رئیس دانشگاه تهران تغییر کرد
گروه خبر- دوره ریاست چهار ساله سی‌ویکمین رئیس دانشگاه تهران به پایان رسید. صبح روز گذشته خبر عزل «فرهاد رهبر» در خبرگزاری‌های داخلی منتشر شد و بالاخره شایعه برکناری او با پایان دوره قانونی ریاست بر دانشگاه تهران رنگ واقعیت به خود گرفت. به گفته عبدالحسین فریدون، مدیرکل دفتر وزارتی وزارت علوم تحقیقات و فناوری «محمد حسین امید»، معاون اداری مالی وزارت علوم، به‌عنوان سرپرست دانشگاه تهران انتخاب شده است. فرهاد رهبر، بیست و دومین و مهم‌ترین رئیس دانشگاهی است که با حکم فرجی دانا تغییر می‌کند.
صدور حکم عزل «رهبر» و سرپرستی «امید»
رضا فرجی دانا، وزیر علوم تحقیقات و فناوری از جمله وزرای پرحاشیه دولت یازدهم است که به‌دلیل عزل و نصب روسای دانشگاه‌ها تاکنون بارها از او در مجلس سوال شده است. این وزیر جنجالی ظهر دیروز با «عنایت به اتمام دوره مسوولیت فرهاد رهبر»، ضمن تقدیر و تشکر از او، «محمد حسین امید» را با حفظ سمت به «سرپرستی دانشگاه تهران» منصوب کرد. به گزارش خبرگزاری مهر، وزیر علوم در بخشی از متن حکم از «خدمات صادقانه» فرهاد رهبر تقدیر و ابراز امیدواری کرده است که جامعه دانشگاهی بعد از این همچنان از «تجارب ارزنده» و «تلاش‌های مخلصانه» او بهره‌مند شود.
همچنین عبدالحسین فریدون در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر علت برکناری فرهاد رهبر را اتمام مدت زمان چهار ساله ریاست بر دانشگاه تهران دانست و گفت: «تا زمان انتخاب فردی مناسب، امید سرپرست این دانشگاه باقی می‌ماند.» فرهاد رهبر در همین رابطه به خبرگزاری مهر گفت: «وزارت علوم این موضوع را با من مطرح کرده، اما هنوز حکمی به دست من مبنی‌بر برکناری‌ام نرسیده است: تا زمان دریافت حکمم، در این دانشگاه به‌عنوان رئیس حضور دارم.»
اقدامات جنجالی فرهاد رهبر چه بود؟
فرهاد رهبرکه ۲۱ اردیبهشت سال ۱۳۸۷ با حکم وزیر علوم وقت بر کرسی ریاست دانشگاه تهران تکیه زد، برای اولین بار ایده استفاده از یونیفرم واحد در دانشگاه‌ها را مطرح کرد. به گزارش خبرگزاری مهر، فرهاد رهبر که آبان ماه سال ۱۳۸۷ در نشست پرسش و پاسخ با دانشجویان در تالار فردوسی دانشگاه تهران سخن می‌گفت از آمادگی دانشگاه برای به کارگیری لباس فرم برای دانشجویان خبر داد. او در پاسخ به دانشجویانی که نسبت به برخی پوشش‌های دانشجویی اعتراض داشتند، از دانشجویان خواست «راجع به این مساله فکر کنند که آیا دانشگاه می‌تواند یک لباس فرم داشته باشد که حداقل سر و لباس و وضع ظاهری دانشگاه را سر و سامان دهیم.»
البته در کارنامه کاری او در دوره ریاستش بر دانشگاه تهران اقدامات جنجالی دیگری هم دیده می‌شود که از آن‌جمله می‌توان به تغییر گیت‌های ورودی دانشگاه تهران اشاره کرد. به گفته محسن کوهکن، سخنگوی هیات رئیسه مجلس، «نیروهای انتظامی با درخواست فرهاد رهبر، در سال ۱۳۸۸ وارد کوی دانشگاه شده بودند.» درحالی‌که او بعدها این اتهام را تکذیب کرد و گفت که در آن شب هیچ کدام از مسوولان کوی دانشگاه حضور نداشتند.
این رئیس پر حاشیه دانشگاه تهران سال گذشته نیز با دستور محمود احمدی‌نژاد عزل شد. ۲۸ اسفندماه سال ۱۳۹۱ رئیس دولت یازدهم در نامه‌ای به کامران دانشجو وزیر علوم وقت، خواستار برکناری فرهاد رهبر، رئیس دانشگاه تهران و بیژن رنجبر، رئیس دانشگاه تربیت مدرس شد. محمود احمدی‌نژاد در این نامه روسای دانشگاه‌های تهران و تربیت مدرس را متهم کرد که در اداره دانشگاه رویکردی «سیاست زده، غیرعلمی و احیانا امنیتی» دارند. او در بخشی از این نامه تاکید کرده بود: «در دانشگاه‌های تهران و تربیت مدرس متاسفانه فضای عمومی به‌گونه دیگری مدیریت می‌شود که نه تنها سازنده نیست، بلکه تا حدودی در نقطه مقابل حرکت عمومی ملت و شئون دانشگاه و دانشگاهیان است.» دستور رئیس دولت دهم مبنی بر عزل رئیس این دو دانشگاه به‌رغم نامه به وزیر علوم اجرا نشد. فرهاد رهبر، رئیس دانشگاه تهران در سال ۱۳۳۸ در سمنان متولد شد و پیش از تکیه بر کرسی ریاست دانشگاه، رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی و معاون محمود احمدی‌نژاد بود که پیش از انحلال این سازمان از مقام خود کناره‌گیری کرد. سی‌ویکمین رئیس دانشگاه تهران همچنین در دوران ریاست‌جمهوری اکبر‌هاشمی رفسنجانی معاون اقتصادی وزارت اطلاعات بود.
دانشگاه تهران بعد از «رهبر»
به گزارش «ایسنا» برخی دانشجویان بعد از برکناری فرهاد رهبر با نصب پلاکارد روی دیوار و برخی دیگر با پخش شکلات از این تحول مدیریتی در نماد نظام آموزش‌عالی ایران استقبال و حمایت کردند.
سعید معیدفر، عضو هیات علمی دانشگاه تهران از سرپرست جدید دانشگاه درخواست کرد «با در پیش گرفتن سیاست‌های جدید»، «نشاط و شادابی» را به دانشگاه تهران بازگرداند تا «دانشگاه بتواند جایگاه خود را در تحولات فکری جامعه» پیدا کند.
این عضو هیات علمی دانشگاه تهران در گفت‌و‌گو با «ایسنا» با اشاره به تغییر ریاست دانشگاه تهران گفت: «در هشت سال گذشته دانشگاه بیشترین تاوان را داده است. در این مدت بیشترین اخراج‌ها در مورد دانشجویان و استادان رخ داد و طی هشت سال گذشته شاهد بودیم که انواع و اقسام فشارها اعم از ستاره‌دار کردن دانشجویان، بازنشسته شدن اجباری استادان و حذف برخی رشته‌های انسانی به جامعه دانشگاهی وارد شد.» معیدفر با بیان اینکه «امیدواریم این تصمیم وزیر علوم باعث ایجاد محذوریت بیشتر در امور دانشگاه‌ها نشود» ادامه داد: «فضای دانشگاه باید فضای امید و نشاط در تمام امور علمی و فرهنگی باشد. زمانی که دانشگاه یک جامعه دچار افسردگی و یأس باشد، جامعه نیز دچار یأس است؛ چون خیل عظیمی از دانشجویان و دانشگاهیان در جامعه حضور دارند و اگر فرصت جامعه‌پذیری پیدا نکنند، سلامت و نشاط جامعه به خطر می‌افتد.» دبیر فرهنگی انجمن اسلامی دانشکده ادبیات دانشگاه تهران نیز با اشاره به اینکه تغییر رئیس دانشگاه تهران می‌تواند شرایط مناسب و جدیدی را در این دانشگاه ایجاد کند، گفت: همین تغییر وضعیت ریاست دانشگاه یک مطالبه عمومی بود که انجام گرفت.