ظریف از تغییرات گسترده در دستگاه دیپلماسی خبر داد
محمدجواد ظریف، دیپلمات کهنه کار اصفهانی و وزیر خارجه ایران در گفت‌وگویی تفصیلی با «ایرنا» راجع به بسیاری مسائل سخن گفت؛ از اولین برخوردش با کاترین اشتون! تا موج تغییرات گسترده در وزارت خارجه. او می‌گوید شاید بالای 40 سفیر و سرکنسول طی یکی، دو ماه آینده تغییر کنند و 90 درصد افراد جدید نیز از بدنه وزارت خارجه خواهند بود.
ظریف در توضیح بیشتر گفته است: «ما باید حدود ۵۰ سفیر را تغییر می‌دادیم و ۵۰ نفر از مسوولان کنونی وزارت خارجه باید به ماموریت بروند. البته من می‌پذیرم که به خاطر برخی گرفتاری‌ها که بیشتر وقت ما را به خود اختصاص داده، تاخیر دراین زمینه ایجاد شده است، با این حال در چند هفته آینده سفرای جدید به محل ماموریت خود اعزام می‌شوند و برخی از مدیران وزارت خارجه تغییر می‌کنند و آن تغییر و تحول که صرف‌نظر از تغییر دولت؛ بلکه به‌عنوان یک واقعیت باید صورت می‌گرفت، رخ خواهد داد.»
او در عین حال که گفته نمی‌توان کارشناسان وزارت امور خارجه را «به صرف همسو بودن یا نبودن یک سیاست از کار برکنار کرد»؛ اما تاکید کرده که «اگر کسی بخواهد در مقابل سیاست‌های دولت مقاومت کند، به هیچ وجه قابل قبول نیست.»
ظریف در پاسخ به سوالی راجع به عضویتش در شبکه اجتماعی فیس‌بوک و اطلاع‌رسانی که از این طریق انجام می‌دهد گفت: «پاسخگویی، ضرورت هر حکومت مردم‌سالار است؛ ولی متاسفانه با وجود اینکه وزارت خارجه در این دولت وظایفش به نسبت گذشته بیشتر و در عین حال پاسخگویی‌اش بیشتر بوده و با وجود صراحتی که من در برخورد با موضوعات داشتم، بیشترین اتهام محرمانه حفظ کردن موضوعات متوجه من بوده که فکر می‌کنم بخشی از آن مقتضای پاسخگویی است.»
وزیر خارجه ایران درباره خواسته غربی‎ها راجع به تعطیلی تاسیسات فردو و اراک تاکید می‌کند که آنچه ایران قرار است در این مذاکرات درباره آنها صحبت کند چگونگی حصول اطمینان از صلح‌آمیز بودن مسائل هسته‌ای است. اینکه برخی بخواهند خواسته‌هایی داشته باشند که هیچ ارتباطی با اطمینان از صلح‌آمیز بودن برنامه هسته‌ای ایران ندارد، به‌طور قطع مورد پذیرش نیست.
وزیر امور خارجه ایران همچنین با رد انتقادات نمایندگان مجلس از خود به علت صحبت کردن به زبان انگلیسی، می‌گوید این به معنای این نیست که انگلیسی زبان برتر است؛ بلکه براساس مطالعاتی که انجام شده است هیچ مترجمی نمی‌تواند ۱۰۰ درصد مفهومی که ارائه می‌شود را منتقل کند.
او همچنین می‌گوید اولین نتیجه مذاکرات ژنو این است که فضای روانی علیه ایران تغییر کرده است. ظریف ادامه می‌دهد: «من فکر می‌کنم شرایطی را باید فراهم کنیم که همه به این نتیجه برسند هر کشوری که دنبال محدود کردن ایران است راه باطل می‌رود و این موضوع در دستان ما است. اینکه عده‌ای با ایران دشمن هستند و گروهی ما را نمی‌خواهند و سر عناد دارند در اختیار ما نیست؛ اما اینکه ما آنها را یا آنها ما را منزوی کنند در اختیار ما است. احساس می‌کنم ما قادر هستیم چنین کنیم.»
وزیر خارجه ایران در پاسخ به سوالی درباره اینکه اگر آمریکایی‌ها در مذاکرات آتی درباره موضوع حقوق بشر و سامانه موشکی صحبت کنند، پاسخ ایران چه خواهد بود، گفت: «به آنها خواهیم گفت که این موضوعات ربطی به این مذاکرات ندارد؛ یعنی ما اصرار داریم که موضوعاتی در این مذاکرات بحث شود که در تفاهم قبلی ما یعنی برای اقدام مشترک تفاهم کرده‌ایم. برنامه اقدام مشترک به‌طور کامل مشخص است، در آن گفته شده است که در دور بعدی مذاکرات راجع به چه موضوعاتی باید بحث شود.»
در ادامه این مصاحبه ظریف در رابطه با اختیار و آزادی عملش به‌عنوان مذاکره‌کننده ارشد در مذاکرات برای رسیدن به توافق جامع می‌گوید: «بالاخره هیچ‌کس در دنیا اختیارتام و کامل ندارد؛ اما برای پیشبرد برنامه هسته‌ای باید بگویم که بنده چارچوب فعالیت‌هایم مشخص است، رهبر معظم دیدگاه‌های کلی را تعیین می‌کنند، رئیس‌جمهوری ساز‌و‌کارهای لازم برای اجرای این برنامه‌ها و سیاست‌گذاری‌های کلی را مشخص می‌کنند، ما هم در وزارت خارجه مسوول اجرای این سیاست‌ها هستیم. همه این سیاست‌ها هم در چارچوب منافع و مصالح نظام و کشور است. این به این معنا نیست که هر یک قدمی که برمی‌داریم نیاز است که اجازه بگیریم، یا درباره آن سوال کنیم. ما گزارش همه اقدامات و سخنان را ارائه می‌کنیم، اگر لازم باشد از شرایط موجود پیش‌بینی هم خواهیم داشت. در موردی که لازم بدانند به ما دستور خواهند داد و ما آن نظرات را پیگیری می‌کنیم. البته باید تاکید کنم که ما برای تمام ارکان نظام احترام قائل هستیم، اما معتقدیم که هر یک از ارکان نظام وظایف و صلاحیت اقداماتشان در قانون اساسی مشخص شده است. باور ما براین است که بهترین وضع کشور زمانی محقق می‌شود که هر رکنی به وظایف قانونی خود عمل‌کند.» ظریف تاکید می‌کند سیاست خارجی دولت تدبیر و امید در برنامه‌ای که به مجلس داده، متبلور است؛ او می‌گوید: «ما دنبال تعامل سازنده با دنیا و همسایگان هستیم.» مذاکره‌کننده ارشد هسته‌ای ایران درباره سابقه همکاری یا مذاکره با خانم اشتون نیز توضیح می‌دهد که روی کار آمدن اشتون همزمان با دوران عزلت او بوده است؛ بنابراین اولین دیدارش با اشتون در نیویورک و در حاشیه مجمع عمومی مهرماه سال‌جاری بود.
محمدجواد ظریف در این گفت‌وگو با اشاره به انتقاد تعدادی از نمایندگان از وزارت امور خارجه درباره در جریان نگذاشتن مجلس از محتوای گفت‌وگوهای هسته‌ای با قدرت‌های جهانی، از محرمانه ماندن برخی مسائل دفاع کرده و آن را یک مساله طبیعی دانسته است.
ظریف در توضیح بیشتری گفته که قصد داشت از مجلس و کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی به‌عنوان یک همکار، همراه و همفکر استفاده کند؛ اما ضرورت کار این بود که «دوستان عضو کمیسیون این مسوولیت را می‌پذیرفتند که موضوعاتی که ما به‌عنوان محرمانه تلقی می‌کنیم، آنها هم محرمانه بدانند.»
وزیر امور خارجه افزود: «متاسفانه در جلسات بین نمایندگان و رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی، دکتر بروجردی، بحث‌هایی درمی‌گرفت مبنی‌بر اینکه ما نمی‌پذیریم موضوعی محرمانه است، تشخیص این امر که چه مقدار از این سخنان را می‌توان بیرون از کمیسیون نقل کرد و چه مقدار محرمانه است، با ما نمایندگان است.»
ظریف اشاره کرد: «افشای مسائل طبقه‌بندی شده در هر کشوری جرم است» و به‌عنوان مثال به تعقیب ادوارد‌اسنودن، افشاگر اسناد محرمانه سازمان‌های امنیتی و دولتی آمریکا در تمام دنیا» توسط دولت ایالات‌متحده اشاره کرده است.