تداوم مذاکرات پس از کریسمس

دنیای اقتصاد- ظریف و اشتون در یک گفت‌وگوی تلفنی توافق کردند که مذاکرات کارشناسی ایران و ۱+۵، برای روشن شدن مکانیسم اجرایی توافق ژنو، پس از کریسمس ادامه یابد. محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران در تازه‌ترین گزارش فیس‌بوکی خود که به عملکرد دیپلماتیک ایران در روزهای اخیر پرداخته است، با اشاره به سخت بودن مذاکرات کارشناسی، گفت: «واقعیت این است که هنوز تفاهم ژنو اجرایی نشده است، ولی فضای روانی ضدایرانی شکسته شده و شرکت‌های خارجی که تا سه چهارماه قبل حاضر نبودند حتی با طرف‌های ایرانی گفت‌وگوی تلفنی داشته باشند، اکنون برای حضور در ایران رقابت می‌کنند و در چند هفته آینده وزرای بیشتری از کشورهای عضو اتحادیه اروپا به تهران می‌آیند.» ظریف در بخش دیگری از گزارش خود با اشاره به تصویب قطعنامه پیشنهادی ایران در سازمان ملل، آورده است: اهمیت پیشنهاد ایران و استقبال جهانی از آن، خنثی کردن پروژه گسترده امنیتی‌سازی ایران و ایجاد فضای ایران‌هراسی، اسلام هراسی و شیعه هراسی در سطح جهان است. بهت و سردرگمی و عصبانیت نتانیاهو و دیگران و همچنین استقبال گسترده دوستان ایران و دیگران به‌خاطر همین واقعیت است. ادامه مذاکرات هسته‌ای پس از کریسمس

ظریف: خنثی کردن برنامه امنیتی‌سازی ایران اولویت ما است

وزرای خارجه چند کشور اتحادیه اروپا به ایران می‌آیند

گروه دیپلماسی- مذاکرات کارشناسی ایران و ۱+۵ که از۲ هفته گذشته برای اجرایی کردن سازوکارهای توافق هسته‌ای ژنو ۳ برگزار شد، به‌دلیل افزودن چند شرکت جدید به فهرست تحریم‌شدگان ایالات متحده نیمه‌کاره ماند، اما از هفته گذشته از سر گرفته شد و مجددا پس از چند جلسه کارشناسی به استقبال تعطیلات کریسمس رفت و متوقف شد، اما ظریف و اشتون در یک گفت‌وگوی تلفنی توافق کردند که مذاکرات کارشناسی برای روشن شدن مکانیسم اجرایی توافق ژنو پس از تعطیلات کریسمس ادامه یابد. محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران و کاترین اشتون، مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، روزیکشنبه اول دی (٢٢ دسامبر) درباره مذاکرات هسته‌‌ای، تلفنی گفت‌وگو کردند.

ظریف همچنین در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با اما بنینو، وزیر امور خارجه ایتالیا که به تهران سفر کرده است، گفت که روند مذاکرات «کند» اما «رو به جلو» است. او اظهار امیدواری کرد که دو طرف با حسن‌نیت «مانع از ورود به موضوعاتی شوند که می‌‌تواند مساله‌ساز باشد و کار را با دشواری روبه‌رو کند.»

پیش‌تر هم سید عباس عراقچی، معاون بین‌الملل وزارت خارجه و مذاکره‌کننده ارشد ایرانی، گفته بود که پیشرفت مذاکرات در سطح فنی و کارشناسی «اندک» بوده است. او تاکید کرده بود که اولویت‌بندی اقدامات قابل مذاکره و تصمیم‌گیری است، اما اصل متقابل بودن اقدامات دو طرف باید معیار قرار گیرد. در این دور از گفت‌وگوها، نمایندگان ایران در زمینه‌های هسته‌ای، نفتی، بانکی و حمل و نقل حاضر بودند. همچنین یکی از دیپلمات‌های غربی به رویترز گفته بود که به‌رغم توافق کلی در ژنو، توافق با ایران بر سر روندهای اجرایی ممکن است «بسیار دشوار» باشد.

گزارش فیس‌بوکی ظریف

محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه در تازه‌ترین گزارش خود با اشاره به تصویب قطعنامه پیشنهادی ایران در سازمان ملل آورده است: خنثی کردن برنامه امنیتی‌سازی ایران از مهم‌ترین اولویت‌های ما است که با جدیت دنبال شده و آثار وسیعی داشته که برخی از ناظران خارجی آن را یک زلزله در منطقه و در سطح روابط جهانی قلمداد کرده‌اند. این قطعنامه بر اساس پیشنهاد ریاست محترم جمهوری در سخنرانی مهم شان در مجمع عمومی، توسط همکاران ما در نمایندگی ایران در ملل متحد تدوین و با سایر هیات‌ها مذاکره شده بود. اهمیت این پیشنهاد و استقبال جهانی از آن، خنثی کردن پروژه گسترده امنیتی‌سازی ایران و ایجاد فضای ایران هراسی، اسلام هراسی و شیعه هراسی در سطح جهان است که توسط بدخواهان ایران در سال‌های گذشته و با سرمایه‌گذاری فراوان شکل گرفته بود. بهت و سردرگمی و عصبانیت نتانیاهو و دیگران از همین واقعیت است و همچنین استقبال گسترده دوستان ایران و دیگران. توجه به تصویر کلان ضرورتی غیرقابل انکار برای فهم این تحول و ابعاد آن است. به گزارش خبرگزاری مهر، محمد جواد ظریف در متنی که در صفحه شخصی خود در فیس‌بوک منتشر کرد، به ارایه گزارشی از عملکرد دیپلماتیک ایران در روزهای اخیر پرداخت. او با اشاره به توقف مذاکرات کارشناسی ایران و ۱+۵ در تعطیلات میلادی اعلام کرده است: «در تماس تلفنی خانم اشتون پس از مرور بر مهم‌ترین موضوعات بحث توافق کردیم که مذاکرات کارشناسی اوایل هفته آینده از سرگرفته شود.»

ظریف نوشت: «همکاران ما مذاکرات را با حسن نیت

کامل و با هدف رسیدن به تفاهم ادامه می‌دهند و در تمامی مراحل با دقت از عزت، حقوق و منافع مردم بزرگ ایران حراست و پاسداری خواهند کرد. همان‌گونه که قبلا هم چندین بار خدمت شما عرض کرده‌ام، تمامی مراحل مذاکرات دشوار و پرپیچ وخم و پرفراز و نشیب خواهد بود و ضرورت صبر و حوصله و دقت و هوشیاری در همه مراحل ضروری است.»

ظریف در بخش دیگری از گزارش خود آورده است: واقعیت این است که هنوز تفاهم ژنو اجرایی نشده است، ولی فضای روانی ضدایرانی شکسته و شرکت‌های خارجی که تا سه چهارماه قبل حاضر نبودند حتی با طرف‌های ایرانی گفت‌وگوی تلفنی داشته باشند، اکنون برای حضور در ایران رقابت می‌کنند. به یاری خدا و با حمایت مردم خوب از سیاست‌های دولت تدبیر و امید، در چندهفته آینده وزرای بیشتری از کشورهای عضو اتحادیه اروپا به تهران می‌آیند.

احتمال برگزاری دور بعدی مذاکرات فنی در سطح معاونان وزیر

سید عباس عراقچی، عضو ارشد تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای، دو روز پس از آنکه پیشرفت در مذاکرات کارشناسی ایران و ۱+۵ را اندک توصیف کرد، از احتمال برگزاری دور بعدی این مذاکرات در سطح معاونان وزیر خبر داد. به گزارش خبرگزاری فارس، عراقچی در این باره گفت: «ممکن است دور بعدی مذاکرات کارشناسی ایران و ۱+۵ در سطح معاونان وزیر یا حداقل بنده و خانم اشمیت [معاون کاترین اشتون مسوول دیپلماسی اتحادیه اروپا] برگزار شود، تا برخی مسایل که نیاز به تصمیم‌گیری دارد در همان جلسه تصمیم‌گیری شود.» او در ادامه با انتقاد از مواضع آمریکا نسبت به مذاکرات و وضع تحریم‌های جدید از سوی آن کشور علیه ایران گفت که ایران با این اقدامات آمریکا برخورد خواهد کرد، اما در عین حال افزود که «مقرر شده گام بعدی مذاکرات را با حسن نیت برداریم.» معاون امور حقوقی و بین‌المللی وزارت امور خارجه ایران در ادامه تاکید کرد: «آمریکایی‌ها در این مدت اقداماتی داشته‌اند که شاخص‌ترین آن، درج نام ۱۹ شرکت ایرانی یا خارجی جدید در فهرست تحریم‌ها به بهانه اجرای تحریم‌های گذشته‌است.»

او افزود: «کوهن معاون خزانه‌داری آمریکا نیز با سفر به منطقه، فشارهایی به برخی کشورها برای اعمال تحریم‌ها علیه کشورمان داشته که مجموعه این اظهارات و اقدامات، تحریک‌آمیز و خلاف حسن نیت و روحیه همکاری به عنوان لازمه اجرای توافق‌نامه ژنو محسوب می‌شود.»

اعمال مجدد تحریم‌ها در صورت نقض توافق ژنو

همزمان با این تحولات، سوزان رایس، مشاور امنیت ملی دولت باراک اوباما، در مصاحبه‌ای که روز اول دی ماه با شبکه آمریکایی سی‌بی‌اس داشت، گفت: «پاسخی برای این موضوع که تصمیم نهایی ایران چه خواهد بود ندارد، اما نفع آمریکا در آزمودن گزاره موجود با ایران برای برنامه هسته‌ای این کشور است.»

به گزارش خبرگزاری رویترز، رایس گفت که هرگونه قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل که توافق نهایی با ایران را در بر خواهد داشت، می‌تواند محرک‌هایی داشته باشد تا اگر ایران توافق نهایی را نقض کرد، به‌طور خودکار تحریم‌ها را مجددا اعمال کند. مشاور امنیت ملی کاخ سفید گفت: «ما توافقی را که بر اساس آن نتوانیم ببینیم آنها دقیقا چه کار می‌کنند نخواهیم پذیرفت و اگر مچ‌شان را گرفتیم اطمینان حاصل می‌کنیم که فشار مجدد به آنها اعمال شود. رایس گفت که مکانیزم چنین «محرک‌های خودکاری» هنوز نهایی نشده است و کشورها با هرگونه توافقی فراتر از توافق موقتی فعلی چندین ماه فاصله دارند.» او در بخش دیگری از اظهاراتش گفت: «ما هنوز قطعنامه را طراحی نکرده‌ایم. ولی این چیزی است که قابل اجرا است.»

مشاور امنیت ملی اوباما گفت که هنوز مشخص نیست ایران به اندازه کافی از تحریم‌های فعلی علیه صادرات نفتی و سایر صنایعش آسیب دیده است، تا اهداف هسته‌ای‌اش را «به شکل قابل راستی آزمایی» کنار بگذارد یا خیر. رایس گفت که ما نمی‌دانیم، ولی نیمه دیگر جواب این است که به آزمودن این پیشنهاد علاقه‌مندیم. دولت اوباما از کنگره خواسته است که تحریم‌های جدیدی را علیه ایران اعمال نکنند، درحالی‌که برخی از قانون‌گذاران آمریکایی خواستار اعمال تحریم‌های شدیدتر علیه ایران هستند.