ترور دادستان شهر زابل

دنیای اقتصاد- تنها ۱۲ روز بعد از حادثه تلخ سراوان، دیروز صبح، دادستان زابل ترور شد. «موسی نوری قلعه‌نو» صبح دیروز مقابل بیمارستان امیرالمومنین(ع)، همراه راننده خود در پژوی ۴۰۵ از سوی دو ناشناس مورد حمله قرار گرفت و شهید شد. کمتر از دو هفته گذشته نیز ۱۴ نفر از مرزبانان در حمله اشرار کشته و در پاسخ به این اقدام تروریستی، ۱۶نفر از اشرار در زاهدان اعدام شدند. حمله تروریستی به دادستان زابل نیز به گمان برخی تحلیلگران ممکن است پیرو حوادث این چند روز اخیر باشد، درحالی که مقامات امنیتی سیاسی هرگونه ارتباط با حوادث گذشته را در این مورد تکذیب کرده‌اند. یک حادثه تروریستی دیگر در استان سیستان و بلوچستان

دادستان زابل به شهادت رسید

معاون امنیتی- سیاسی استان ارتباط این حادثه با ماجرای سراوان را تکذیب کرد

دنیای اقتصاد- دادستان زابل صبح روز گذشته توسط دونفر ناشناس ترور شد. حوالی ساعت ۷:۳۰ دقیقه تا هشت صبح دیروز، «موسی نوری قلعه‌نو»، دادستان عمومی و انقلاب شهرستان زابل و راننده اداری او در مسیر منزل تا محل کار، توسط مهاجمان ناشناس ترور شدند.

پیش از این حمله تروریستی، ۳‌آبان ماه نیز ۱۴نفر از ماموران و سربازان مرز سراوان در اثر درگیری با برخی اشرار این منطقه شهید و سه نفر نیز مجروح شدند. پس از این حادثه، دادستان زاهدان از اعدام ۱۶ معاند و شرور خبر داد. محمد مرزیه در گفت و گو با «ایسنا» اعلام کرد که این اشرار در پاسخ به اقدام تروریستی سراوان اعدام شدند. در شرایطی که برخی بر این باورند که ترور دادستان زابل بی‌ارتباط با رخدادهای این چندوقت اخیر نباشد و این در شرایطی است که برخی مقامات امنیتی-‌سیاسی در این خصوص نظری متفاوت دارند و تاکید می‌کنند که این حادثه تروریستی هیچ ارتباطی با وقایع اخیر ندارد.

جزئیات ترور دادستان زابل

به گفته برخی مقامات سیاسی و امنیتی، حادثه تروریستی که دیروز در زابل رخ داد، هیچ ارتباطی با حوادث اخیر در سراوان ندارد. بر این اساس رییس کل دادگستری سیستان و بلوچستان گفت که حوالی ساعت ۷:۳۰ دقیقه صبح روز گذشته، «موسی نوری»، دادستان عمومی و انقلاب شهرستان زابل و راننده اداری او در مسیر منزل تا محل کار، توسط مهاجمان ناشناس شهید شدند. ابراهیم حمیدی در ادامه به خبرگزاری فارس گفت: «مهاجمان پس از متوقف کردن خودروی دادستان مقابل بیمارستان «امیرالمومنین(ع)» زابل، آنها را با اسلحه کلانشنیکف به رگبار گلوله بسته و به شهادت رساندند.» حجت الاسلام حمیدی همچنین درباره این ترور به خبرگزاری مهر گفت: «این موضوع هیچ ارتباطی با اعدام‌های اخیر ندارد. این حادثه در منطقه سیستان و زابل توسط اشرار این منطقه اتفاق افتاده و ماهیتا با اشرار منطقه بلوچستان متفاوت است.»

نماینده مردم سیستان و بلوچستان نیز در گفت‎وگو با خبرگزاری فارس، شهادت دادستان زابل به دست افراد ناشناس را تایید کرد و گفت: «هویت راننده شخصی دادستان زابل که به همراه او مورد هدف گلوله قرار گرفته و به شهادت رسیده، مهدی مرعی گزارش شده است.» حسینی همچنین از جلسه شورای تامین زابل در فرمانداری این شهرستان خبر داد که بلافاصله بعد از حادثه تشکیل شد.

شهادت دادستان به هیچ گروهی منتسب نیست

رییس شورای تامین شهرستان زابل به عنوان یکی از مقامات مرتبط با این حادثه تروریستی گفت که شهادت دادستان زابل به هیچ گروهکی منتسب نبوده است. هوشنگ ناظری پس از اتمام جلسه شورای تامین در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس در زاهدان مطرح کرد: «باید با عاملان جنایت و شهادت دادستان برخورد شود.»

فرماندار زابل همچنین گفت: «امروز برنامه‌ریزی شد طی چندروز آینده آخرین پرونده‌هایی را که شهید نوری دنبال کرده و روی آنها حساس بوده‌اند جمع‌آوری و اقدامات تکمیلی را برای شناسایی عوامل این حادثه انجام دهیم.» از سوی دیگر امام جمعه زابل در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس «روحیه عدالت محوری دادستان زابل »را عامل اصلی شهادت او دانست و تاکید کرد: «همین رویکرد، خشم اشرار را برانگیخته و اشرار او را به شهادت رساندند.»حجت‌الاسلام سید کاظم طباطبایی گفت: «علت این حادثه و عوامل اصلی آن هنوز مشخص نشده، اما از آنجایی که دادستان زابل مردی بسیار دلسوز، فعال و در اجرای حکم و عدالت قاطع بود، این حادثه نشان می‌دهد که اشرار عدالت را بر نمی‌تابند و اقدام به این حرکت ناجوانمردانه کردند.»

هیات اعزامی مجلس به زابل می‌رود

حادثه تروریستی زابل به گفته سخنگوی کمیسیون امنیت ملی در این کمیسیون بررسی خواهد شد و هیاتی برای بررسی دقیق تر ماجرا به زابل اعزام خواهد شد. در همین‌باره سیدحسن نقوی حسینی نماینده مردم ورامین در مجلس به خبرگزاری فارس گفت: «کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی حادثه ترور دادستان زابل را محکوم می‌کند. کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در اولین جلسه خود ترور دادستان زابل را در دستور کار خود قرارداده و با حضور نمایندگانی از دستگاه‌های امنیتی و انتظامی کشور این حادثه را مورد بررسی قرار می‌دهد.» او ضمن محکوم کردن اقدام تروریستی اشرار در به شهادت رساندن دادستان زابل به خبرگزاری تسنیم گفت: «بررسی ابعاد این حادثه در جلسه هفته آینده کمیسیون مورد بررسی قرار می‌گیرد» نقوی حسینی همچنین از احتمال اعزام هیاتی از مجلس با هدف بررسی دقیق تر ابعاد حادثه خبر داد. سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی افزود: «ترور دادستان زابل با حادثه قبلی کمی متفاوت است زیرا در حادثه قبلی تروریست‌هایی از خارج کشور به داخل آمده و دست به ترور زدند اما در این حادثه ترور در داخل کشور صورت گرفته است.»

سرنخ‌های تازه از عوامل حادثه

از سوی دیگر معاون امنیتی-سیاسی استاندار سیستان و بلوچستان نیز خبر از سرنخ‌های جدید در مورد پرونده ترور دادستان زابل داد و گفت: «سرنخ‌هایی از عوامل ترور دادستان زابل به دست آمده است.»

رجبعلی شیخ‌زاده که دیروز با شبکه خبر سخن می‌گفت، از تلاش‌های نهادهای امنیتی و اطلاعاتی استان در خصوص پیدا کردن عوامل این ترور خبر داد. او در پاسخ به سوالی درباره ارتباط این ترور با اتفاقات حوادث هفته‌های گذشته در استان سیستان و بلوچستان و حادثه تروریستی سراوان گفت: «با توجه به نزدیک بودن زمان انجام این ترور با حوادث سراوان و اعدام‌های اخیر در این استان، ممکن است این ذهنیت شکل بگیرد که این ترور با این موضوعات مرتبط است، در حالی که این موضوعات با یکدیگر تفاوت دارند.»

در یک ماه اخیر این سومین بار است که ماموران و مقامات ایرانی در درگیری‌ها تروریستی به شهادت می‌رسند و در پی هربار وقوع چنین حوادثی، هیاتی از مجلسیان و ماموران امنیتی برای بررسی هرچه دقیق‌تر ابعاد ماجرا وپیدا کردن عاملان جنایات برگزیده می‌شوند و این در شرایطی است که حوادث تروریستی همچنان ادامه دارد.