آیا ناطق پرده نشین به میدان می‌آید؟

زینب موسوی- بیرون آمدن نام حسن روحانی از صندوق‌ انتخابات ریاست‌جمهوری، امید به از سرگیری فعالیت‌های سیاسی برای گروه‌های سیاسی را که ۸ سال گذشته در انزوا به سر برده‌اند، برانگیخته است. چه آنکه علاوه بر شادی‌های خیابانی مردم، این گروه‌ها به انواع متفاوت، ظن مثبت خود را از این فضا نشان داده‌اند و با این چرخش در فضای سیاسی کشور، حضور فعالانه آنان برای شرکت در انتخابات مجلس دهم دور از انتظار نیست. از جمله می‌توان به جامعه روحانیت اشاره کرد که این روزها دست به کار شده تا حضور دوباره علی اکبر ناطق نوری در فضای سیاسی کشور آن هم در ردای ریاست مجلس را میسر سازد. آنچه خبرگزاری «ایلنا» از قول حسین ابراهیمی عضو جامعه روحانیت، درباره دیدار اعضای این جامعه با ناطق نوری خبر داده می‌تواند گواهی بر این ماجرا باشد. علی‌اکبر ناطق نوری که ریاست دوره چهارم و پنجم مجلس را فعالانه بر عهده داشت، پس از شکست در انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۷۶ در مقابل سیدمحمد خاتمی و با پایان یافتن مجلس پنجم، مشی گوشه‌نشینی پیشه کرد تا آنجا که حتی در انتخابات جنجالی ۸۸، در برابر تهمت‌های محمود احمدی‌نژاد به برخی اعضای خانواده او، لب به انتقاد باز نکرد و همچنان سکوت را ترجیح داد. نکته اینجا است که پس از گذشت ۱۶ سال از آنکه ناطق نوری در محوریت اصولگرایان به عنوان نامزد ریاست‌جمهوری در انتخابات ۷۶ شرکت کرد، حالا به نوعی قدم در جرگه اصلاح‌طلبان گذاشته و در مقابل اردوگاه اصولگرایان قرار گرفته است.

احتمال حرکت اصلاح‌طلبان به سمت ناطق تا حدی است که غلامحسین کرباسچی که دبیرکلی حزب کارگزاران را بر عهده دارد، در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر، درباره احتمال اجماع اصلاح طلبان حول محور ناطق نوری برای انتخابات مجلس شورای اسلامی گفته است: «احزاب اصلاح طلب از روش‌های سیاسی معقول و فعال تر برای انتخابات مجلس استفاده می‌کنند و بعید نیست با توجه به سابقه ناطق نوری و مجموعه گرایش اصلاح طلبان این اتفاق صورت بگیرد، حرکت به سمت ناطق نوری چیز عجیبی نیست که باید هماهنگی در مورد آن باید صورت بگیرد. «او که ناطق را نیرویی توانمند می‌داند، گفت که «در مجلس باید نیروهای معتدل و با سابقه در انقلاب حضور داشته باشند تا وضعیت بهتری رقم بخورد و آدم‌های توانمند وارد شوند.»

با این همه نمی‌توان مانور رسانه‌ای را که این روزها درباره حضور دوباره شیخ پرده نشین در عرصه سیاست شکل گرفته است؛ نادیده گرفت. در این راستا می‌توان به خبر دیروز روزنامه کیهان اشاره کرد که این اجماع احتمالی اصلاح‌طلبان حول ناطق نوری برای انتخابات مجلس آتی را بازی طیفی از اصلاح‌طلبان می‌داند که آن را با نام ناطق نوری از سر گرفته‌اند.

علی‌اکبر ناطق در این جریان‌های رسانه‌ای تنها نیست. وضعیت محمدرضا عارف برای شرکت در انتخابات مجلس دهم نیز سوالی است که این روزها در رسانه‌ها مطرح می‌شود. تا آنجا که روزنامه کیهان هم وضعیت عارف را که تلاش بسیار کرد نظر اصلاح‌طلبان را برای حمایت از خود در انتخابات ریاست‌جمهوری جلب کند مورد سوال قرار می‌دهد. این در حالی است که کرباسچی در خصوص احتمال حضور عارف در انتخابات مجلس به خبرگزاری مهر گفته است که «عارف از نیروهای خوبی است که تجربه معاون اجرایی و وزارت را در کارنامه خود دارد و در مجلس می‌تواند نقش خوبی ایفا کند، اما این بحث نیست که یا عارف در انتخابات مجلس حضور داشته باشد یا ناطق نوری. به هر حال مجلس ۲۹۰ کرسی دارد و همه شخصیت‌های خوب و توانمند می‌توانند در آن حضور داشته باشند و این انتخابات مجلس می‌تواند این شخصیت‌ها را جمع کند».

چندی پیش سایت فردا از خیز محمدرضا عارف برای انتخابات مجلس خبر داده بود. این سایت نوشت: «محمدرضا عارف در جریان رای اعتماد نمایندگان مجلس به وزرای کابینه روحانی و در جمع برخی از فعالان اصلاح‌طلب گفته بود که اصلا‌ح‌طلبان انتخابات مجلس گذشته را به راحتی از دست دادند، البته برخی تنگ‌نظری‌ها نیز در این امر موثر بود، اما برای انتخابات مجلس آینده باید برنامه جدی داشته باشند و این خواسته اکثریت مردم از اصلاح‌طلبان است.»

همه این گمانه‌زنی‌ها در حالی صورت می‌گیرد که دیروز پایگاه اطلاع‌رسانی سفیر که به ناطق‌نوری نزدیک است، به نقل از یک مقام آگاه نوشته است: ناطق هیچ برنامه و قصدی برای شرکت در انتخابات مجلس آینده ندارد. حال باید دید توافق‌های پشت پرده و اجماع اصلاح‌طلبان، چه کسی را راهی انتخابات مجلس دهم خواهد کرد.