دنیای اقتصاد- عضو تیم مذاکره‌کننده ایران با ۱+۵ معتقد است سیاست خارجی دولت آقای دکتر روحانی بر اساس این شکل گرفته است که روابط خوبی با کل دنیا داشته باشیم. روابطی که بر اساس احترام متقابل و مبتنی بر رویکرد برابری کشورها باشد. مجید تخت روانچی، معاون اروپا و آمریکای وزیر امور خارجه در گفت‌و‌گو با «ایسنا» با بیان اینکه امروز شرایط جدیدی در ایران وجود دارد که دولت انگلیس نیز متوجه آن شده است و احساس می‌کند باید از آن استفاده کند به مذاکرات وزیران خارجه‌ ایران و انگلیس در نیویورک اشاره کرد و گفت: وزیران خارجه دو کشور در نیویورک تفاهم ضمنی داشتند که تماس‌هایشان را ادامه دهند تا به سمتی بروند که مشکلات حل شود. مباحث بعد از نشست در نیویورک ادامه پیدا کرد و در ژنو نیز موضوعات کارشناسی دنبال شد. پیش از ژنو وزیران خارجه ایران و انگلیس گفت‌و‌گوی تلفنی داشتند که در آن انگلیس پیشنهاد کاردار غیرمقیم را مطرح کرد که از این طریق سفارت‌های دو کشور بازگشایی شوند و پس از آن به مرور زمان روابط در مسیر عادی قرار گیرد. در ژنو در سطح کارشناسی گفت‌و‌گوهایی انجام شد و قرار شد ظرف دو هفته کاردار غیر مقیم به‌صورت رسمی اعلام شود. تلاش داریم تا ظرف ۱۰ روز آینده یادداشت‌های رسمی در این‌باره مبادله شود و این دو کاردار معرفی شوند معاون وزیر امور خارجه درباره‌ عنوان «کاردار غیرمقیم» و مسوولیت‌هایش گفت: مقر این دو کاردار البته در پایتخت‌های دو کشور است که مرتب به محل ماموریت‌های خود مراجعه می‌کنند. ممکن است یک یا دو هفته در محل ماموریت خود حضور داشته باشند. او اضافه کرد: از ابتدا به انگلیس اعلام کردیم که شرایط به گونه‌ای پیش رود تا سفارت ایران در لندن بتواند پس از بازگشایی، خدمات کنسولی ارائه دهد که ایرانیان مقیم انگلیس مشکلی نداشته باشند و مجبور نباشند در ایران یا کشورهای همسایه‌ انگلیس، کارهای خود را انجام دهند و امیدواریم پس از بازگشایی سفارتمان این کار به مرور انجام شود.

درباره دارایی‌های مسدود شده هیچ گفت‌وگویی با آمریکایی‌ها نداشتیم

وی در پاسخ به این ‌پرسش که در مذاکرات با آمریکا در نیویورک یا ژنو در این‌باره بحثی صورت گرفته است، گفت: ما در این زمینه با آنها (آمریکایی‌ها) گفت‌و‌گویی نداشتیم، اگر آنها پیشنهاد و بحثی دارند باید به‌طور مستقیم به دولت ایران منتقل کنند. نمی‌شود از طریق مصاحبه‌ یا روزنامه‌ها بخواهند پیغام دهند. معاون وزیر امور خارجه در پاسخ به این پرسش که اگر بر فرض چنین پیشنهادی مطرح شود پاسخ ایران چه خواهد بود، اظهار کرد: اگر بر فرض اصل این خبر صحت داشته باشد، راه انتقال درست آن از طریق کانال ارتباطی ما که سوئیس اعلام شده است خواهد بود. تا زمانی که ما موضع رسمی دولت آمریکا را در این‌باره ندانیم، نمی‌توانیم درباره‌ آن قضاوتی داشته باشیم. وی تاکید کرد:‌ ما هیچ شرط و شروطی مبنی بر اینکه این دارایی‌ها آزاد شود و ما جای دیگری امتیاز دهیم، نمی‌پذیریم. اصلا این موضوع پذیرفتنی نیست. این دارایی‌ها به‌صورت غیرقانونی مسدود شده‌اند و اگر بخواهد درباره‌ آن شرط و شروط گذاشته شود ما آن را نمی‌پذیریم. اگر پیشنهادی به ایران ارائه شود ما آن را بررسی می‌کنیم و تا زمانی که پیشنهادی به صورت رسمی داده نشده، موضع ما این است که تحریم‌ها و این نوع حرکت‌ها را اصولا قابل قبول نمی‌دانیم.

مبنای مذاکرات طرح پیشنهادی ایران است

تخت‌روانچی تاکید کرد: الان طرحی که ایران در مذاکرات پیشنهاد داد، مبنای ادامه مذاکرات قرار گرفته است. شاید در ابتدای کار در این طرح اشتراک نظر کمی داشته باشیم، اما اینکه این طرح مبنا قرار گرفته این امید را به ما می‌دهد که نظرات را در طول مذاکرات به هم نزدیک کنیم و به مراحل جلوتر برسیم. اما نباید انتظار داشت با یک دور گفت‌و‌گو به نتیجه برسیم. موضوعات بسیار گسترده و متنوع هستند و جزئیات زیادی دارند. انتظار نداشته و نداریم که این مسائل در یک جلسه حل شود. در ژنو فقط توانستیم نسبت به مطالب کلی تبادل نظر اولیه انجام دهیم.