دنیای اقتصاد - گرچه بیش از یک هفته از انتشار خاطره‌ای از رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام درباره محالفت امام (ره) با شعار مرگ بر آمریکا در پایگاه اطلاع‌رسانی آیت‌الله هاشمی می‌گذرد، اما بازتاب‌های آن همچنان ادامه دارد. هاشمی رفسنجانی انتشار این خاطره را کار نادرستی از سوی سایت خبری منتسب به خود دانست، اما واکنش‌ها و مخالفت‌ها با انتشار نقل این خاطره به سخنان رییس مجلس و فرمانده سپاه کشیده شده است. محور سخنان لاریجانی اما فقط نقل این خاطره نبود؛ رییس مجلس اشاره‌ای هم به مکتب ایرانی و طرح آن در دولت گذشته داشت و از سوی دیگر به مصاحبه اخیر زهرا اشراقی نوه امام (ره) با الشرق الاوسط فارسی هم واکنش نشان داد. زهرا اشراقی در این گفت و گو گفته بود در ایران نیاز به انقلاب رنگ‌ها داریم و در توضیح این سخن تاکید کرده بود» من خودم چادری هستم؛ بحث بر سر این است که جامعه اعم از زن و مرد با رنگ بیگانه نشود و احساس شادی و نشاط کند و تیره و غبار گرفته در نظر نیاید. کما این که هم مردان می‌توانند در عین متانت از رنگ‌های شاد و متنوع استفاده کنند و هم خانم‌ها به رنگ توجه نشان دهند و باز تاکید می‌کنم برای احساس خوب و شاد زیستن و افسرده نبودن و نه جلب توجه. موضوع مورد نظر من جنبه روان شناختی قضیه است.»

دیروز لاریجانی گفته بود «در دوره اصلاحات و دوم خرداد عده‌ای تلاش کردند با ارائه ناقص و ظاهری تفکر مدرن، میدان را برای تاخت و تاز به ارزش‌های اسلامی و انقلابی باز کنند و گاه با تمسخر نسبت به مقدسات انقلابی در رسانه‌ها مطالبی درج کنند و همین امر موجب درگیری‌ها و سایش نیروها شد. در دوره هشت ساله گذشته که متاسفانه به ریش اصولگراها گره خورد نیز عده‌ای با طرح افکاری خام نظیر مکتب ایرانی و گذر از دین نوع تفکر ناشیانه ناسیونالیستی را در رسانه‌ها مطرح کردند که موجب کشمکش نیروهای مومن و انقلابی شد.» رییس مجلس ادامه داد «امروز هم مجددا حرف‌هایی شنیده می‌شود که نشانگر آن است که از مسیر گذشته در دو دوره متفاوت سیاسی دریافت روشنی حاصل نشده است. امروز آنقدر کشور از نظر اقتصادی و دیپلماتیک مشکلات دارد که اگر همه اراده‌ها به این امور معطوف شود ممکن است بتوان مشکلات معیشتی مردم را سامان داد، زمان نظریه پردازی‌های بی‌پایه و جریان‌سازی‌های رسانه‌ای که حاصلی جز تنش ندارد، نیست. امروز ما نیاز به انقلاب رنگ‌ها در حجاب نداریم، همیشه در اکثر روستاها زنان با لباس‌های رنگی حجاب داشتند و دارند و کسی ایرادی هم نگرفته است. این امور جنبه عرفی و تناسب با محل دارد و اصل، پوشیدگی و عفاف است. امروز اگر نیاز به انقلابی باشد، به جای انقلاب رنگ‌ها نیاز به انقلاب ، جهت بهبود معیشت مردم داریم. به انقلاب حفظ و حمایت از میراث امام و شهدا نیاز داریم. ممکن است در جامعه عده‌ای «شل‌دین» باشند، اما «شل دینی» هنر نیست که به آن افتخار شود و آن را ترویج کنند. آن هم کسانی که از بیوت صالحه انقلاب هستند. تربیت انسان‌های مسلکی و مومن هنر است که باید مورد توجه صاحبنظران و رسانه‌ها قرار گیرد.» رییس مجلس در ادامه سخنان خود به موضوع نقل خاطره هاشمی رفسنجانی از امام (ره) پرداخت و گفت: نقلی شد که طی نامه‌ای به امام چندین مطلب من جمله مطالبی راجع به آمریکا ذکر شده بود و امام هم در این موضوع اقدامی نکردند. سوال این است که طرح این مساله در رسانه‌ها آن هم موضوعی که مربوط به سال‌های پیش است و رهبری نظام هم درباره آن تصمیم خود را گرفته بود، چه خاصیتی دارد؟ آیا در شرایطی که ما با صحنه بین‌الملل داریم طرح این مسائل که طبعا موجب کشمکش درونی کشور و سایش نیروها می‌شود، چیزی جز ضرر برای آن قابل تصور است؟ آیا این معنای غلط را به دیگران القا نمی‌کند که نوعی دلدادگی و شیفتگی و ذوق‌زدگی برای کار با آمریکا و غرب در نهان سیاست‌ورزان و جریان رسانه‌ای مطرح است و این تلقی غلط مایه گران‌فروشی در مذاکرات و بی‌عزتی در صحنه جهانی برای ما نیست؟ لاریجانی گفت: بنده اینگونه اقدامات را عقلا به ضرر منافع ملی کشور می‌دانم.

از سوی دیگر فرمانده کل سپاه نیز دیروز نسبت به این مساله واکنش نشان داد. به گزارش «ایسنا» محمدعلی جعفری، فرمانده کل سپاه در مراسم یادواره «شهدای وحدت» که در حسینیه امام خمینی(ره) شهر مشهد برگزار شد، تصریح کرد: عده‌ای خودشان را انقلابی و نزدیک به امام خمینی(ره) می‌دانند و نقل‌ قول‌هایی از ایشان بیان می‌کنند؛ در حالی که امام آمریکا را شیطان بزرگ می‌نامیدند و اگر زنده و در قید حیات بودند، روحیه ضد استعماری و ضد استکباری را بیش از گذشته داشتند. جعفری گفت: امسال گروه‌های تروریستی و دست‌پرورده نظام سلطه ۱۱ عملیات مختلف از جمله انتحاری را در جنوب شرق کشور در نظر داشتند که با مجاهدت‌های پاسداران خنثی شده است. وی اضافه کرد: اگر این گروه‌های دست‌نشانده در مقابل آمریکا بایستند، در قلب آمریکا می‌توانند عملیات‌های انتحاری و وحشیانه خود را اجرا کنند. فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ادامه داد: در حال حاضر آمریکا حتی زبانی جرات تهدید نظامی ایران را ندارد و جای تاسف است که برخی‌ها قدر این عظمت و نعمت را نمی‌دانند و فراموش کرده‌اند همه توطئه‌ها از جمله جنگ، فتنه ۸۸ و فشارهای اقتصادی زیر سر آمریکا است تا مردم ایران تسلیم‌ شوند.