دنیای اقتصاد- ۲۰ هزار صفحه سند تحقیق و تفحص سازمان تامین اجتماعی که مفقود شده بود، با همکاری کارگران سازمان تامین اجتماعی در زیرزمین این سازمان پیدا شد. اما به گفته رییس هیات تحقیق و تفحص از سازمان تامین اجتماعی هزار میلیارد تومان اسناد این سازمان در دست برخی از متخلفان است و باید تکلیف معاملات آنها مشخص شود. این خبر را علیرضا محجوب در حاشیه جلسه علنی مجلس در روز چهارشنبه اعلام کرد. ۲۳ شهریور ماه سال جاری بود که علیرضا محجوب در یک نشست خبری از مفقود شدن ۲۰ هزار صفحه از اسناد تحقیق و تفحص از تامین اجتماعی پرده برداشت. وی اعلام کرده بود به دلیل اینکه مجلس فضای کافی برای نگهداری این اسناد نداشت، آنها در سازمان تامین اجتماعی نگهداری می‌شدند، اما بعد از سرکشی به جای نگهداری اسناد مشخص شد که پرونده‌ها وجود ندارد و محل نگهداری پرونده‌ها نیز به کتابخانه تبدیل شده است. چندی بعد محجوب از پیدا شدن ۳ هزار صفحه سند خبر داد و دیروز هم نهایتا اعلام کرد که کل اسناد با همکاری کارگران سازمان تامین اجتماعی پیدا شده است. به گزارش خانه ملت وی گفت: با برگزاری نشست رسانه‌ای قبلی کسانی که اسناد مجلس را پنهان کرده بودند جرات جا‌به‌جایی و از بین بردن آن را پیدا نکردند و سرانجام روز دوشنبه با همکاری حراست و کارگران داخل سازمان اسناد در یکی از زیرزمین‌های سازمان پیدا شد. محجوب با تشکر از کارگرانی که با وی در ارائه کار اطلاعاتی برای پیدا شدن این اسناد همکاری کردند گفت: من در سه نوبت با جایی که اسناد ما تحویل آنها بود صحبت کردم اما منکر شدند. در نهایت ما محل انتقال اسناد را پیدا کردیم. به وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی نامه نوشتیم، ایشان به حراست ارجاع دادند تا موضوع بررسی شود.

محجوب با بیان اینکه مدارک تحقیق و تفحص در یکی از زیرزمین‌های ساختمان تامین اجتماعی پنهان شده بود افزود: مدارک تحقیق و تفحص در اتاقی در ساختمان شهید معیری سازمان تامین اجتماعی قرار داشت که کلید آن تنها در اختیار ما بود. سه ماه پیش که یکی از دوستان برای سرکشی در آن ساختمان حضور یافته بود دید که اسناد در آنجا وجود ندارد، با کمک کارگران شریف که اطلاعاتی را در اختیار ما قرار دادند و حراست وزارت تعاون، وزیر و قائم مقام وزیر و کارشناسان تحقیق و تفحص مدارک پیدا شد.

وی توضیح داد: ۲۰ هزار برگ مفقوده حاوی گزارش‌های حسابرسی صورت‌جلسات مدیریت، گزارش‌های بازرسان و بسیاری دیگر از گزارش‌ها بود که با پیدا شدن آن با اطمینان بیشتری می‌گوییم که گزارش‌ها را ۱۵ آبان تحویل مجلس می‌دهیم. رییس هیات تحقیق و تفحص گفت: کار در تامین اجتماعی تمام شده و بخش عمده‌ای از ۳۰۰۰ برگ شکایت را بررسی کردیم که بعد از تعیین تکلیف و چاپ در رابطه با آن مصاحبه خواهیم کرد، البته این گزارش دارای چندین هزار برگ ضمیمه است که تنها باید به مدت نیم ساعت در مجلس ارائه شود.

محجوب تصریح کرد: در صورت انتشار اسناد و مدارک مشخص می‌شود که اسناد و اموال سازمان تامین اجتماعی در دست چه کسانی است و پشت این کار به منزله هشداری به کسانی است که وجوه بالایی را به سازمان تامین اجتماعی بدهکارند و کسانی که بیش از ۱۰۰۰ میلیارد تومان اسناد این سازمان پیش آنها است.

در ادامه نشست نادر قاضی پور، از دیگر اعضای هیات تحقیق و تفحص توضیح داد: طبق اسناد مورد بررسی قرار گرفته می‌توان گفت که کلاهبرداری بزرگی در سازمان اتفاق افتاده و با بررسی هر پرونده‌ای پی به معضل بزرگی می‌بریم. نماینده ارومیه در مجلس شورای اسلامی افزود: ما در بررسی سازمان تامین اجتماعی به هر پرونده‌ای که دست زدیم با مبالغ غیرقانونی زیادی روبه‌رو شدیم که در این رابطه سند پرداخت‌ها با کد، ثبت شده و هیچ اسمی برای دریافت‌کننده عنوان نکرده‌اند. وی توضیح داد: وقتی اشخاصی صرفا جهت همشهری بودن با یکی از مسوولان وقت سازمان تامین اجتماعی با مراجعه به سازمان از ۵ تا ۲۰ میلیون پول بهره‌مند می‌شوند نمی‌توان گفت در این سازمان فساد مالی در کار نبوده است.