دنیای اقتصاد-حسن روحانی و تیم همراهش، این روزها فضای متفاوتی را در کشور تجربه می‌کنند؛ حالا که از سفر نیویورک به ایران بازگشته‌اند بازتاب‌های داخلی به سفر تاریخی نیویورک همچنان ادامه دارد. این سفر به اذعان برخی سیاستمداران نقطه شروع برای شکسته شدن تحریم‌ها علیه ایران است. روند و رویکرد کلی، رضایت فضای غالب جامعه است اما تماس تلفنی اوباما با روحانی، به مذاق برخی خوش نیامده است؛ از آن جمله می‌توان به نطق برخی نمایندگان در جلسه علنی دیروز راجع به این سفر اشاره کرد که به دستاوردهای دیپلماتیک این سفر، نگاهی متفاوت داشته و آن را نقد کردند. دیروز از تریبون مجلس هم از روحانی تقدیر شد و هم انتقاد؛ برخی درقالب تذکرات مکتوب از رییس‌جمهور تشکر کردند و برخی ابراز تاسف برخلاف آنچه از فضای غالب کشور مبنی بر تایید رفتار روحانی در اجلاس مجمع عمومی برمی‌آید، حمید رسایی نماینده تهران در مجلس گفت: آقای روحانی، نرمش‌های شما قهرمانانه بود الا آخرین نرمش. رسایی دیروز در نطق میان دستور خود درباره سفر رییس‌جمهور به شصت و هشتمین اجلاس سازمان ملل اشاره کرد و گفت که ایشان در کنار چند سخنرانی مهم خود در این اجلاس با برخی رسانه‌ها گفت‌وگو و با برخی از سران کشورها نشست داشت که با فرصت‌ها و تهدیدهایی مواجه شد.

طرح شعار «جهان علیه خشونت و افراطی‌گری» و طرح موضوع «ائتلاف برای صلح» در برابر «ائتلاف برای جنگ» توانست تا حدودی نظام سلطه را به چالش بکشد. آقای روحانی در اظهاراتش به خوبی نسبت به تحریم ظالمانه کشورمان اعتراض و از حقوق هسته‌ای ایران اسلامی دفاع کرد.

وی از اینجا به بعد بنای نطق خود را بر انتقاد از روحانی و عملکردش قرار داد و یادآوری کرد که البته در لابه‌لای سخنان رییس‌جمهور و پاسخ‌های وی به برخی رسانه‌های استکباری، نکات قابل تامل - که در جای خود باید نقد شود- هم وجود داشت که لازم است مشاوران و شخص رییس‌جمهور محترم در برنامه‌های دیگر خود، با برطرف کردن این ضعف‌ها، دستاوردهای بیشتر و بهتری را برای ملت عزتمند و انقلابی ایران اسلامی به ارمغان آورند. حمید رسایی گفت که مواضع آقای روحانی دراین سفر، هرچند مانند اکثر قریب به اتفاق مواضع خارجی نظام جمهوری اسلامی با مطالبه‌گری و به چالش کشیدن قدرت‌های استکباری و حتی شبیه مواضع محمود احمدی‌نژاد، با ادبیات پرسشگرانه و واداشتن جریان سلطه به پاسخگویی در برابر ظلم‌های بسیاری که به ملت‌های مظلوم جهان و از جمله ملت ایران کرده‌اند، نبود اما مانند حضور برخی روسای‌جمهور اسبق که امروز نقطه امید استکبار شده‌اند هم با وادادگی همراه نبود. با این حال بی‌شک می‌توان کلیت مواضع ابراز شده در نشست سازمان ملل را مواضع حق‌طلبانه نظام جمهوری اسلامی و از جنس «نرمش قهرمانانه» دانست. وی با اشاره به اینکه جنایات آمریکا علیه ایران خطای کوچکی نیست که به راحتی از آن بگذریم با لحنی متعجب گفت که معلوم نیست آقای روحانی بر اساس چه استدلالی در پایان سفر خود در برابر درخواست طرف آمریکایی به مذاکره تلفنی تن داده است و البته طرف آمریکایی حتی در همین اتفاق کوچک هم شیطنت و عدم صداقتش را به خوش باوران نشان داده است و ادعا می‌کند که این مکالمه، خواسته رییس‌جمهور ایران بوده است. وی خطاب به روحانی گفت بازی برد- باخت این سفر به نفع ایران اسلامی را در لحظه آخر به بازی برد-‌برد برای دو طرف تبدیل کردید.

تذکرات به رییس‌جمهور، دیروز در صحن علنی منحصر به نقد رسایی نبود‌. احمد سالک رییس کمیسیون فرهنگی مجلس هم در نطق میان دستورخود اظهارات روحانی در سازمان ملل را بیان مواضع قدرتمند ایران خواند، آن را نمایانگر ضعف شیطان بزرگ دانست که البته باید مراقب طوفان‌های پس از فریب و نرمش آمریکا بود. وی که روی سخنش با روحانی بود تاکید کرد که در عین نرمش قهرمانانه، از اصول و ارزش‌ها تخطی نکند زیرا مجلس پشتیبان دولتی است که از اسلام و ولایت فقیه دفاع می‌کند. در جریان نرمش قهرمانانه باید دشمنان را شناخت و در مقابل آنان نباید تواضع کرد. باید مراقب سیاست لبخند باشیم زیرا این لبخندها باید همراه عمل باشد.

میرقسمت موسوی نماینده مردم گرمی اما نظری متفاوت داشت و بر خلاف انتقادهای شدید رسایی، مردم را راضی از موضع‌گیری‌ها خواند. او در نطق دیروز خود در مجلس از رییس‌جمهور بابت برخورد صریح، متین و منطقی در تبیین حقانیت مردم ایران در نیویورک تشکر و اعلام کرد که مردم ایران از این موضع‌گیری‌ها خوشحال و راضی‌اند چراکه نه تنها غرور ملی و اسلامی ملت ایران خدشه‌دار نشد، بلکه به افتخارات ملت نیز افزوده شد. سیاست نرمش قهرمانانه در این سفر به نمایش درآمد و بدخواهان نظام را در اقلیت قرار داده و خلع سلاح کرد. باعث افتخار جهان اسلام و ملت ایران است که فتوای رهبر معظم انقلاب محور اعتماد مخالفان و رییس‌جمهور آمریکا به عنوان سردمدار دشمنی با ایران قرار بگیرد.

از سوی دیگر احمدرضا دستغیب عضو کمیسیون امنیت ملی که در سفر روحانی به نیویورک وی را همراهی کرده بود در حاشیه جلسه علنی در جمع خبرنگاران گفت که روحانی عزت، صلابت و سربلندی جمهوری اسلامی ایران را به نمایش گذاشت. در سخنرانی آقای روحانی تداوم همان مواضع آرمان‌ها و اصولی است که رهبر معظم انقلاب بر آن تاکید داشتند. او که معتقد است در این سفرها حاشیه‌ها پررنگ‌تر از متن می‌شود، درباره نحوه ارتباط تلفنی سران ایالات متحده و ایران اعلام کرد که بدون تردید این تماس از سوی کاخ سفید و اوباما برقرار شد و در طول این چند روز آنها مکررا خواستار مذاکره بودند اما به دلیل آنکه نتیجه این مذاکره مشخص نبود و نیاز به زمان بیشتری داشتیم تا دیوار بی اعتمادی مرتفع شود مذاکره انجام نگرفت. او در خصوص آینده روابط ایران و آمریکا گفت: همان‌طور که می‌دانید مردم ایران خاطره خوبی از آمریکا ندارند و دیوار بزرگی از بی‌اعتمادی که ماحصل رفتار گذشته آمریکا است، وجود دارد.

کودتای ۲۸ مرداد، ماجرای لانه جاسوسی، اتفاقات صحرای طبس، جنگ تحمیلی، به‌کارگیری سلاح‌های شیمیایی، حمایت از گروه‌های منافقین و محور شرارت خواندن ایران همه شواهدی از اقدامات خصمانه آمریکا در قبال ملت ایران است. باتوجه به منافع جمهوری اسلامی ایران اگر تغییری در رفتار و عمل آمریکایی‌ها صورت بگیرد امکان برای ایجاد شرایط جدید وجود دارد اما ما با این شرایط فاصله زیادی داریم و با یک دیپلماسی گام به گام به این مرحله نزدیک خواهیم شد. وی که اعتقاد دارد نقدها باید منصفانه باشد با اشاره به انتقادهایی که درباره رفتارها در این سفر وارد شده است تاکید کرد که باب نقد همیشه باز بوده است.

روش اعتدال آقای روحانی که در مذاکرات به کار بستند روش جدیدی است که مورد اقبال قرار گرفته است که البته شاید منتقدانی نیز در داخل داشته باشد. نقد باید منصفانه باشد و دستاوردهای این سفر را نیز مد نظر داشته باشیم. اقدامات خودسرانه و خارج از قانون می‌تواند آسیب‌های جدی را در پی داشته باشد و خوراک جدی را برای رسانه‌های غربی فراهم کند. هیچ‌کس با نقد منصفانه مشکلی ندارد، مجلس و مردم نیز باید دولت را در این مسیر کمک و نظرات خودشان را بیان کنند.