مخالفت رسمی سازمان شانگهای با تحریم‌های وضع شده علیه ایران، بازتاب سخنان معاون وزارت خارجه ایران و فرمانده نیروهای قدس سپاه پاسداران درباره سوریه، سفر رییس پارلمان عراق به ایران و بازتاب هک شدن صفحه فیس‌بوک وزیر خارجه ایران، از جمله مهم‌ترین مطالب دیروز مطبوعات جهان درباره ایران بود. به گزارش «تابناک»، سایت شبکه خبری «راشا تودی» گزارشی از اجلاس سران سازمان همکاری شانگهای منتشر کرده است. به نوشته این سایت، اعضای سازمان شانگهای همگی اعلام کرده‌اند که تحریم‌های وضع شده علیه ایران، ناپذیرفته است. در عین حال، رییس‌جمهور ایران نیز در حاشیه این نشست اظهار کرده، ایران خواستار حل سریع موضوع هسته‌ای است، اما حاضر نیست به این منظور حقوق خود را قربانی کند. در بیانیه پایانی اجلاس شانگهای آمده: «تهدید استفاده از نیروی نظامی و تحریم‌های یکجانبه علیه دولت مستقل ایران، غیرقابل پذیرش است». مخالفت با اقدام نظامی غرب علیه سوریه، از دیگر محورهای مورد اشاره در بیانیه سازمان شانگهای بوده است. واکنش ایران به توافق روسیه و آمریکا بر سر سلاح‌های شیمیایی سوریه، از دیگر موضوعاتی است که مورد توجه شماری از مطبوعات جهانی قرار گرفته است. خبرگزاری فرانسه در این زمینه می‌نویسد، به اعتقاد ایران، با این توافق، آمریکا دیگر بهانه‌ای برای حمله به سوریه نخواهد داشت. این خبرگزاری به نقل از حسین امیر عبداللهیان، معاون وزارت خارجه ایران می‌نویسد: «شرایط جدید در حقیقت به این معنا است که هرگونه بهانه برای آمریکا و کشورهای خاص برای انجام اقدام نظامی علیه سوریه از میان رفته است». امیرعبداللهیان همچنین گفته، وضعیت جدید را که بر پایه آن، جلوی حمله آمریکا به سوریه گرفته شده، می‌توان موفقیتی برای محور مقاومت در نظر گرفت. سخنان سردار قاسم سلیمانی، فرمانده نیروهای قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، از جمله دیگر مواردی است که دیروز در برخی از مطبوعات جهانی بازتاب یافت. روزنامه «واشنگتن پست» در این زمینه می‌نویسد: به باور سردار سلیمانی، دشمنی غرب با دولت سوریه، به واسطه رژیم صهیونیستی است. این روزنامه همچنین به نقل از سردار سلیمانی می‌نویسد: حمایت ایران از سوریه، تامین کننده منافع ملی حقیقی جمهوری اسلامی است. به گفته این فرمانده ایرانی، غرب می‌داند که یکی از مواضع قدرتمند مقاومت، مربوط به سوریه است. واشنگتن پست اشاره می‌کند که سردار سلیمانی هفته گذشته نیز از حمایت همه‌جانبه ایران از سوریه خبر داده بود.

سفر رییس پارلمان عراق به ایران، از جمله دیگر موضوعاتی است که در سطح بین‌المللی مورد توجه قرار گرفته است. روزنامه «شانگهای دیلی» می‌نویسد: «اسامه النجیفی»، رییس پارلمان عراق روز شنبه به ایران سفر کرده تا با مقامات ارشد ایرانی درباره روابط دوجانبه و تحولات منطقه‌ای گفت‌وگو کند. دیدار با حسن روحانی، رییس‌جمهور ایران، علی لاریجانی، رییس مجلس شورای اسلامی و علی شمخانی، دبیر شورای‌عالی امنیت ملی از جمله برنامه‌های نجیفی در این سفر است. شانگهای دیلی اشاره می‌کند که نجیفی به محض ورود به تهران، از عزم دولت عراق برای گسترش روابط دوجانبه با ایران سخن گفته است.

در پایان موضوع هک شدن صفحه فیس‌بوک محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران خبر دیگری است که در بسیاری از مطبوعات و رسانه‌های جهانی بازتاب یافته است. روزنامه «دیلی‌استار» لبنان از جمله مطبوعاتی است که به این موضوع پرداخته و می‌نویسد: صفحه فیس‌بوک وزیر خارجه ایران برای مدتی کوتاه در اختیار تعدادی هکر ناشناس قرار گرفته که مطالبی درباره انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۱۳۸۸ را در آن منتشر کرده‌اند. این روزنامه به نقل از ظریف می‌نویسد: صفحه فیس‌بوک وی توسط فردی که گذرواژه آن را تغییر داده، در اختیار گرفته شده، اما این مساله به سرعت حل شده است. با این حال، به گفته وی، در صورتی که بار دیگر چنین اتفاقی رخ بدهد، او ناچار خواهد شد، فعالیت‌هایش را در فیس‌بوک متوقف کند.