دنیای اقتصاد - اعضای هیات دولت عصر یکشنبه در نهاد ریاست‌جمهوری تشکیل جلسه دادند. سخنگوی دولت بعد از پایان جلسه، دومین نشست خبری خود را برگزار کرد و وزرای کابینه کمافی‌سابق بعد از جلسه بین خبرنگاران حاضر شدند و به سوالات آنها پاسخ دادند. رییس‌جمهور در این جلسه بر لزوم تبعیت از رهنمود‌های مقام معظم رهبری در خصوص عملکرد هر کدام از دستگاه‌ها و وزارتخانه‌ها تاکید کردند. همچنین اصلاح لایحه بودجه سال ۹۲ مهم‌ترین دستورکار جلسه یکشنبه هیات دولت بود که سخنگو نیز در اظهارات خود به‌طور کامل به تشریح آن پرداخت. تمام وزرا و سرپرستان وزارتخانه‌ها، معاونان تازه منصوب شده و معاون پارلمانی رییس‌جمهور نیز در این جلسه حضور داشتند، البته برخی اعضای کابینه با حضور در جمع خبرنگاران حواشی تازه‌ای ساختند.

سه دستور مهم جلسه هیات دولت چه بود؟

در ابتدای جلسه هیات دولت حسن روحانی از همه اعضای دولت خواست برای تحقق تمامی محورهای بیانات رهبری به ویژه تاکید ایشان بر پیشرفت همراه با عدالت، کنترل تورم و کمک به تولید ملی که در برنامه‌های دولت تدبیر و امید نیز مورد تاکید بوده است، به‌طور جدی اقدام کنند و گزارش‌های منظمی از اقدامات و نتایج را ارائه کنند. سخنگوی دولت بعد از جلسه خبر داد که اصلاحیه قانون بودجه سال ۹۲ روز سه‌شنبه با قید دو فوریت تقدیم مجلس شورای اسلامی می‌شود. به گفته سخنگوی دولت «اصلاح اساسنامه قانون هدفمند کردن یارانه‌ها» دومین دستور جلسه هیات دولت بوده که مورد بررسی و ارزیابی قرار گرفته است. نوبخت در این خصوص گفت: در ماده ۱۵ قانون هدفمندکردن یارانه‌ها تصریح شده است باید مجمع عمومی سازمان هدفمندکردن یارانه‌ها متشکل از هشت عضو کابینه که هفت نفر آنها وزیر و یک نفر آنها معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رییس‌جمهور است، باشد؛ اما در اساسنامه این سازمان به ویژه در ماده ۸ آن اعضا به ۱۶ نفر افزایش یافته بودند و رییس مجمع شخص رییس‌جمهور و نایب رییس آن معاون اول رییس‌جمهور مشخص شده بود. مجلس محترم به علت مغایربودن ماده ۸ اساسنامه با ماده ۱۵ قانون هدفمند کردن یارانه‌ها که هشت نفر را به عنوان اعضای مجمع عمومی مشخص کرده بود به این اساسنامه اشکال گرفته بود که دولت در جلسه خود اقدام به اصلاح این اساسنامه به ویژه ماده ۸ آن کرد. اصلاح لایحه بودجه سال ۹۲ سومین دستور جلسه هیات دولت بود که نوبخت خبر داد این لایحه قرار است به صورت لایحه دو فوریتی به مجلس ارائه شود. او در این خصوص گفت: همان‌طور که در جلسه گذشته در جمع شما عرض کردم منابع مالی ۲۱۰ هزار میلیارد تومانی (منظورشده) قانون بودجه سال ۱۳۹۲ دست‌نیافتی است و مبنای این اظهارنظر هم عملکرد بودجه در سال ۱۳۹۱ و همچنین پنج ماه اول سال‌جاری است؛ بنابراین اصلاحیه قانون بودجه سال ۱۳۹۲ در جلسه هیات دولت به تصویب رسید و ان‌شاءالله لایحه این اصلاحیه با قید دو فوریت روز سه‌شنبه از سوی دولت به مجلس شورای اسلامی ارائه می‌شود. نوبخت درباره وضعیت طرح مسکن مهر در دولت گفت: آخرین نامه‌ای که قبل از این جلسه امضا کردم یک تخفیف و حواله به خزانه دولت بوده تا مبالغی از خزانه برای امور زیربنایی مسکن مهر هزینه شود، دولت بر خود فرض می‌داند که برای مسکن مهر زیرساخت‌های مورد نیاز را تا جای امکان فراهم کند البته وزیر راه هم امروز بر این مساله تاکید کردند. نوبخت درباره ادغام دو معاونت نظارت راهبردی و منابع انسانی رییس‌جمهور و تشکیل سازمان برنامه و بودجه گفت: کارهای مطالعاتی و مشورتی انجام شده و یک صاحب‌نظر از طرف من مامور شده تا پیش‌نویس این متن را تهیه کند که در آینده نزدیک این پیش‌نویس به مجلس تقدیم می‌شود.

اعضای کابینه در حاشیه چه گفتند

معاون پارلمانی رییس‌جمهور نیز از فصل تازه‌ای در رابطه دولت و مجلس خبر داد و گفت: ما تلاش می‌کنیم در راستای توسعه و تحکیم روابط بین دو قوه مقننه و مجریه گام‌های خوبی برداریم و فصل نوینی را آغاز کنیم. علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز گفت: در آینده‌ای نه چندان دور مدیرعامل «ایرنا» مشخص خواهد شد. همچنین علی‌اصغر فانی، سرپرست وزارت آموزش و پرورش نیز در پاسخ به سوالات خبرنگاران گفت که سه‌شنبه نشست خبری خواهد داشت. وی در پاسخ به سوالی درباره اینکه آیا این معاونت همچنان بر شکایات دولت گذشته از رسانه‌ها اصرار دارد یا خیر گفت: بازپس‌گیری شکایت صورت‌گرفته از رسانه‌ها در دست بررسی است. او در اظهاراتش تاکید کرد تنها ۸ مصوبه هیات دولت لغو شده است.