بحران سوریه روی میز مجمع تشخیص

دنیای اقتصاد- جلسه دیروز مجمع تشخیص مصلحت نظام با حضور رییس‌جمهور فعلی و رییس‌جمهور سابق در ساختمان قدس این نهاد برگزار شد. حسن روحانی رییس‌جمهور، تحلیل خود را از اوضاع بحرانی سوریه و تهدیدهای خارجی علیه این کشور به اطلاع اعضا رساند. رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز با اشاره به مقدمه‌چینی‌های قبلی آمریکا برای حمله به سوریه، گفت: به نظر می‌رسد هدف اصلی آمریکا از ماجراجویی در منطقه، محدود به سوریه نیست و کل خاورمیانه را دربرمی‌گیرد. آیت‌الله هاشمی رفسنجانی از اظهار مواضع سیاسی از سوی افراد و کانال‌های غیررسمی که می‌تواند برای سیاست خارجی کشور تبعات منفی به همراه داشته باشد، انتقاد کرد. رییس‌جمهور سابق و فعلی در جلسه مجمع تشخیص مصلحت نظام حاضر شدند

انتقاد هاشمی از اظهار مواضع سیاسی کانال‌های غیر رسمی در عرصه سیاست خارجی

دنیای اقتصاد - جلسه روز گذشته مجمع تشخیص مصلحت نظام با حضور رییس‌جمهور فعلی و رییس‌جمهور سابق در ساختمان قدس این نهاد برگزار شد. محمود احمدی‌نژاد رییس‌جمهور سابق که ۱۳ مرداد ماه امسال با پایان دوران ریاست جمهوری‌اش با حکم مقام معظم رهبری به عنوان عضو حقیقی این مجمع منصوب شد، برای اولین بار به‌عنوان یک عضو حقیقی در مجمع حاضر شد. در جلسه قبلی مجمع تشخیص مصلحت نظام او حاضر نشده بود و دلیل غیبت و در سفر بودن برای استراحت پس از پایان دوره مسوولیت اجرایی عنوان شده بود.

در جلسه دیروز علاوه بر احمدی نژاد اکثریت اعضا، وزرای صنعت، معدن و تجارت، امور اقتصادی و دارایی، رییس کل بانک مرکزی، معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رییس‌جمهور و رییس کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی و نظارت بر اجرای سیاست‌های اصل ۴۴ قانون اساسی در مجلس شورای اسلامی هم حضور داشتند، بعد از قرائت سند ایده‌های اولیه، ارسالی از دفتر رهبر معظم انقلاب اسلامی و بحث و استدلال مبسوط اعضا و مدعوین، مقرر شد با توجه به شروع کار دولت جدید و ضرورت استفاده از نظرات کارشناسان مربوطه در دولت، این موضوع به کمیسیون مربوطه در مجمع ارائه شود تا مورد بررسی مجدد قرار گیرد. به گزارش خبرگزاری فارس در این جلسه که اکثریت اعضا از جمله روسای‌جمهور سابق و فعلی حضور داشتند، آخرین شرایط و وضعیت سیاسی منطقه به ویژه بحران سوریه مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

حسن روحانی رییس‌جمهور، تحلیل خود را از اوضاع بحرانی سوریه و تحرکات داخلی و تهدیدهای خارجی علیه این کشور و مواضع اصولی جمهوری اسلامی ایران در قبال این تحولات و تحرکات را به اطلاع اعضا رساند. آیت‌الله هاشمی رفسنجانی، رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام در آغاز این جلسه با تسلیت ایام شهادت امام جعفر صادق(ع) به جهان تشیّع و امت اسلامی، یاد و خاطره شهیدان بزرگوار دولت، شهید رجایی و شهید باهنر را به عنوان دو عنصر مخلص انقلاب اسلامی گرامی داشت.

رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام، با تبریک هفته دولت به همه دولتمردان جمهوری اسلامی ایران به ویژه رییس‌جمهور و وزرای دولت گفت: تقارن آغاز کار دولت یازدهم با هفته دولت را به فال نیک گرفته و امیدواریم دولت در حل مشکلات پیش روی کشور موفق باشد.

هاشمی رفسنجانی همچنین سلامت و بهبودی هر چه سریع‌تر حبیب‌الله عسگراولادی از اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام را از درگاه احدیت مسئلت کرد. او از بحران‌آفرینی‌هایی که در کشورهای جهان اسلام در حال اوج‌گیری است، ابراز نگرانی کرد و گفت: اوج این بحران‌آفرینی‌ها را در حال حاضر در کشور سوریه مشاهده می‌کنیم. رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به مقدمه‌چینی‌های قبلی آمریکا برای حمله به سوریه گفت: به نظر می‌رسد هدف اصلی آمریکا از ماجراجویی در منطقه، محدود به سوریه نیست و کل خاورمیانه را دربرمی گیرد.

او به نقش‌آفرینی اسرائیل در جنگ‌افروزی‌های آمریکا و متحدانش در منطقه اشاره کرد و افزود: دامنه حمله و تجاوز آمریکا احتمالا به سوریه و شروع جنگ در این کشور محدود نخواهد بود و در واقع بازی خطرناک جنگ‌افروزی آنان ممکن است دامن کل منطقه را فراگیرد.

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی گفت: ممکن است، شروع جنگ با اراده آنان باشد، ولی ختم آن، در اختیار آنان نخواهد بود.

رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام بر اهمیت راهبردی سوریه در منطقه، به عنوان دژ مستحکم مقابله با اسرائیل تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران در مقابل ماجراجویی‌های آمریکا که مانند ابر سیاهی کل منطقه را فرا می‌گیرد، باید هوشیارانه و آگاهانه برخورد کند. هاشمی رفسنجانی در ادامه خاطر نشان کرد: باید ضمن حفظ وحدت و هماهنگی و انسجام در داخل از انقلاب اسلامی خود صیانت کنیم.

او از اظهار مواضع سیاسی از سوی افراد و کانال‌های غیررسمی که می‌تواند برای سیاست خارجی کشور تبعات منفی به همراه داشته باشد، انتقاد کرد و گفت: باید از بیان مواضع غیررسمی و افراطی توسط افراد غیر‌مرتبط پرهیز و مواضع اصولی و هوشیارانه نظام توسط کانال‌های رسمی و مسوول بیان شود.