سفر هیات پارلمانی ایران به لبنان و سوریه

دنیای‌اقتصاد- با بالا گرفتن حمله احتمالی آمریکا به سوریه، تلاش‌های دیپلماتیک ایران درخصوص پیشگیری از وقوع جنگ در سوریه شتاب قابل توجهی به خود گرفته است. جمهوری اسلامی ایران به عنوان رییس جنبش عدم تعهد رایزنی‌های منطقه‌ای و بین‌المللی گسترده‌ای را برای کنترل اوضاع و پیشگیری از وقوع درگیری نظامی در سوریه دنبال می‌کند. درگیری‌هایی که در صورت وقوع می‌تواند پیامدهای خطرناکی را در منطقه به دنبال داشته باشد.در همین رابطه رییس‌جمهور و وزیر امور خارجه تلاش‌های دیپلماتیک خود را البته به شکل رایزنی و گفت‌وگوهای تلفنی از چند روز پیش آغاز کرده و طی روزهای اخیر تشدید کرده‌اند. حسن روحانی شامگاه چهارشنبه در مکالمه تلفنی با ولادیمیر پوتین توسل به زور و اقدام نظامی غیر قانونی و فاقد مشروعیت علیه کشوری دیگر را نقض فاحش مقررات بین‌المللی توصیف کرد و بر ضرورت به‌کارگیری همه تلاش‌ و راه‌ها برای جلوگیری از حمله نظامی به سوریه و آسیب رسیدن به مردم این کشور تاکید کرد.

همچنین محمد جواد ظریف در ادامه تلاش‌ دیپلماتیک خود در گفت‌وگوهای تلفنی با وزرای امور خارجه اردن، کویت، ایتالیا، سوئیس، بلژیک، اسپانیا، یونان، فرانسه، جمهوری آذربایجان، پرتغال، اتریش و الجزایر ضمن محکوم کردن استفاده از سلاح شیمیایی توسط هر کشور، خاطرنشان کرد: خواستار آن هستیم که بازرسان سازمان ملل بدون هیچ پیش‌داوری نسبت به عامل این اقدام دردناک تحقیقات جامعی به عمل بیاورند. ظریف بر ضرورت توجه به حقوق بین‌الملل و تلاش‌ سازمان ملل متحد و جامعه جهانی برای برون رفت از این وضعیت از طریق سیاسی تاکید کرد. در این تما‌س‌های تلفنی ظریف و طرف‌های گفت‌وگو بر اهمیت راهکار سیاسی تاکید کردند.

از سوی دیگر، سفیر دائم ایران در سازمان ملل با بیان اینکه تحقیقات سازمان ملل در سوریه باید تکمیل شود، تاکید کرد: موشک‌ها هیچ‌گاه پیام‌آور صلح در خاورمیانه و جهان نبوده‌اند.

به گزارش «ایسنا»، روزنامه نیویورک تایمز در گزارشی نظرات محمد خزاعی سفیر جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل را درباره حمله احتمالی و قریب‌الوقوع آمریکا به سوریه منعکس کرده است. در این گزارش به نقل از خزاعی نوشته شده که ایران با هرگونه مداخله نظامی خارجی در سوریه مخالف است و آن را برای روند دسترسی به راه‌حل سیاسی در این کشور مخرب تلقی می‌کند. سفیر ایران از دیگر کشورها خواست تا به بازرسان سازمان ملل در سوریه اجازه دهند تحقیقات خود را تکمیل کنند و به‌صورت غیرمستقیم از آمریکا و فرانسه به خاطر اعزام کشتی‌های جنگی مسلح به موشک‌های تهاجمی به نزدیکی سواحل سوریه انتقاد کرد. وی افزود: «ما با هرگونه مداخله نظامی خارجی در سوریه مخالفیم؛ چرا که معتقدیم این اقدام تلاش‌های جاری برای دستیابی به یک راه حل سیاسی در بحران سیاسی را تخریب خواهد کرد. ما اعتقاد داریم که موشک‌ها هیچ گاه پیام آوران صلح در خاورمیانه و جهان نبوده‌اند.»

همچنین در تلاشی دیگر، سفر پنج روزه هیات پارلمانی ایران به لبنان و سوریه از دیروز آغاز شد. سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با بیان اینکه سفر هیات پارلمانی این کمیسیون به لبنان و سوریه آغاز شده است، گفت: یکی از پیام‌های این سفر به مقامات لبنان و سوریه اعلام حمایت دولت و ملت ایران از جبهه مقاومت است. سید حسین نقوی حسینی در گفت‌وگو با «ایسنا»، اظهار کرد: هیات پارلمانی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس به ریاست بروجردی و همراهی فتح‌الله حسینی، جواد کریمی قدوسی و عضو دیگر کمیسیون دیروز صبح عازم لبنان شدند و قرار است این هیات با مقامات لبنان و حزب‌الله ملاقات داشته باشند. وی افزود: این هیات بعد از لبنان به سوریه خواهند رفت و در آنجا نیز ملاقات‌هایی با مقامات ارشد سوریه خواهند داشت.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با بیان اینکه هیات پارلمانی سه پیام مهم را در این سفر به مقامات لبنان و سوریه اعلام می‌کند، گفت: اولین پیام این است که دولت و ملت ایران با هر نوع دخالت نظامی بیگانه در امور سوریه به شدت مخالف است و تمام تلاشش را به کار خواهد گرفت تا کشور بیگانه چنین امکانی را برای دخالت در سوریه پیدا نکند. نقوی حسینی ادامه داد: همچنین در این سفر حمایت دولت و ملت ایران از جبهه مقاومت و مقابله با تجاوزگری‌های رژیم اشغالگر قدس اعلام خواهد شد.

وی اعلام انزجار دولت و ملت ایران از به‌کارگیری سلاح‌های شیمیایی را به عنوان سومین پیام هیات پارلمانی به مقامات سوریه و لبنان عنوان و اظهار کرد: این سلاح‌ها توسط دولت‌های غربی تولید شده و در اختیار معارضین قرار گرفته است و معارضین تنها با کشورهای دارنده‌ این سلاح‌ها ارتباط دارند. وی در پایان گفت که هیات پارلمانی چهارشنبه هفته جاری باز می‌گردند و گزارش سفر خود را به کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی و رییس مجلس ارائه خواهند کرد.

با این حال و با توجه به تلاش‌های گسترده منطقه‌ای و بین‌المللی برای جلوگیری از وقوع جنگ در سوریه، به نظر می‌رسد کشورهای غربی درباره حمله نظامی به سوریه اختلاف نظر جدی دارند تا جایی که انگلیس به عنوان اصلی‌ترین هم پیمان آمریکا در حمله به عراق و لیبی اعلام کرده که به دلیل مخالفت پارلمان این کشور در حمله به سوریه همکاری نمی‌کند. اظهارات ضدونقیضی نیز در خصوص زمان‌بندی حمله احتمالی از سوی مقامات و رسانه‌های غربی مطرح شده که حاکی از فقدان برنامه هماهنگ و نگرانی‌ها در این خصوص است.

در این ارتباط، خبرگزاری رویترز در تحلیلی آورده است که آمریکا از اقدام احتمالی ارتش‌های سایبری ایران و سوریه در صورت حمله به سوریه نگران است. به گزارش عصر ایران بر اساس این گزارش، حمله احتمالی آمریکا به سوریه، نخستین حمله آمریکا به کشوری است که پیش‌تر توانایی خود را در جنگ سایبری به آمریکا ثابت کرده است. رویترز در ادامه می‌نویسد ارتش سایبری سوریه در کنار ارتش سایبری ایران، می‌تواند خطرات سایبری علیه آمریکا را در واکنش به حمله نظامی این کشور به سوریه سبب شود. بنا بر این گزارش به دلیل حمایت‌های روسیه از حکومت بشار اسد و مخالفت مسکو با حمله نظامی آمریکا به سوریه، بعید نیست که هکرهای روسی نیز در کنار هکرهای سوری یا ایرانی در واکنش به حمله آمریکا، به زیر ساخت‌های حیاتی این کشور حمله سایبری کنند.

بنابراین به نظر می‌رسد که هم ایران و هم آمریکا نگرانی‌های مشترکی از اوضاع کنونی خاورمیانه دارند که اهم این نگرانی در خصوص وضعیت جنگی در سوریه است. وضعیتی که در نبود یک برنامه مشخص با راهکارهای منطقه‌ای و بین‌المللی، می‌تواند منطقه را بیش از پیش وارد چرخه‌ای از بحران کند.