جزئیات دیدار 50 نماینده مجلس با روحانی

دنیای‌اقتصاد- ملیحه ابراهیمی: ۵۰ تن از نمایندگان مجلس که گفته می‌شود «همسوتر» با رییس‌جمهور منتخب هستند، روز گذشته با «هماهنگی قبلی» در مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت، با حسن روحانی دیدار کردند. آن‌گونه که علی مطهری نماینده تهران گفته، نماینده‌هایی که دیروز به دیدار روحانی رفتند همان افرادی هستند که بعد از اعلام عدم تایید صلاحیت هاشمی از سوی شورای نگهبان، در نامه‌ای به این تصمیم اعتراض کردند. گزارش شده در دیدار دیروز نمایندگان با روحانی مسائل مختلفی طرح شده است؛ بهارستان نشینان درباره تعامل بیشتر دولت جدید و مجلس و مسائل مختلف کشور سخن گفتند و اعلام کردند که متن مجلس با روحانی همراه است. روحانی هم از تلاش خود برای معرفی کابینه در روز تحلیف خبر داد و از واگذاری‌های اخیر دولت دهم و برخی استخدام‌ها و رفتارهای فراقانونی احمدی‌نژاد گلایه کرده است.

جلسه دیدار نمایندگان «همسو» و «هماهنگ» با روحانی در حالی با تعداد محدودی از بهارستان نشینان و بدون دعوت از همه نمایندگان مجلس، برگزار شد که در ابتدای اعلام نتایج انتخابات ریاست‌جمهوری یازدهم، اکثر بهارستان‌نشینان از تعامل همه جانبه مجلس با دولت جدید خبر دادند؛ اما پس از مدتی برخی نمایندگان عضو فراکسیون اصولگرایان در نطق‌های میان دستور خود به هشدارهایی به رییس‌جمهور منتخب پرداختند و خواستند که در انتخاب کابینه خط قرمزها را در نظر بگیرد. تعیین خط قرمز برخی مجلسی‌ها برای دولت به این نطق‌ها محدود نشد؛ چراکه هفته گذشته همین فراکسیون اصولگرایان که غلامعلی حدادعادل ریاست آن را بر عهده دارد و گفته می‌شود حدود ۱۰۰ عضو دارد در بیانیه‌ای رسمی ۶ شرط را برای روحانی در تعیین کابینه دولت، مشخص کرد و اعلام کرد اگر این شروط رعایت نشود به کابینه رای نخواهد داد. برخی اعضای فراکسیون اصولگرایان رهروان ولایت (فراکسیون اکثریت) هم که ریاست آن را کاظم جلالی بر عهده دارد و رییس مجلس هم عضو آن است، هفته گذشته از رییس‌جمهور منتخب به دلیل مشورت نکردن با مجلس درباره کابینه دولت، انتقاد کردند. کاظم جلالی هم در گفت‌وگو با «دنیای‌اقتصاد» گفته بود که اگر روحانی از فضای تعاملی مجلس با دولت استفاده نکند، ممکن است این فضا به چالش بدل شود.

جزئیات دیدار نمایندگان با روحانی

جزئیات این جلسه، اما در گفت‌وگوی نمایندگان حاضر در این دیدار با رسانه‌ها، منتشر شد. علی مطهری نماینده تهران در این باره به خبرگزاری مهرگفت: رییس‌جمهور منتخب در این دیدار تاکید کرد که دولت و مجلس باید برای حل مشکلات کشور به تحلیل واحدی درباره وضعیت فعلی برسند تا بتوانند مشکلات را از سر راه بردارند. وی با بیان اینکه در این دیدار حدود ۴۰ تا ۵۰ نماینده حضور داشتند، گفت: در مورد مسائل مختلفی صحبت شد که بیشتر حول و حوش همکاری مجلس و دولت آینده بود و درباره مسائل مختلف کشور تبادل نظر شد.

وی ادامه داد: در این جلسه تاکید شد درست است که گاهی مخالفت‌هایی می‌شود، اما بیشتر اینها نمود ظاهری دارد و متن مجلس با دولت آینده همراه است. مطهری تصریح کرد: در این دیدار درباره اهمیت احترام به انتخاب مردم، پایبندی به شعارها و تحت تاثیر جوسازی افراطیون قرار نگرفتن در انتخاب وزیران صحبت شد. شعار دفاع از حقوق ملت که در جریان انتخابات از سوی آقای روحانی مطرح شده بود از سوی نمایندگان یادآوری و تاکید شد. نماینده تهران خاطرنشان کرد: همچنین نمایندگان تاکید کردند که آقای روحانی باید برای مردم توضیح بدهد که کشور را در چه وضعیتی تحویل می‌گیرد، البته شخص آقای روحانی هم تاکید داشتند که دولت و مجلس باید به تحلیل واحدی درباره وضعیت کشور برسند تا بتوانند مشکلات را از سر راه بردارند و برای حل مشکلات کشور نیاز به اجماع ملی است. نماینده تهران گفت: درباره ارائه فهرست وزرای کابینه نیز رییس‌جمهور منتخب گفت که تلاش می‌کنیم در روز مراسم تحلیف فهرست وزرا به مجلس ارائه شود. وی با بیان اینکه این دیدار بسیار مفید و امیدوارکننده بود، گفت: ان‌شاءالله این جلسات در تعامل دولت و مجلس مفید باشد. مطهری در پاسخ به این سوال که نمایندگان حاضر در این دیدار از چه گروه‌هایی بودند، گفت: نمایندگان حاضر از کسانی بودند که قبل از انتخابات گرایش نزدیک به گفتمان آقای روحانی داشتند و در زمانی که آقای هاشمی از سوی شورای نگهبان رد صلاحیت شد نامه‌هایی در اعتراض به این موضوع امضا کردند که البته رسانه‌ای نشد، بنابراین این افراد کسانی بودند که از قبل به نوعی هماهنگی با تفکرات روحانی داشتند.

غلامرضا تاجگردون، نماینده گچساران در گفت‌وگو با «ایسنا» اظهارکرد که در این دیدار ۵/۱ ساعته، نمایندگانی از همه طیف‌های مجلس که با روحانی همسوتر هستند، حضور داشتند.

آمادگی رییس مجلس و نمایندگان

مهدی سنایی، نماینده نهاوند در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر، گفت که در این دیدار، پیشنهادهایی در زمینه نحوه تعامل دو قوه با یکدیگر از سوی نمایندگان مطرح شد و رییس‌جمهور نیز بر ضرورت اجماع قوا برای حل مشکلات کشور تاکید کرد. وی افزود: در این زمینه پیشنهادهایی مطرح و تاکید شد که مجلس آماده همکاری با دولت است و دیدگاه رییس مجلس و اکثریت نمایندگان بر اساس همکاری با دولت منتخب است.

وی ادامه داد: دکتر روحانی معتقد است ترکیب رای کلانشهرها و روستاها نشان می‌دهد که بیش از ۵۰ درصد مردم در شهر و روستا یک گفتمان را انتخاب و عقلانیت و اعتدال را برای مدیریت کشور ترجیح دادند. سنایی گفت: دکتر روحانی پیگیری قول‌های داده شده در روند برگزاری انتخابات را تکلیف شرعی و قانونی می‌داند و تاکید کرد اجرای بسیاری از وعده‌ها و راه حل مشکلات تنها در قوه مجریه نیست، بلکه نیاز به مساعدت دیگر قوا نیز دارد.

تلاش برای معرفی کابینه در روز تحلیف

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در پاسخ به این سوال که آیا رییس‌جمهور منتخب صحبتی از ارائه لیست کابینه خود کرده گفت: تلاشم بر این است تا روز تحلیف لیست معرفی کابینه را به همراه برنامه به مجلس ارائه دهم، نمایندگان مجلس هم در هفته پیش رو اگر نظراتی درباره برنامه و کابینه دارند، ارائه دهند.

به گفته وی علی مطهری، رمضانعلی سبحانی‌فرد، علی محمد احمدی، غلامرضا تاجگردون و بهروز نعمتی نمایندگان تهران، سبزوار، دهلران، گچساران و اسدآباد از جمله نمایندگانی بودند که در آغاز این دیدار، طی سخنانی نظرات خود را در مورد تعامل دو قوه مطرح کردند.

گلایه روحانی از رفتارهای فراقانونی احمدی‌نژاد

کمال‌الدین پیرموذن، نماینده اردبیل در مجلس نیز گفت: در ابتدای جلسه نمایندگان نظرات خود را در مورد مسائل ملی از جمله بحران غرب، بحران هسته‌ای، تقویت بنیان‌های اقتصادی، ‌مدیریت مطالبات مردم و ارائه راهکارهای سریع و اطمینان بخش برای حل مشکلات کشور در عرصه‌های مختلف مطرح کردند. وی افزود: در ادامه آقای روحانی نیز ضمن اشاره به برخی مشکلات روزمره کشور از واگذاری‌های اخیر دولت دهم و برخی استخدام‌ها و رفتارهای فراقانونی رییس‌جمهور فعلی ابراز گلایه کردند و همچنین نگرانی خود را از بودجه و اینکه در سه ماهه اول، دولت دهم نتوانسته است منابع درآمدی آن را به میزان کافی تامین کند ابراز کردند، وی گفت: روحانی همچنین از نمایندگان خواست که وظیفه نظارتی خود را به جد انجام دهند.

درخواست نمایندگان برای عدم مصلحت‌اندیشی در میهمانان تحلیف

پیرموذن گفت: انتظار ما نمایندگان از رییس‌جمهور منتخب در این جلسه این بود که تحلیف در شأن ایران و ایرانی باشد و رییس‌جمهور منتخب بدون مصلحت‌اندیشی افراد را به این مراسم دعوت کنند و اگر روال کار این بوده که روسای‌جمهور قبلی در مراسم تحلیف حضور یابند، باید با هماهنگی سایر قوا این امر صورت گیرد.