دنیای اقتصاد- در آستانه مذاکرات هسته‌ای ایران با آژانس بین‌المللی دور جدیدی از معافیت‌های تحریمی ایران از سوی غرب به اجرا درآمده است. در حالی که روز گذشته یک دادگاه اروپایی حکم به رفع تحریم هفت شرکت و بانک ایرانی داد، در تازه‌ترین تحول وزارت خزانه‌داری آمریکا نیز برای چهارمین بار معافیت ژاپن و 10 کشور اروپایی را از تحریم نفتی ایران تمدید کرد. همزمان با انتشار خبر تمدید معافیت این 11 کشور، 6 شهروند و چهار شرکت ایرانی به لیست تحریم‌ها افزوده شدند.
تمدید معافیت 11 کشور از تحریم‌ها علیه ایران
کری: به اعمال فشار بر ایران ادامه می‌دهیم
دنیای‌اقتصاد- در آستانه مذاکرات هسته‌ای ایران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، دور جدیدی از معافیت‌های تحریمی علیه ایران از سوی غرب به اجرا در آمده است. در حالی که روز گذشته، یک دادگاه اروپایی حکم به رفع تحریم هفت شرکت و بانک ایرانی داد، در تازه ترین تحول، وزارت خزانه داری آمریکا نیز برای چهارمین بار معافیت ژاپن و ۱۰ کشور اروپایی را از تحریم نفتی ایران تمدید کرد.
دیروز، اما همزمان با انتشار خبر تمدید معافیت این ۱۱ کشور از تحریم‌ها علیه ایران شش شهروند و چهار شرکت ایرانی به لیست تحریم‌ها افزده شدند.
به گزارش «ایسنا»، خبرگزاری آسوشیتدپرس دیروز گزارش داد: ژاپن به واردات نفت از ایران ادامه می‌دهد، ولی کشورهای اروپایی از یکم جولای سال ۲۰۱۲ واردات نفت از ایران را به کلی متوقف کرده‌اند. کشورهای بلژیک، جمهوری چک، فرانسه، آلمان، یونان، ایتالیا، هلند، لهستان، انگلستان و اسپانیا به دلیل کاهش یا توقف واردات نفت از ایران، مشمول معافیت شش ماهه از تحریم‌های این کشور شده‌اند. همچنین وزارت خزانه‌داری اعلام کرده که بیست کشور از زمان آغاز تحریم ها، اقدام به کاهش واردات نفت از ایران کرده‌اند، ولی چین همچنان بزرگ‌ترین وارد کننده نفت از ایران در میان دیگر مشتریان ایرانی است و مشتریان آسیایی نفت ایران، یعنی ژاپن، کره جنوبی و هند نیز از دیگر خریداران عمده نفت ایران هستند. دوره شش ماهه معافیت ژاپن و کشورهای اروپایی از تحریم نفتی ایران دیروز به پایان رسید. دوره کنونی معافیت کشورهای چین، هند، کره جنوبی و ۶ کشور دیگر نیز در ماه دسامبر به پایان می‌رسد.
در عین حال رویترز گزارش داد که ایالات متحده آمریکا، ۶ شخص و ۴ بنگاه تجاری ایرانی را تحریم کرده که علت آن، همیاری و همراهی این شرکت‌ها و اشخاص با دولت ایران برای تجارت نفت در بازار جهانی بوده است. وزارت خزانه داری آمریکا اعلام کرده که این کشور، اقدام به تحریم «سید سیدی»، مدیر شرکت از پیش تحریم شده بازرگانی سیما جنرال کرده است. همچنین اعلام شده که این وزارتخانه برخی افراد و شرکت‌های فعال در فروش نفت ایران در اتحادیه اروپا را نیز تحریم کرده است.
وزارت خزانه داری آمریکا اعلام کرده که سیدی، شخصی است که در پشت نیمی از فعالیت‌های شرکت ملی نفت ایران و شرکت نفتیران قرار دارد؛ به عبارتی، شرکت بازرگانی سیما جنرال سرمایه شرکتی که اقدام به خرید تانکرهای نفتکش برای شرکت ملی نفتکش ایران می‌کرده، بر عهده داشته است. همچنین وزارت خزانه داری اعلام کرده که رضا پارسایی، سید محمدعلی خطیبی طباطبایی، مدیران امور بین‌الملل شرکت ملی نفت ایران به دلیل کاربست روش‌هایی برای واردات نفت ایران به اتحادیه اروپا به همراه سید محمود محدث و محمد زیرکچیان زاده، همگی مورد تحریم آمریکا قرار گرفته اند. این وزارتخانه همچنین اعلام کرده که شرکت‌های
AA Energy FZCO و Petro Royal FZE و همچنین KASB International LLC که همگی در امارات متحده عربی مستقرند، به دلیل همکاری با ایران تحریم شده‌اند. شرکت خدمات «سارل» واقع در سوئیس و محمد معینی که در این شرکت خدماتی فعال بوده نیز به دلیل همکاری با شرکت ملی نفت ایران تحریم شده اند. ام دیوید کوهن، معاون وزیر خزانه داری آمریکا در امور تروریسم و اطلاعات مالی گفته است: تحریم‌های ما علیه فروش نفت ایران بخش بسیار مهمی از حفظ فشار بر دولت ایران است و ما به ایران اجازه نخواهیم داد از طریق گریز و دور زدن از این فشار بکاهد. طبق تحریم‌های اعمال شده سرمایه‌های این افراد و شرکت‌ها که در حوزه صلاحیت قضایی آمریکا واقع شده باشد، مسدود می‌شود و آمریکایی‌ها نیز از تجارت با آنها منع می‌شوند. در همین ارتباط وزیر امور خارجه آمریکا نیز اعلام کرده که واشنگتن به همراه جامعه بین‌المللی به اعمال فشار بر دولت ایران ادامه خواهد داد. وزیر خارجه آمریکا روز جمعه با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد: واشنگتن معافیت ژاپن از تحریم نفتی ایران را در مقابل کاهش واردات نفت از این کشور برای ۶ ماه دیگر تمدید کرده است. خبرگزاری رویترز گزارش داد که جان کری روز جمعه در بیانیه‌ای ضمن اعلام معافیت ۱۱ کشور از تحریم‌های واشنگتن علیه تهران گفت: «ما فشاری قابل توجه را بر دولت ایران اعمال کرده‌ایم» و «با شرکایمان برای افزایش فشار بر ایران به منظور عمل کردن به تعهدات بین‌المللی‌اش ادامه خواهیم
داد.» اما با روی کار آمدن دولت روحانی خوش‌بینی‌هایی هم شکل گرفته است. خبرگزاری رویترز گزارش داد که نماینده آمریکا می‌گوید که واشنگتن به رفع نگرانی‌های هسته‌ای ایران امیدوار است. سامانتا پاور نماینده آمریکا در سازمان ملل متحد گفت: واشنگتن امیدوار است روی کار آمدن حسن روحانی، فرصتی برای رفع نگرانی‌ها درباره اهداف برنامه هسته‌ای ایران باشد. وی در عین حال طبق سنت تبلیغاتی سال‌های اخیر مقام‌های آمریکایی، از فعالیت‌های هسته‌ای ایران ابراز ناخشنودی کرد و گفت که هنوز نشانه روشنی از پاسخگویی تهران درباره برنامه هسته‌ای ندیده است.
ناخشنودی آمریکا از معافیت تحریم
۷ بانک و موسسه ایرانی
اقدام دادگاه اروپایی باعث ناخشنودی آمریکا شد و خزانه‌داری آمریکا در بیانیه‌ای ادعا کرد: شواهدی که این بانک‌ها را به فعالیت‌های هسته‌ای غیرقانونی ایران ربط می‌دهد روشن و مستدل است و هیچ نهاد مالی در هیچ کجا اجازه ندارد به این بانک‌های ایرانی اجازه دهد با آنها تبادلات داشته باشند. خزانه‌داری آمریکا همچنین روز جمعه اعلام کرد که تحریم‌ها علیه ایران را گسترش داده تا شبکه‌ای را که به ادعای این وزارت به دولت ایران در دور زدن تحریم‌های نفتی کمک می‌کنند، شامل شود.
حکم دادگاه اروپایی معافیت پست بانک، شرکت بیمه ایران، شرکت کشتیرانی گودلاکینگ، بانک توسعه صادرات ایران، پرشیا اینترنشنال بانک، شرکت مهندسی و ساخت تاسیسات دریایی و بانک رفاه کارگران را تحت پوشش قرار می‌دهد. دادگاه عمومی اروپا که دومین دادگاه عالی این اتحادیه است اعلام کرده است که اتحادیه اروپا قادر نبوده مدارک کافی برای اثبات دست داشتن این موسسات در فعالیت‌های هسته‌ای ایران ارائه کند. آمریکا ایران را به استفاده از شرکت ها، موسسات مالی و تجار پیشرو که به انجام تبادلات برای مخفی کردن مشارکت دولت تهران در تبادلات جهانی نفتی کمک می‌کنند، متهم می‌کند. در این گزارش به نقل از اقتصاددانان آمده است که در هر حال ایران راه‌هایی را برای دور زدن تحریم‌ها پیدا می‌کند به‌عنوان مثال صادرات محصولات غیرنفتی و تحریم نشده این کشور را افزایش داده است. در این رابطه خبرگزاری آسوشیتدپرس گزارش داده که به‌رغم کاهش خرید نفت ایران در اثر تحریم، ایران همچنان یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان نفت جهان است و صادرات نفت ایران، ده‌ها میلیارد دلار درآمد نفتی را برای کشور به همراه دارد. هفته گذشته، یک مقام آمریکایی به این خبرگزاری گفته بود که ایران از زمان آغاز تحریم‌ها، تقریبا نزدیک ۵۸ درصد از درآمد نفتی خود را از دست داده است و بیش از نیمی از درآمد حاصل از صادرات نفت ایران نیز به دلیل تحریم قابل وصول نیست. اما تحلیلگران بر این باورند که ایران با افزایش صادرات غیرنفتی خود، توانسته است تا اندازه بسیاری از پس تحریم‌های برآید.