دنیای اقتصاد - با رای دادگاهی در اتحادیه اروپا تحریم اعمال شده علیه ۷ بانک و شرکت ایرانی لغو شد. چندی پیش اتحادیه اروپا این شرکت‌ها را به اتهام مشارکت در فعالیت‌های هسته‌ای ایران تحریم و اموال آنها را بلوکه کرده بود؛ اما اکنون دادگاه عمومی اروپا که دومین مرجع قضایی عالی رتبه در اروپا است تصریح کرده است: «اتحادیه اروپا نتوانسته شواهد کافی در مورد مشارکت این شرکت‌ها در فعالیت‌های هسته‌ای ایران ارائه دهد.» پست بانک، بانک توسعه صادرات، شرکت بیمه ایران، شرکت مهندسی و ساخت تاسیسات دریایی ایران، بانک رفاه کارگران، بانک بین‌المللی پرشیا و شرکت کشتیرانی گودلاک از جمله این موسسات هستند. با رای دادگاه اتحادیه اروپا

تحریم هفت بانک و موسسه ایرانی لغو شد

دنیای اقتصاد - دادگاه اتحادیه اروپا تحریم اعمال شده علیه هفت بانک و شرکت ایرانی را به دلیل ناکافی بودن ادله و مدارک لغو کرده است. پست بانک، بانک توسعه صادرات، شرکت بیمه ایران، شرکت مهندسی و ساخت تاسیسات دریایی ایران، بانک رفاه کارگران، بانک بین‌المللی پرشیا (سهامدار آن بانک‌های ملت و تجارت هستند) و شرکت کشتیرانی گودلاک وابسته به کشتیرانی ایران، موسساتی هستند که دادگاه اتحادیه اروپا تحریم‌های اعمال شده علیه آنها را لغو کرده است.

به گزارش «ایسنا» چندی پیش اتحادیه اروپا این شرکت‌ها را به اتهام مشارکت در فعالیت‌های هسته‌ای ایران تحریم و اموال آنها را بلوکه کرده بود، اما اکنون دادگاه عمومی اروپا که دومین مرجع قضایی عالی‌رتبه در اروپا است تصریح کرده است: «اتحادیه اروپا نتوانسته شواهد کافی را در مورد مشارکت این شرکت‌ها در فعالیت‌های هسته‌ای ایران ارائه دهد.» البته گفته شده که حکم لغو تحریم‌های اعمال شده علیه این موسسات فورا اجرا نمی‌شود و شورای اروپا ۲ ماه فرصت دارد تا درباره حکم صادر شده درخواست تجدید‌نظر بدهد. اما فضای کلی شکل‌گرفته در خصوص ایران بعد از انتخابات یازدهم ریاست‌جمهوری ایران، طرف‌های مذاکره‌کننده را به دادن فرصت بیشتر به ایران برای اعتماد‌سازی تشویق کرده است. در کنار این هفت شرکت ایرانی که از لیست تحریم‌ها خارج شده‌اند بانک ملی ایران و بانک ایران و اروپا (که سهامدار آن بانک صنعت و معدن، ملت و تجارت است)، همچنان تحت تحریم‌های غرب قرار دارند. اتحادیه اروپا به درخواست لغو تحریم‌های اعمال شده توسط این دو نهاد پولی رسیدگی کرده است، اما این تحریم‌ها را فعلا موجه دانسته است؛ اما بهمن‌ماه سال گذشته بود که بانک ملت ایران بعد از دو سال نیم از فهرست بانک‌های تحریم‌شده اروپا خارج شد. به نظر می‌رسد با وجود برخی از تهدیدات بین‌المللی، فشار تحریم‌ها بر شرکت‌های ایرانی کاهش یافته است. براساس حکم دادگاه اروپا، از ناصر باطنی، رییس سابق شرکت کشتیرانی ایران هم که دو سال پیش در فهرست تحریم‌های اتحادیه اروپا قرار گرفت، رفع تحریم شده است. به گفته ناظران، تصمیم دادگاه اتحادیه اروپا در لغو تحریم چند موسسه ایرانی تلاش غرب برای اعمال فشار بیشتر به ایران را به چالش کشیده است.

از طرف دیگر، اخبار مختلف حاکی از آن است که روی کار آمدن دولت یازدهم طرف‌های غربی را بر حل مسالمت‌آمیز پرونده هسته‌ای ایران امیدوار کرده است. به گزارش خبرگزاری تسنیم کمیته بررسی تحریم‌های اعمال شده بر ایران در شورای امنیت سازمان ملل در نشست روز پنج‌شنبه خود بر حل‌وفصل مسالمت‌آمیز موضوع هسته‌ای تاکید کرده و همزمان خواستار نظارت بر اجرای دقیق تحریم‌های بین‌المللی علیه کشورمان شد. پیتر ویلسون، نماینده انگلیس در شورای امنیت اظهار کرد: «انگلیس برای دستیابی به راه حلی مسالمت‌آمیز و بر اساس مذاکره در موضوع هسته‌ای متعهد باقی می‌ماند. اگر ایران به طور جدی برای شروع مذاکرات هسته‌ای آماده است، ما آماده‌ایم تا با حسن نیت پاسخ دهیم.»