دنیای اقتصاد- پس از مدت‌ها بحث و گمانه‌زنی در خصوص انتقال مذاکرات هسته‌ای از شورای عالی امنیت ملی به وزارت امور خارجه، بالاخره حسن روحانی مسوولیت مذاکرات هسته‌ای با طرف‌های خارجی را به وزارت امور خارجه محول کرد. تحلیلگران سیاسی معتقدند که این انتقال می‌تواند تمرکز در تصمیم‌گیری در خصوص پرونده هسته‌ای را در دولت ایجاد نماید. در همین ارتباط محمد جواد ظریف در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر درباره انتقال پرونده هسته‌ای به وزارت امورخارجه گفت: پیشرفت مذاکرات هسته‌ای بستگی به اراده سیاسی طرف مقابل دارد. ما در وزارت امورخارجه توان کارشناسی داریم، البته حتما با هماهنگی شورای عالی امنیت ملی و سایر دستگاه‌های ذی‌ربط این کار را انجام خواهیم داد.

در همین زمینه خبرگزاری رویترز گزارش داد که مایکل مان، سخنگوی کاترین اشتون، رییس سیاست خارجی اتحادیه اروپا در پی اعلام خبر انتقال مسوولیت مذاکرات درباره برنامه هسته‌ای ایران به وزارت امور خارجه اعلام کرده است: ما با طرف ایرانی در تماس هستیم و همان طور که نماینده عالی (اتحادیه اروپا) در تماس تلفنی‌اش با وزیر امور خارجه ایران گفته است، ما برای از سرگیری مذاکرات آماده‌ایم.

وزارت امور خارجه آمریکا هم بعد از اعلام خبر انتقال مسوولیت مذاکرات درباره برنامه هسته‌ای به وزارت امور خارجه ایران ابراز امیدواری کرد که تهران به شکلی اساسی برای رسیدن به راه‌حل دیپلماتیک این موضوع با جامعه جهانی وارد تعامل شود. به گزارش «ایسنا» به نقل از رویترز، جنیفر پساکی، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا گفت که آمریکا از گزارش‌ها درباره انتقال مسوولیت مذاکرات به وزارت امور خارجه ایران مطلع است و « ما امیدمان را به اینکه دولت ایران به شکلی اساسی با جامعه جهانی برای رسیدن به راه‌حل دیپلماتیک برنامه هسته‌ای ایران و همکاری کامل با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در تحقیقاتش وارد تعامل شود، تکرار می‌کنیم.»

بنا بر این گزارش، کلیف کوپچان، مدیر و تحلیلگر بخش خاورمیانه در گروه اوراسیا نیز به رویترز گفت: این رویدادی دلگرم‌کننده است. ظریف دیپلماتی بسیار ماهر است و تیم مذاکره‌کننده‌ای که او منصوب می‌کند، آگاه و خلاق خواهد بود. این به زحمت می‌تواند یک معامله را تضمین کند، اما نشان می‌دهد که ایران واقعا وارد دیپلماسی می‌شود.

حل موضوع هسته‌ای به‌صورت برد - برد

اما رییس سازمان انرژی اتمی در آستانه دور جدید مذاکرات ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از آمادگی حل موضوع هسته‌ای به‌صورت برد- برد خبر داد. علی‌اکبر صالحی با بیان اینکه در اعتماد متقابل کمبود داریم، گفت: رویکرد ما در مذاکرات آینده این است که آماده حل موضوع به صورت برد-برد و رفع نگرانی‌های غرب و کسب و تامین حقوق خود از طریق اذعان و اعتراف آنها به آن هستیم. صالحی افزود: مسوولیت مذاکرات پنجم مهرماه با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با سازمان انرژی اتمی است چون که مذاکرات با آژانس، فنی و حقوقی است و بخش دیگر مذاکرات که سیاسی است با همکاری دوستان دیگری انجام می‌گیرد.

تشکیل کمیته برای پیگیری پرونده هسته‌ای

در داخل هم انتقال مسوولیت از شورای امنیت ملی به وزارت خارجه واکنش‌هایی به دنبال داشت. سیداحمد خاتمی خطیب نماز جمعه این هفته تهران در بخشی از سخنان خود با بیان اینکه دیپلماسی کشور باید از وزارت خارجه گرفته شود، گفت: خطبه‌های نماز جمعه همواره مستقل بوده، هست و خواهد بود در ۱۰۳ خطبه‌ای که خواندم کسی به من نگفته که چه چیزی را بگویم و چه چیزی را نگویم. از سوی دیگر مرضیه افخم، سخنگوی وزارت امور خارجه درباره واگذاری مسوولیت مذاکرات هسته‌ای با طرف‌های خارجی به وزارت امور خارجه گفت: مجموعه هماهنگی‌های لازم در این باره در شورای عالی امنیت ملی صورت می‌گیرد.

اما محمد جواد ظریف درباره کمیته تشکیل شده برای پیگیری پرونده هسته‌ای اظهار کرد: ما در داخل وزارت امورخارجه یک هماهنگی را شروع کرده‌ایم. حتما باید دستگاه‌های ذ‌ی‌ربط نیز نمایندگان خود را تعیین کنند تا ما بتوانیم به یاری خدا کار را پیش ببریم. وی درباره برنامه‌های خود برای پیگیری پرونده هسته‌ای اظهار کرد: ما اصول مذاکرات را اعلام کرده‌ایم. مذاکرات باید بر مبنای سه اصل کلی باشد موضوع برابر، احترام متقابل و منافع مشترک. سیاست دولت تدبیر و امید تعامل سازنده با دنیا بر اساس این سه اصل است. همچنین وزیر امور خارجه و مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در گفت‌وگوی تلفنی صبح جمعه درخصوص زمان دیدار آتی خود توافق کردند. ظریف با اشاره به تماس تلفنی خود با اشتون اظهار کرد: در صحبت خود با خانم اشتون تاکید کردم اگر این اراده سیاسی روشن شود و آمادگی لازم برای حل مساله به این شکل که حقوق ایران رعایت شود، وجود داشته باشد و آنها آماده باشند ما هم آماده‌ایم که این اقدام را انجام دهیم. وی ادامه داد: همان‌طور که ریاست محترم جمهوری اعلام کردند، ما خواهان حل موضوع هستیم و بنابراین اگر طرف مقابل اراده سیاسی برای حل موضوع داشته باشد کار به راحتی قابل پیشرفت است و من این مساله را در تماس تلفنی صبح امروز با خانم اشتون نیز مطرح کردم. در همین زمینه مایکل مان، سخنگوی کاترین اشتون اعلام کرد که رییس سیاست خارجی اتحادیه اروپا در حاشیه نشست سازمان ملل در ماه جاری با محمد جواد ظریف برای مذاکره درباره گفت‌وگوهای هسته‌ای ملاقات می‌کند. رییس دستگاه سیاست خارجی در مورد برنامه‌های سفر رییس‌جمهور و وزیر امور خارجه به نیویورک و دیدارها در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل نیز گفته: در نیویورک در کنار برنامه‌های مجمع عمومی طبق روندی که وجود دارد با تعدادی از وزرای خارجه دیدار خواهم کرد، با خانم اشتون دیدار خواهم داشت و جناب آقای دکتر روحانی نیز با همتایان خود دیدار خواهند کرد. قبل از اجلاس نیویورک در اجلاس بیشکک نیز رییس‌جمهور با همتایان خود من‌جمله آقای پوتین و رییس‌جمهور چین ملاقات خواهند داشت و بنابراین مجموعه‌ای از تماس‌های سطح بالای دیپلماتیک در دو هفته آینده برنامه‌ریزی شده است.

پاسخ ظریف به سوال نامه اوباما ‌‌به روحانی

ظریف در پاسخ به این سوال که آیا اوباما نامه‌ای برای آقای روحانی ارسال کرده است، بیان کرد: ممکن است پیام‌هایی به صورت شفاهی یا غیر از آن به انحای مختلف برای رییس‌جمهور ارسال شده باشد. پیام‌هایی که به صورت علنی ارسال شده باشد به صورت علنی نیز به آن پاسخ داده شده است و پیام‌های دیگری که احتمالا در ملاقات‌ها و برداشت‌هایی که از دیدگاه‌های طرف آمریکایی در ملاقات‌ها برای ما مطرح شده به‌صورت مناسب در همان ملاقات‌ها پاسخ داده شده است، این مجموعه موضوعی است که پیگیری شده. ظریف در مورد سفر هفته آینده به عراق گفت: برای ما دولت عراق و کشور عراق همسایه بسیار مهمی است و ما روابط حیاتی با عراق داریم و این سفر در راستای تداوم همفکری‌ها و گفت‌وگو‌ها با رهبران عراق است و در واقع برای نزدیک کردن دیدگاه‌ها و تبادل نظر درباره موضوعات منطقه‌ای و دو جانبه شکل می‌گیرد.