دنیای اقتصاد- روزی که کلنگ‌ اولین مرکز تخصصی تربیت تکنسین مهارتی و فناوران خودرو، کار مشترک سازمان فنی و حرفه‌ای ایران و آژانس‌ همکاری‌های بین‌المللی کره جنوبی(KOICA) در پیکانشهر تهران توسط وزیر کار به زمین زده شد، هونجه‌ ایم، سفیر جمهوری کره جنوبی، نجات کشور کره از بند فقر و استعمار و آفات جنگ را در توسعه نیروی انسانی ماهر دانست و گفت: کره توانست با این مهم از چنگال توسعه نیافتگی و فقر نجات یابد. وی افزود: مطمئنم اگر همیاری سازمان‌های بین‌المللی نبود، کره‌جنوبی نمی‌توانست به توسعه اقتصادی دست پیدا کند و به همین سبب قدردان کمک جامعه بین‌الملل و نهادهای جهانی هستیم.

اظهارات سفیر کره جنوبی که بعد از سخنان چادبند، معاون فنی سازمان فنی و حرفه‌ای و میزبان برنامه ابراز شد، بی تردید ضرورت راه‌اندازی نهادهای آموزش دهنده را در تربیت نیروی ماهر و حرفه‌ای گوشزد کرد، کاری که فلسفه تاسیس و شکل‌گیری آن را چادبند این گونه توصیف کرد: از سال ۸۴ روابط خود را در حوزه تخصصی تربیت نیروی ماهر با کشور کره آغاز کردیم. بر اساس آمار و ارقام موجود در آسیای جنوب غربی، بزرگترین عرضه‌کننده خدمات آموزش فنی و حرفه‌ای به کارآموزان بوده‌ایم به نحوی که در سال ۸۵ آموزش‌دیدگان این مرکز به ۳میلیون نفر رسیدند.

وی پیش‌بینی کرد تا پایان سال ۸۶ تعداد آموزش‌دیدگان به ۳میلیون و سیصدهزار نفر افزایش می‌یابد. وی گفت: تلاش می‌شود با تنوع فعالیت‌ها، موفقیت بیشتری در تولید کالا و عرضه خدمات داشته باشیم.

معاون فنی سازمان فنی و حرفه‌ای افزود: تاسیس دهکده ملی مهارت و قطب‌های آموزش فنی از جمله فعالیت‌هایی است که باعث کاهش فاصله ایران با استانداردهای بین‌المللی می‌شود. وزیر کار و امور اجتماعی نیز که آخرین سخنران مراسم بود از خوشحالی‌اش در این مراسم گفت و تصریح کرد: مبادلات اقتصادی ایران و کره‌جنوبی، درحد مطلوب است، اما می‌تواند بیشتر از این نیز باشد.

وی به پیشرفت کره‌جنوبی در دو دهه اخیر اشاره کرد و افزود: بی‌گمان این پیشرفت مدیون همت و تلاش مردم سخت‌کوش کره‌جنوبی است. در ایران نیز بستر برای جهش اقتصادی فراهم شده است و با توجه به منابع طبیعی موجود و نیروی انسانی ارزشمند و مدیران کارآمد این مهم تحقق یافتنی به نظر می‌رسد. وی با اشاره به بازار ایجاد شده برای خودروهای تولید ایران در منطقه و حتی در منطقه آمریکای لاتین، افزود: به دنبال ایجاد بازارهای جدید برای محصولات تولیدی کشورمان هستیم و این، نوید آینده‌ای درخشان را می‌دهد.

وی گفت: حرکت سازمان فنی و حرفه‌ای تلاشی برای ارتقای سطح مهارت جوانان و کارگران ایرانی است که این حرکت یکی از هدف‌های برنامه چهارم توسعه کشور نیز محسوب می‌شود که همانا ارتقای سطح بهره‌وری نیروی کار است و برای این کار نیاز به آموزش فنی و حرفه‌ای داریم. جهرمی افزود: نقش آموزش در بهره‌وری کلیدی است و سازمان فنی و حرفه‌ای هدف خود را ارتقای کمی و کیفی سطح آموزش قرار داده است. وی افزود: با توجه به افزایش ۶۰درصدی مراکز فنی و حرفه‌ای در دو سال اخیر با این روند تا پایان برنامه توسعه چهارم افزایش صددرصدی مراکز فنی و حرفه‌ای در هر دو بخش دولتی و آزاد را خواهیم داشت.

وی ادامه داد: در برنامه پنج‌ساله به همین میزان که در دو سال گذشته افزایش داشتیم باید فعالیت انجام شود تا به میزان ۱۰۰درصد مراکز فنی و حرفه‌ای در بخش دولتی و غیردولتی در پایان برنامه چهارم افزایش و پیشرفت کنند و علاوه بر ارتقای کمی بر ارتقای استاندارد‌های آموزش نیز تکیه خواهیم کرد. جهرمی افزود: در دو سال اخیر برای ارتقای کیفی آموزش‌ها، کتاب‌های بسیاری نوشته شده و استاندارد‌های مشاغل فنی و حرفه‌ای تهیه شده است.وی اظهار کرد: بیش از ۸۰درصد مشاغل کشور از لحاظ مهارتی از سوی سازمان فنی و حرفه‌ای استاندارد‌هایشان تهیه شده است.

کمک به فارغ‌التحصیلان

محمد جهرمی، وزیر کار و امور اجتماعی به خبرنگار دنیای اقتصاد گفت: برای کمک به اشتغال فارغ‌التحصیلان، راهکارهای کوتاه‌مدت آموزش کسب و کار، مهارت و همچنین استفاده از تسهیلات بنگاه‌های کوچک و زودبازده در نظر گرفته شده و در بلندمدت قرار است مراکز آموزش عالی و بهداشت و درمان واحدهایی معطوف به نیاز بازار کار به دانشجویان ارائه دهند. همچنین در حوزه نظری نیز آموزش‌های علمی و مهارتی را در نظر بگیرند. به ویژه در امر فرهنگ‌سازی و آموزش کارآفرینی تلاش کنند تا یک فارغ‌التحصیل دانشگاهی به جای کارجو بودن برای ایجاد واحد کسب و کار به عنوان یک کارآفرین خود را نشان دهد. وزیر کار همچنین از ارائه واحدهای کارآفرینی در مقطع کارشناسی ارشد و دکتری در دانشگاه تهران خبر داد.

اندکی به گذشته

دو کارشناس عالی آموزش مهارت‌های فنی و حرفه‌ای کره جنوبی در سال ۸۴ به ایران آمدند و در طول ۲ ماه اقامت در ایران با انجام مطالعات اساسی، اقدام به تهیه گزارشی کردند تا براساس آن بتوانند مرکزی برای آموزش نیروی انسانی در امر فناوری تعمیرات خودرو تاسیس کنند. بر همین اساس مشخصات ۲۱۸ کارگاه آموزش تربیت نیروی ماهر با همکاری خودروسازان ایران تهیه شد تا در طرحی برای ارتقای سطح کارگران و کارآموزان ایران در تعمیر خودرو فعالیت کنند. در اردیبهشت سال جاری علی کردان، رییس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای تفاهمنامه‌ای را با طرف کره‌ای به امضا رساند. بعد از آن کار کارشناسی درباره این موضوع انجام و منجر به توافقنامه نهایی شد. روز شنبه اولین قدم ساخت آن با کلنگ وزیر کار و امور اجتماعی به زمین زده شد.