نگاه سوم- بحث جلوگیری از تبلیغات فیلم‌های ایرانی در شبکه‌های غیرقانونی ماهواره‌ای فارسی زبان مدت‌ها است که به صورت جدی مطرح شده است.

سال گذشته از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ابلاغ شد تا از اکران فیلم‌هایی که در این شبکه‌ها به تبلیغ می‌پردازند جلوگیری می‌شود و پروانه نمایش آنها نیز باطل می‌گردد. پس از انتشار این خبر تا حدودی تهیه‌کنندگان از تبلیغ فیلم خود در شبکه‌های غیرقانونی فارس‌زبان خودداری کردند ولی تیزر برخی از فیلم‌ها در این شبکه‌ها دیده می‌شد که تهیه‌کنندگان در واکنش به این موضوع اعلام بی‌خبری کردند و پخش این تبلیغات را بدون اجازه خود می‌دانستند. برخی از تهیه‌کنندگان که صداوسیما با فیلم‌هایشان سلیقه‌ای برخورد می‌کند نیز تبلیغ در ماهواره را تنها راه خود برای پخش تیزر تبلیغاتی خود اعلام کردند.

روز گذشته نیز اعلام شد، برخی تهیه‌کنندگان سینمای ایران به دلیل پخش تیزر فیلم‌هایشان از شبکه‌های غیرقانونی ماهواره‌ای فارسی‌زبان به زودی تحت پیگرد قانونی قرار می‌گیرند.

براساس بخشنامه دفتر بازرسی نهاد ریاست جمهوری که به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ابلاغ شده، باید با افرادی که اقدام به پخش آگهی برای فیلم‌‌های سینمایی در شبکه‌‌های ماهواره‌ای غیرقانونی فارسی زبان می کنند به شدت برخورد شود و خاطیان به مراجع قضایی معرفی شوند.

تعدادی از تهیه‌کنندگان سینمای ایران به برخورد نکردن اداره کل نظارت و ارزشیابی معاونت سینمایی وزارت ارشاد با این افراد اعتراض کرده و خواستار برخورد فوری با آنها شده‌اند. به زودی اسامی دفاتر تولید و پخش سینمایی و تهیه‌کنندگانی که اقدام به پخش آگهی فیلم‌‌های خود در شبکه‌‌های ماهواره‌ای کرده‌اند برای برخورد قانونی به مراجع قضایی اعلام می شود. معرفی آگهی‌دهندگان به شبکه‌های ماهواره‌ای غیرقانونی فارسی‌زبان و برخورد دستگاه قضایی با این افراد در آستانه روز ملی سینما و برای تقویت سینمای ملی انجام خواهد شد.