علی طجوزی- پس از تحولات اخیر در مذاکرات مربوط به پرونده هسته‌ای ایران و تاکید دوباره مقام‌های کشورمان بر عزم تهران برای اعتمادسازی و مذاکره، دیروز رییس دوره‌ای اتحادیه اروپا نیز از آمادگی این اتحادیه برای از سرگیری مذاکرات خبر داد. وزیر امور خارجه آلمان که در‌حال‌حاضر ریاست دوره‌ای اتحادیه اروپا را برعهده دارد، دیروز پس از نشست وزرای این اتحادیه در بروکسل به خبرنگاران گفت: اتحادیه اروپا آماده از سرگیری مذاکرات با تهران در رابطه با مساله هسته‌ای ایران است. فرانک والتر اشتاین‌مایر تاکید کرد: ما به دنبال رویارویی با ایران نیستیم؛ ما خواهان راه‌حل هستیم و از هر فرصتی برای رسیدن به این هدف استفاده خواهیم کرد. وی در عین حال اضافه کرد: با توجه به اقدام کند ایران در مذاکرات گذشته، باید منتظر بمانیم که چه علامتی از سوی ایران ارسال می‌شود. خبرگزاری نووستی روسیه نیز به نقل از وزیر امورخارجه آلمان نوشت: درهای مذاکره از سوی اتحادیه اروپا باز است.

وی با اشاره به سخنرانی علی لاریجانی در کنفرانس امنیتی مونیخ گفت که وی و سولانا از سخنان مذاکره‌کننده ارشد هسته‌ای ایران این برداشت را کرده‌اند که ایران درصدد بازگشت به میز مذاکرات است. به گفته اشتاین‌مایر، طی چند روز آینده مشخص خواهد شد که آیا ایرانیان خواستار حرکت در این راستا هستند یا خیر. مارگارت بگت، وزیر امور خارجه انگلیس نیز پس از نشست روز دوشنبه بروکسل گفت: اقدام بعدی اجرای کامل تحریم‌های مورد توافق است و تاکید ما این است که اگر آنها آماده عمل باشند، باب مذاکرات با ایران باز است. سولانا، ‌مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز امیدها برای رسیدن به هر گونه پیشرفت مهم را کم‌اهمیت شمرد؛ اما در عین حال یادآور شد که شانس جدیدی برای گفت‌و‌گوهای مثبت و سازنده وجود دارد. محمد البرادعی رییس کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز ضمن هشدار مجدد نسبت به منزوی کردن ایران، به طرفین درگیری در مساله هسته‌ای اخطار داد که هر گونه حمله به ایران عواقب خطرناکی خواهد داشت و تاکید کرد که چنین اقدامی سبب یکپارچه شدن همه ایرانی‌ها در حمایت از برنامه هسته‌ای خود خواهد شد.

البرادعی همچنین بار دیگر با تاکید بر پیشنهادش (تعلیق همزمان غنی‌سازی و تحریم از سوی ایران و شورای امنیت) در جمع خبرنگاران گفت: دلیلی نمی‌بینم که ایران و جامعه بین‌المللی با یکدیگر درباره توقف فعالیت‌های غنی‌سازی و تحریم‌ها طی مدت مذاکرات به توافق نرسند. وزرای امور خارجه کشور‌های عضو اتحادیه اروپا در نشست روز شنبه بروکسل بار دیگر از قطعنامه ۱۷۳۷ که در ماه دسامبر بر علیه ایران به تصویب رسید، حمایت کردند.

مذاکرات غیررسمی لاریجانی در سوئیس

علی لاریجانی در برن با رییس‌جمهور سوییس مذاکراتی غیررسمی درباره برنامه هسته‌ای ایران انجام داد. به گزارش ایسنا به نقل از شین‌هوا، میشلین کالمی ری، رییس‌جمهور سوئیس، در این مذاکرات به لاریجانی یادآوری کرد که سوییس حق همه کشورها برای استفاده از انرژی هسته‌ای با اهداف صلح‌آمیز را به رسمیت می‌شناسد؛ اما هر گونه اشاعه این فناوری را نخواهد پذیرفت. وی از ایران خواست که تا حد ممکن درباره اهداف برنامه هسته‌ای‌اش شفاف باشد و مذاکرات در این باره را از سر بگیرد.

رسانه‌های سوییس روز دوشنبه به نقل از لاریجانی گزارش دادند: در مذاکرات در برخی حوزه‌ها پیشرفت حاصل شد؛ اما برخی حوزه‌های دیگر هم چنان برای مذاکره باز است. وی به جزییات مذاکراتش با کالمی ری هیچ اشاره‌ای نکرد. لاریجانی پس از شرکت در کنفرانس امنیتی مونیخ به سوئیس رفت. در گزارش‌های رسانه‌ای ادعا شده است، سوئیس که حافظ منافع آمریکا در ایران است، پیشنهادی را برای رفع بن‌بست هسته‌ای ایران و غرب بر سر برنامه هسته‌ای مطرح کرده است. تاکنون دولت سوییس به چنین پیشنهادی اشاره‌ای نکرده است.