به‌گفته معاون وزیر صنایع و معادن، براساس تکلیف شورای اقتصاد طرحی برای بازار آهن آماده شده که به موجب آن وزارتخانه‌ها باید برای تامین نیاز خود به واردات روی آورند و به بازار داخل فشار نیاورند.وی همچنین از راه‌اندازی اولین خط تولید گوشی موبایل داخلی با ظرفیت تولید یک میلیون در هفته آینده خبر داده است. معاون اقتصادی وزیر صنایع و معادن اعلام کرد که نخستین خط تولید گوشی موبایل شنبه هفته آینده راه‌اندازی می‌شود.

به گفته شاطرزاده این خط تولید با همکاری شرکت «مادایران» و برند معتبر ال جی (LG) راه‌اندازی می‌شود و ظرفیت تولید آن یک‌میلیون دستگاه گوشی موبایل در سال خواهد بود. وی اظهار داشت: قرار است سه خط تولید دیگر با مشارکت سه برند «هایر»، «موتورلا» و «نوکیا» راه‌اندازی شود که ظرفیت آنها نیز کمتر از یک‌میلیون دستگاه نخواهد بود.

شاطرزاده در مورد وضعیت بازار فولاد در سال آینده گفت: وزارت صنایع و معادن طرحی را برای ساماندهی بازار محصولات فولادی تهیه کرده است که با اجرای این طرح بازار محصولات فولادی سال آینده متعادل خواهد شد. وی افزود: آمارها نشان می‌دهد که همه ساله در ماه‌های اردیبهشت و خرداد که اوج مصرف آهن است، بحران (کمبود و افزایش قیمت) آهن را شاهد هستیم، ولی امسال منتظر اردیبهشت و خرداد نشدیم و طرحی برای ساماندهی بازار محصولات فولادی تهیه و به کمیسیون شورای اقتصاد تقدیم کردیم.

شاطرزاده در مورد جزییات طرح وزارت صنایع و معادن برای ساماندهی بازار محصولات فولادی گفت: براساس این طرح وزارتخانه‌هایی که مصرف‌کننده عمده فولاد هستند، باید به واردات محصول مورد نیاز خود اقدام کنند (که هفته گذشته هیات دولت آن را تصویب کرد) در این صورت تولید داخلی کفاف نیاز داخلی را خواهد داد.

وی در ادامه تاکید کرد، در این طرح پیش‌بینی شده است که از ظرفیت‌های خالی کارخانجات برای تولید میلگرد استفاده شود و بدین ترتیب سه تا ۴میلیون تن ظرفیت خالی موجود پر خواهد شد.

شاطرزاده در پایان گفت :اگر بتوانیم فرهنگ مصرف میلگرد را در ساختمان سازی ترویج کنیم که سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی بدنبال این موضوع است، بخشی از مشکلات فولاد کشور، حل خواهد شد. شاطرزاده گفت: مجلس در لایحه بودجه تکالیفی مانند مقاوم سازی مدارس و ۸۷۰‌هزار خانه روستایی را پیش‌بینی کرده بود و تنها همین ۲ تکلیف سبب شد تقاضایی معادل ۵/۳ تا ۴‌میلیون تن به تقاضاهای کشور اضافه شود. وی ادامه داد: این در حالی است که طرح‌های عمرانی نیز تقاضای آهن را افزایش می‌داد و دستگاه‌ها موظف به انجام تکالیف خود بودند. شاطرزاده اظهار داشت: از سویی قیمت جهانی فولاد نیز بالا رفت و بر این اساس دولت تصمیم گرفت تعرفه واردات را کاهش دهد تا بحران کاهش یابد. وی گفت: بر این اساس در سال‌جاری تصمیم گرفتیم قبل از رسیدن به زمان اوج مصرف یعنی اردیبهشت ماه چاره اندیشی کنیم.

معاون وزیر صنایع افزود: بر این اساس کمیسیون شورای اقتصاد، تکلیفی را به وزارت صنایع برای تدوین نظامی‌به منظور تولید ایجاد کرد و طرحی را آماده کردیم. شاطرزاده اظهار داشت: این طرح پیش بینی کرد وزارتخانه‌هایی که تکالیف قانونی برای اجرای طرح‌های عمرانی و ساخت و ساز دارند، باید برای تامین نیاز خود اقدام به واردات کرده و به بازار داخل فشار نیاورند؛ در این صورت تولید داخل کفاف نیاز کشور را خواهد داد.

معاون وزیر صنایع ادامه داد: همچنین تصمیم گرفتیم برای افزایش ظرفیت تولید میلگرد اقدام به واردات شمش و بیلت کنیم تا فرهنگ مصرف میلگرد و ساخت ساختمان با بتن را بالا ببریم.

شاطرزاده گفت: امیدواریم با این مجموعه تمهیدات برای سال آینده مشکلی در بازار آهن نداشته باشیم. معاون اقتصادی وزارت صنایع در خصوص میزان جذب سرمایه‌گذاری‌های خارجی در سال‌جاری نیز گفت: تا پایان ۹ ماه سال‌جاری ۸‌میلیارد و ۹۰۰‌میلیون دلار سرمایه‌گذاری خارجی در کشور به تصویب رسیده است که ۸/۸‌میلیارد دلار در بخش صنعت بود. وی اطمینان سرمایه‌گذاران خارجی از بابت حمایت‌های قانونی دولت از فعالیت‌های آنان در ایران را شرط لازم برای جذب سرمایه‌های خارجی عنوان کرد و گفت: ما تلاش کرده‌ایم در وزارت صنایع روند سرمایه‌گذاری‌ها را تسهیل کنیم.

معاون وزیر صنایع تصریح کرد: خوشبختانه در زمینه جذب سرمایه در شرایط خوبی به سر می‌بریم و حتی ماه گذشته یک شرکت‌ آمریکایی برای تولید، بسته‌بندی و صادرات پسته در کشور مجوز فعالیت دریافت کرد.

وی که از بیان نام این شرکت خودداری می‌کرد، گفت: این شرکت از شرکت‌های مطرح تولید کنند مواد غذایی است و تا به حال سه شرکت آمریکایی اقدام به سرمایه‌گذاری در ایران کرده اند. شاطرزاده حجم سرمایه‌های جذب شده در سال ۸۴ را نیز ۴۵/۱‌میلیارد دلار عنوان کرد و افزود: اجرای یک پروژه خارجی در ایران و جذب کامل سرمایه ۲ تا ۴ سال به طول می‌انجامد. وی افزود: میزان آورده سرمایه‌گذاران خارجی به کشور تاکنون ۳۰‌درصد بوده است.

شاطر زاده زمینه سرمایه‌گذاریهای خارجی در ایران را تولید دارو، نیروگاه گازی، آمونیاک، پروفیل و پلاستیک PVC، پارافین جامد، رادیاتور، قطعات کولرخودرو، مواد اولیه نان و شیرینی، سیمان، انواع گچ، ابزار آلات، باغبانی، کاغذ بهداشتی، چرم سبک و سنگین، ژنراتورهای گازی، تولید روکش نئوپان، رزین، آلومینیوم، تولید برق، سنگ معدن، کروم و مواد معدنی، تولید شکلات و ویفر، اتیلن و پلی اتیلن، خوراک آبزیان، اکتشاف طلا، منسوجات و پوشاک، کاسه نورد و پتروشیمی‌ذکر کرد.

وی گفت: شرکت نستله نیز برای سرمایه‌گذاری در ایران مجوز فعالیت دریافت کرده است.