وزیر جدید در کابینه احمدی‌نژاد

با ۱۳۰ رای از ۲۵۴ نماینده حاضر در مجلس
غلامحسین الهام وزیر دادگستری شد
رای مجلس به فوریت لوایح انتشار اوراق مشارکت و مقاوم‌سازی مدارس
دنیای اقتصاد- نمایندگان مجلس شورای اسلامی دیروز و در اولین جلسه علنی مجلس در هفته جاری به دو فوریت لایحه انتشار و فروش 10هزار میلیارد ریال اوراق مشارکت توسط بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران و یک فوریت لایحه «اصلاح ماده یک قانون برنامه چهارم توسعه، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران برای مقاوم‌سازی مدارس» را تصویب کردند.یک فوریت لایحه مقاوم‌سازی مدارس 158رای مثبت از میان 239نماینده حاضر را اخذ کرد. فرشیدی وزیر آموزش‌وپرورش نیز در دفاع از یک فوریت لایحه مذکور صحبت کرد.
اگرچه دولت این لایحه را با قید دو فوریت به مجلس تقدیم کرده بود اما نمایندگان به یک فوریت آن رای مثبت دادند.در صورت تصویب نهایی جزئیات لایحه، آموزش‌وپرورش مسوول رعایت مقررات ملی ساختمان و کلیه استاندارد و ضوابط فنی حاکم بر اجرای ساختمان بر کیفیت بخشی و استحکام پروژه‌های موضوع این قانون می‌شود.
همچنین دیروز در بررسی لایحه انتشار 10هزار میلیارد ریال اوراق مشارکت، شیبانی، رییس کل بانک مرکزی در دفاع از لایحه مذکور گفت: هدف از ادامه این لایحه، جلوگیری از فشار تورم، کاهش نقدینگی و پرهیز از چاپ اسکناس است . لایحه فروش 10هزار میلیارد ریال اوراق مشارکت با 179رای مثبت تصویب شد.

هنگامه علیقلی -غلامحسین الهام با رای اعتماد 130 نماینده مجلس، وزیر دادگستری کابینه احمدی‌نژاد شد.
در جلسه دیروز مجلس شورای اسلامی که رییس‌جمهوری و ۱۰ تن از وزرا همراه وی حضور داشتند، احمدی‌نژاد با بیان اینکه الهام تاکنون از اعتماد هر سه قوه برخوردار بوده است در دفاع از وی گفت: ایشان انسانی دانشمند، فکور، مومن، ثابت قدم و انقلابی است و خوشبختانه در مجلس هفتم نیز وقتی برای حضور بار سوم در شورای نگهبان معرفی شدند، رای بالایی از مجلس کسب کردند و مجلس نیز با رای بالایی ایشان را روانه سنگر مقدس شورای نگهبان کرد.
رییس‌جمهوری افزود: ایشان در قوه قضائیه بنا به ضرورت در مدیریت‌های گوناگون تلاش کردند و دوره‌ای به‌عنوان سخنگوی قوه قضائیه خدمت کردند، احمدی‌نژاد یادآور شد: آقای الهام در شورای محترم نگهبان یک عنصر فعال، امین، دلسوز و هوشیار بودند و نزدیک به یک سال و نیم در مسوولیت سنگین دفتر رییس‌جمهوری به‌عنوان امانتداری صادق و پر‌کار در شرایطی که حجم کار چند برابر بود صادقانه خدمت کرده‌اند.
نیاز به دادگستری قوی برای مقابله با فساد
غلامحسین الهام وزیر پیشنهادی دادگستری درخصوص برنامه‌های خود برای تصدی این وزارتخانه، خطاب به نمایندگان مجلس گفت: عدالت آرمانی، تاریخی و پیام ماندگار انقلاب اسلامی، ستون دوام نظام اجتماعی حکومت‌ها است که بنده پس از اخذ رای اعتماد از شما نمایندگان مجلس، در تلاش خواهم بود تا این معیارهای اصیل انقلابی بر پا شود.
وی افزود: علاوه بر اینکه روح و مبنای نظام اسلامی، عدالت است، اصول اول و دوم قانون اساسی به عدالت تاکید مستقیم دارد که بنده نیز در تلاش خواهم بود به این اصول به طور کامل پایبند باشم.
الهام تصریح کرد: وزارت دادگستری از جمله وزارتخانه‌هایی است که باید اعتماد سه قوه را جلب کند، وزیر دادگستری وظیفه هماهنگی بین سه قوا را بر عهده دارد، این وزیر باید با توان شخصی و اعتماد به نفس خود این ائتلاف و هماهنگی را به گونه‌ای بر قرار کند که خود به وزیر ارتباطات تبدیل شود.
وی گفت: امیدوارم با تعریفی که از اصل ۱۶۰ اعلام شده ، وزارت دادگستری قانونمند و نهادینه‌ای را داشته باشیم که با همکاری قوای سه گانه به بهترین شکل ایفای نقش کند. بنده همچنین تلاش خواهم کرد با توجه به محدودیت اختیاراتی که وزیر دادگستری دارد، وظیفه خود را در راستای تعامل و هماهنگی برای تنظیم ارتباطات بین نمایندگان مجلس و قوای سه گانه به درستی انجام دهم، بنده سرمایه‌ای ندارم جز سرمایه اعتماد قوای سه گانه.
وزیر پیشنهادی دادگستری در بخش دیگری از سخنانش در خصوص شائبه‌ای مبنی بر اینکه دولت، نظر مراجع را در کارهای خود لحاظ نمی کند ،گفت: به صراحت اعلام می‌کنم که تا کنون هیچ اقدام خلاف موازین شرع در دولت صورت نگرفته و همواره خود را نیازمند نصایح علما می‌دانیم، زیرا این نصایح یک نعمت برای دولت است.
سخنگوی دولت در پایان سخنان خود خطاب به نمایندگان گفت: بنده براساس داشتن تفکر آزادی فکر و اندیشه، همسرم را از وزارت و وکالت بیشتر دوست دارم، ولی با این حال اعلام می‌کنم که همه ما باید فدایی اسلام و انقلاب اسلامی باشیم.
اظهارات مخالفان و موافقان
قدرت‌ا... علیخانی در مخالفت با وزارت الهام گفت: از آنجا که دکتر الهام موضع‌گیری سیاسی، آن هم از نوع رادیکال و تند دارد، نمی‌تواند بر مسند وزارت خطیر دادگستری که متصدی آن باید بی طرف باشد، بنشیند. نماینده مردم بوئین‌زهرا در مجلس شورای اسلامی با طرح این سوال که آیا در جامعه ما این گونه دیدگاه‌های رادیکال و بی توجه به واقعیات کشور می‌تواند به واقعیات فائق آید، گفت: روز دوشنبه ۲۳ مرداد الهام در مصاحبه هفتگی گفته بود سفرهای استانی سوژه شیرینی برای برخی نمایندگان شده تا گلایه کنند که چرا با تاخیر انجام می‌شود و باز گله کنند مصوبات استانی مصوبه نیست و چرا این گونه است و سخنان وی به گونه‌ای است که گویی نمایندگان به دنبال بهانه‌جویی هستند حال آنکه اگر نمایندگان از مصوبات گلایه می‌کنند به این دلیل است که مردم سراغ اجرایی شدن این مصوبات را از نمایندگان می‌گیرند.
نماینده بوئین‌زهرا افزود: در 12 تیر 85 گزارش‌هایی رسمی از کاهش قابل توجه قیمت‌ها می‌دهد و در 5تیر 85 وی فرمود دولت هیچ خدمتی با کالایی را گران نکرده است.
این نماینده مجلس تصریح کرد: در خصوص صندوق مهر رضا هم جنابعالی در ۳۱ مرداد ۸۵ آن را تعلل مجلس دانسته‌اید که مجلس با تاسیس این صندوق مخالف بوده است.
از سوی دیگر یک عضو شورای مرکزی فراکسیون اکثریت مجلس گفت: فردی که عهده‌دار وزارت دادگستری می‌شود باید قدرت پیوند میان دولت و قوه قضائیه را داشته باشد تا بتواند نظرات دولت را به رییس قوه قضائیه منتقل کند که دکتر الهام از این ویژگی برخوردار است.
محسن کوهکن در موافقت با غلامحسین الهام وزیر پیشنهادی وزارت دادگستری گفت: در خصوص دکتر الهام بحث تازه‌ای وجود دارد و آن حضور وی در شورای نگهبان و وزارت دادگستری است.
وی یادآور ش د: اصولگرایی اقتضا می‌کند تنها درمورد فردی که می‌خواهیم تصمیم گیری کنیم، صحبت کنیم و به ارتباطات دیگر وی کاری نداشته باشیم.
ندیمی، فرهنگی و بزرگیان نیز دیگر موافقان الهام برای تصدی پست وزارت دادگستری و سادات موسوی و دلخوش نیز از دیگر نمایندگان مخالف وی بودند.همچنین اکبر اعلمی و حسن سبحانی نیز در خصوص دوشغله بودن الهام درباره اصل ۶۰ قانون اساسی اخطار دادند اما حدادعادل، رییس مجلس آن را وارد ندانست.