راهبردهای آینده برای افزایش تعداد کاربران تلفن همراه

گروه کامپیوتر - این روزها پیشتازان صنعت گوشی تلفن همراه با هدف بررسی راهکارهایی برای افزایش سرعت ارتباطات، ارزان‌تر شدن تماس‌ها و افزایش قابلیت گوشی‌های نسل جدید در یکی از بزرگ‌ترین نشست‌های تجاری مرتبط با این صنعت دور هم جمع شده‌اند. در نشست جهانی ۳GSM که از ۱۲ تا ۱۵ ماه فوریه در بارسلونای اسپانیا برگزار می‌شود ۶۰هزار نفر از یک هزار و ۳۰۰ شرکت بزرگ ارتباطی دنیا کنار هم می‌آیند تا جدیدترین تکنولوژی‌ها در زمینه تولید گوشی‌های پیشرفته و خدمات بهتر را برای اولین بار در این نشست به نمایش بگذارند.

در حقیقت مشهورترین مدیران اپراتورهای موبایل، تولیدکنندگان و عرضه‌کنندگان محتوا از سرتاسر دنیا برای حضور در بزرگ‌ترین رویداد تجاری این صنعت در این نشست شرکت می‌کنند.

امسال هم بسیاری از گروه‌های عرضه‌کننده خدمات سرگرمی - که با عنوان تولیدکنندگان محتوا هم شناخته می‌شوند - مثل YAHOO ا، MTV و WARNER MUSIC برای اولین بار در ۳GSM شرکت می‌کنند تا جدیدترین محصولات خود در زمینه شبکه‌های تلویزیونی ویدئوگیم و موسیقی را به نمایش بگذارند.

در واقع برای شرکت‌های تولیدکننده محتوا و شرکت‌های مخابراتی جذب کاربران بیشتر به منزله کسب سود بیشتر و البته اعتبار جهانی است.

آنها برای رسیدن به این هدف سعی دارند با استفاده از جدیدترین تکنولوژی‌ها بهترین خدمات را عرضه کنند.

به همین دلیل هم هست که با اعلام قدیمی شدن گوشی‌های موبایل ساده در این نشست، برای تولید گوشی‌هایی با قابلیت دانلود کردن موسیقی، تماشای تلویزیون، انجام انواع بازی‌های کامپیوتری و دسترسی به اینترنت برنامه‌ریزی می‌کنند. با این همه در میان تمام این سیاست و برنامه‌ریزی‌ها، هیچ نشانه‌ای از رقابت وجود ندارد.

این روزها دغدغه همه شرکت‌کنندگان نشست جهانی ۳GSM، کاهش دور از انتظار میزان رشد صنعت ارتباطات بی‌سیم و گوشی تلفن‌همراه است.

آمارهای ناامیدکننده

همزمان با برگزاری این نشست شرکت‌ها و موسسات تحقیقاتی هم سعی دارند با ارائه آمار و تحقیقاتی دقیق در زمینه این صنعت، اطلاعات کاملی را برای بررسی‌های بهتر در اختیار شرکت‌کنندگان قرار دهند.

در این میان اما شرکت تحقیقاتی iSuppli آمار نه چندان امیدوار‌کننده‌ای را ارائه کرده است.

تحقیقات اخیر این شرکت نشان می‌دهد عرضه موبایل‌های هوشمند در بازار کشورهای توسعه یافته و گوشی‌های ارزان قیمت در کشورهای در حال توسعه و جهان سوم، نتوانسته جلوی کاهش رشد تعداد کاربران و فروش گوشی‌های موبایل را در سطح جهان بگیرد.

«جادیش ربلو» مدیر iSuppli در این مورد معتقد است کاهش رشد کاربران جدید و کاهش میزان فروش گوشی‌های موبایل در واقع وضعیت بازار و البته فعالان عرصه ارتباطات بی‌سیم را دشوار می‌کند.

براساس پیش‌بینی‌های این شرکت رشد تعداد کاربران جهانی گوشی‌ موبایل امسال تا ۸/۱۲درصد کاهش پیدا می‌کند در حالی که میزان رشد متوسط کاربران در سال‌های ۲۰۰۴، ۲۰۰۵ و ۲۰۰۶ به ۲۵درصد رسیده بود.

کارشناسان از طرفی انتظار دارند این روند تا چند سال‌ آینده هم ادامه پیدا کند تا آنجا که طبق پیش‌بینی‌ها این میزان کاهش برای سال ۲۰۰۸ به ۶/۹درصد، سال ۲۰۰۹ به ۷درصد و سال ۲۰۱۰ به ۷/۵درصد خواهد رسید.

به این ترتیب میزان رشد تولیدات گوشی موبایل هم امسال تا ۱/۹درصد کاهش می‌یابد در حالی که این رقم برای سه سال گذشته ۳/۱۹درصد بوده است.

در مقابل اما ربلو معقتد است تولیدکنندگان و صادرکنندگان گوشی موبایل برای جلوگیری از ادامه تاثیر این روند، نیاز به استراتژی و برنامه‌ریزی‌های جدید دارند.

پیشنهاد او برای این شرکت‌ها، ادامه عرضه خدمات پیشرفته مانند دسترسی به اینترنت و نمایش برنامه‌های تلویزیونی برای کاربران کشورهای صنعتی و پیشرفته و تولید محصولات ارزان قیمت برای کاربران کشورهای در حال توسعه مانند آمریکای لاتین، چین، آفریقا، استرالیا، هند و خاورمیانه است.