نگاه سوم- هر سال نزدیک به برگزاری جشنواره فیلم فجر که می‌توان از آن به بهار سینمای ایران یاد کرد، نمایش عمومی فیلم‌ها تا‌حدودی دچار کاهش می‌شود و آثار سینمایی طوری به نمایش درمی‌آیند که چندان در جذب مخاطب موفق نیستند. به اعتقاد بسیاری از منتقدان هرساله در چنین روز‌هایی سینمای ایران روز‌های سردی را سپری می‌کنند و این یک اتفاق عادی به حساب می‌آید.

طرز تلقی پخش‌کنندگان و تهیه‌کنندگان فیلم در خصوص به دست آوردن بهترین زمان اکران موجب می‌شود که آثار خود را برای اکران زمستان و بهار سال آینده آماده کنند. اکران تنها دو فیلم طی ۳ هفته گذشته و فروش متوسط آنها نشانی از این مطلب است.

البته این نگاه توزیع و تهیه‌کنندگان فیلم با توجه به در نظر گرفتن حدود ۷ تا ۸هفته اکران پاییز و زمستان برای هر فیلم تا‌حدودی درست است. چون اگر فیلمی حدود ۴ هفته پیش از برگزاری جشنواره فیلم‌فجر در سینماها به نمایش در بیاید، در هیاهوی برگزاری ۳ جشنواره فیلم، تئاتر و موسیقی فجر به نوعی فراموش می‌شود. به این خاطر که طی این مدت مخاطبان اصلی فیلم سرگرم تماشای آثار جشنواره‌ای هستند. پس از اتمام جشنواره هم علاقه به اکران آثار برگزیده و شاخص و نوعی اشباع ذهنی سینماروها، امکان دیده شدن فیلم‌ها را تاحدود زیادی می گیرد. هر‌چند در این میان فیلم‌هایی که به مولفه‌های تجاری توجه ویژه دارند، در جذب مخاطب‌عام همچنان موفقیت نسبی خود را حفظ می‌کنند.

در‌حال‌حاضر فیلم سینمایی «میم مثل مادر» به کارگردانی رسول ملاقلی‌پور که هفتمین هفته نمایش خود را پشت‌سر می‌گذارد با در اختیار داشتن ۱۴ سینمای تهران به فروشی بیش از ۴۹۰‌میلیون تومان دست پیدا کرده که نشان از متوسط فروش بالای فیلم دارد. ملاقلی‌پور در این فیلم تا حدودی از بیان مسائل و موضوع‌های دفاع مقدس فاصله گرفته است و با بهانه قرار دادن اتفاقی وابسته به جنگ تحمیلی، در پی ساخت اثری ملودرام بوده است که البته به نظر می‌رسد در این اثر مساله جذب گیشه برای وی از اهمیت خاصی برخوردار است. چون این کارگردان به مدد بازی بسیار خوب گلشیفته فراهانی و به نوعی تحریک احساسات بیننده‌اش موفق شده است، مخاطبان به نسبت زیادی را به خود جلب کند.

فیلم سینمایی «تقاطع» ساخته ابوالحسن داودی که اکنون به متوسط فروش روزانه ۴‌میلیون تومان رسیده، پس از ۵۵ روز اکران و نمایش در ۸ سینمای تهران تاکنون حدود ۲۳۰‌میلیون تومان فروخته است و با توجه به متوسط فروش خوب به نظر می‌رسد حداقل ۳ هفته دیگر اکران شود. بهرام رادان، فاطمه معتمد‌آریا، باران کوثری و یوسف قاضی‌‌مرادی تعدادی از نقش‌های اصلی را برعهده دارند.

فیلمی که به تازگی در فهرست فیلم‌های در حال اکران سینماهای تهران قرار گرفته، فیلم سینمایی «بی‌وفا» کاری از اصغر نعیمی است. این اثر پس از ۲۰ روز نمایش در ۱۶‌سینمای تهران نزدیک به ۱۳۷‌میلیون تومان فروخته است که از متوسط فروش روزانه حدود ۷‌میلیون تومان و به دست آوردن نسبی گیشه خبر می‌دهد. گوهر خیراندیش، الناز شاکردوست، حمید گودرزی، محسن قاضی مرادی، فلامک جنیدی و علیرضا جعفری بازیگران این فیلم هستند.

فیلم سینمایی «وقتی همه خواب بودند» به کارگردانی فریدون حسن‌پور طی ۷ هفته نمایش در ۶‌سالن سینما ۱۲۷‌میلیون تومان فروخته است که با توجه به مضمون اثر، نشان از توجه نسبی مخاطب دارد. گلاب آدینه، محمد‌رضا فروتن بازیگران اصلی این فیلم هستند. این فیلم که در زمره آثار معناگرا جای می‌گیرد، نگاهی لطیف و نمادین به مساله سفر حج دارد و این مضمون را در قالب داستانی زیبا و مختصر بیان می‌کند.

فیلم «گیس بریده» ساخته جمشید حیدری اثر دیگری است که بر پرده سینماهای تهران قرار دارد. این فیلم طی ۷ روز اکران در ۱۴ سالن سینما ۳۷‌میلیون تومان فروخته است که با توجه به استفاده از بازیگران شناخته شده، انتظار فروش بیشتری از فیلم می‌رفت.

گلشیفته فراهانی، محمدرضا شریفی‌نیا و سارا خوئینی‌ها بازیگران اصلی فیلم هستند.