شرکت «ای‌بی‌ام» 12جزیره مجازی در بازی اینترنتی «حیات دوم» ایجاد کرد

شرکت «آی‌بی‌ام» در دنیای مجازی بازی اینترنتی «حیات دوم» (Second Life ) ج۱۲جزیره مجازی ایجاد کرده است که کاربران می‌توانند در این بازی مجازی از آنها بازدید کنند. «حیات دوم» یک بازی اینترنتی است که توسط شرکت آمریکایی «لیندن لبز» ساخته شده و در یک محیط گرافیکی سه بعدی، دنیای مجازی را برای کاربران ایجاد می‌کند به طوری که کاربران می‌توانند با حضور در این دنیای مجازی تقریبا تمامی اعمالی را که در زندگی روزمره و عادی خود انجام می‌دهند، انجام دهند و حتی به ساخت بناهای جدید، خریداری اموال مختلف، آشنایی با افراد جدید یا حضور در بورس مجازی این بازی اقدام کنند.

از زمان راه‌اندازی این بازی در سال ۲۰۰۳ نزدیک به ۲میلیون نفر در آن عضو شده‌اند و اکنون نزدیک به ۴۰۰هزار نفر از آنان در این بازی حضور فعال دارند.

کاربران حاضر در این بازی که دارای نام «آواتار» (Avatar) هستند می‌توانند ظاهر مجازی خود را به شکل دلخواه خود انتخاب کنند و نکته جالب این است که تمامی شخصیت‌هایی که کاربر در طول بازی با آنها مواجه می‌شود، در حقیقت شخصیت‌های مجازی هستند که توسط افراد واقعی خلق شده و کنترل می‌شوند. آمارهای موجود نشان می‌دهد هم‌اکنون در هر لحظه دست‌کم ۱۰هزار نفر کاربر یا به عبارتی «آواتار» در «حیات دوم» آنلاین هستند.

واحد پول در بازی «حیات دوم»، «لیندن» نام دارد که با دلار واقعی قابل تعویض است و در حقیقت کاربران این بازی برای خرید در این بازی باید پول واقعی خرج کنند و برخی کاربران از طریق خرید و فروش اقلام مجازی در «حیات دوم» به درآمدزایی برای خود روی آورده‌اند و روزانه به طور متوسط حدود ۴۰۰هزار دلار دراین بازی بین کاربران مختلف موجود رد و بدل می‌شود.

عضویت در بازی «حیات دوم» در ابتدا رایگان است ولی کاربران برای استفاده از امکانات مجازی مختلف در این بازی باید مبالغی بپردازند.بازی «حیات دوم» به تازگی مورد توجه بسیاری شرکت‌های بزرگ قرار گرفته و این شرکت‌ها کالاها و خدمات مجازی خود را در این دنیای مجازی تبلیغ می‌کنند. به طور مثال شرکت خودروسازی «تویوتا» از چندی پیش فروش برخی محصولات مجازی خود را در دنیای «حیات دوم» آغاز کرده و خبرگزاری «رویتر» نیز به راه‌اندازی یک آژانس خبری مجازی در این دنیا اقدام کرده است.

هم‌اکنون شرکت «آی‌بی‌ام» به عنوان بزرگ‌ترین شرکت رایانه‌ای با بیش از ۳۳۰هزار کارمند در سرتاسر جهان، اقدام به ایجاد ۱۲جزیره مجازی در دنیای حیات دوم کرده است. دکتر «ایروینگ ولاداوسکی برگر» مدیر فناوری شرکت «آی‌بی‌ام» اعلام کرد این شرکت ممکن است حتی در آینده از دنیای مجازی «حیات دوم» برای برقراری جلسات مجازی میان کارمندان خود در نقاط مختلف جهان استفاده کند.

«متئو مک‌میهن» سخنگوی شرکت «آی‌بی‌ام» اعلام کرد این شرکت ممکن است در آینده از بازی اینترنتی «حیات دوم‌» برای ارائه آموزش‌های مجازی به کاربران و همچنین ارائه خدمات پس از فروش به مشتریان خود نیز استفاده کند.