کامپیوتر همراه قوی، با اتصال گسترده و حفاظت امنیتی

محمدحسن دلیر - UMPCها کم‌‌کم دارند جایشان را در بازار پیدا می‌کنند.

در ایران گاهی به اشتباه به لپ‌تاپ‌ها «کامپیوتر همراه» گفته می‌شود، اما در حقیقت، کامپیوترهای همراه، کلاس دیگری از ابرازهای IT هستند که به آنها UItra-Mobile PC یا به اختصار UMPC می‌گویند. UMPCها، از بزرگ‌ترین PDAها بزرگ‌تر و از کوچک‌ترین لپ‌تاپ‌ها کوچک‌ترند. معمولا سیم‌کارت می‌‌خورند و سیستم عامل‌های PC البته در نگارش‌های خاص روی آنها نصب می‌شود. شرکت رایانه‌ای اسوس (ASUS) به عنوان تولیدکننده پیشگام در فناوری بسیار پیشرفته کامپیوتر همراه، مهندس برتر خود را در توسعه آخرین ابزار دیجیتالی براساس پلت‌فرم‌های اینتل همچنین سازگار با سیستم‌ عامل‌ها و نرم‌‌افزارهای مایکروسافت نشان داده است.

R۲H دوربین با وضوح بالا، بلوتوث EDR ۲ و یک پایه دارد.

«انگشت‌نگار امنیتی بیومتریک داخلی» این دستگاه باعث می‌شود که دستگاه تنها با اثرانگشت صاحب آن کار کند.

اسوس نیاز روزافزون کاربران و به خصوص کاربران تجاری رایانه به سیستم‌های امنیتی برای حفاظت از اطلاعات خود را حس کرده و برای همین دستگاهی ساخته که به اکثر فناوری‌های حفاظتی مجهز است. R۲H چنان امنیتی دارد که به طور کامل از اطلاعات هم از لحاظ نرم‌افزاری و هم از لحاظ سخت‌افزاری محافظت می‌کند. برای این منظور اسوس از فناوری ویژه مدیریت حفاظت امنیتی (ASPM)، استفاده می‌‌کند که دسترسی به دستگاه و شبکه را از طریق قرار دادن پردازنده‌های ثابت چند عاملی محافظت می‌کند. انگشت‌نگار روی دستگاه هم لایه زنده زیرپوست خارجی را شناسایی می‌کند که موجب می‌شود روند تصدیق پردازنده با نسبت به تغییرات سطحی مثل بریدگی یا چرک حساسیت کمتری داشته و همچنین جعل آن سخت‌تر باشد.

روی R۲H نسخه Tablet PC ویندوز اکس‌پی نصب شده و صفحه لمسی این دستگاه، امکان تشخیص دست خط از طریق قلم داخلی را فراهم می‌سازد. به علاوه این دستگاه نرم‌افزار جدید Touch Pack مایکروسافت را دارد که ویژه UMPCها طراحی شده است.