برخورد با واحدهای صنفی غیرمجاز

مدیر‌کل نظارت بر اماکن عمومی نیروی انتظامی از فعالیت حدود یک‌میلیون واحد صنفی و اماکن عمومی غیرمجاز در سراسر کشور خبر داد که به دلایل گوناگون همچون موانع اداری موفق به دریافت مجوز نشده‌اند. سردار محمدعلی نجفی که صبح دیروز با حضور در مرکز نظارت همگانی ناجا (۱۹۷) در جمع خبرنگاران سخن می‌گفت، اظهار کرد: دو حرکت در جهت قانونمند کردن این مراکز صورت گرفته است که در مرحله اول، با مکانیزه کردن خدمات انتظامی، یکی از مهم‌ترین مراحل اخذ مجوز با مراجعه متقاضیان به «پلیس‌ + ۱۰» در کار آنها تسریع می‌شود. وی تصریح کرد: در این صورت حجم زیادی از متقاضیان که به ادارات اماکن مراجعه می‌کردند به «پلیس + ۱۰» مراجعه کرده و با تحویل مدارکشان در کمتر از یک روز، مراحل انتظامی خود را طی می‌کنند.

سردار نجفی افزود: بر این اساس افرادی که مشاغل غیرحساس دارند در کمتر از یک روز می‌توانند این مراحل را طی کنند و این در حالی است که طبق قانون، طی این مرحله ۱۵ روز به طول می‌انجامد. وی خاطرنشان کرد: در‌خصوص مشاغل حساس با‌ توجه به هماهنگی‌های صورت گرفته، تمام پایگاه‌ها به صورت مکانیزه با هم در ارتباطند و خدمات انتظامی در کمتر از ۱۰‌روز ارائه می‌شود.

مدیرکل نظارت بر اماکن عمومی ناجا با بیان اینکه این طرح از حدود یک‌سال قبل به اجرا در آمده است، گفت: هم‌اکنون طبق ماده ۲۷ نظام صنفی با واحدهای صنفی غیرمجاز که جهت اخذ مجوز مراجعه نکنند، برخورد می‌شود. وی یادآور شد: با مکانیزه شدن بخش زیادی از واحدهای صنفی به سمت قانونمند شدن پیش رفته‌ایم، به طوری که با ۴۰ تا ۴۵‌درصد افزایش متقاضی برای قانونمند شدن مواجه شده‌ایم.

سردار نجفی تاکید کرد: دلیل اینکه تاکید داریم، واحدهای صنفی قانونمند دارای پروانه شوند این است که بر اساس کار کارشناسی صورت گرفته، ۸۳‌درصد جرائم و تخلفاتی که در اماکن عمومی و اصناف رخ می‌دهد، مربوط به اماکن غیرمجاز است و تنها ۱۷‌درصد از جرائم که بیشتر آن هم جرائم خرد است، در اماکن دارای مجوز صورت می‌گیرد. مدیرکل نظارت بر اماکن عمومی ناجا در خصوص سوءاستفاده برخی افراد از اتاق‌های پرو جهت رفع این مشکل با اتحادیه‌های صنفی جلساتی را برگزار و مشکلات را گوشزد کرده‌ایم که متعاقبا آنها نیز به واحدهای صنفی خود تذکرات لازم را داده‌اند. وی افزود: در مرحله دیگر خودمان وارد عمل شده و از برخی بوتیک‌ها بازدید کرده‌ایم که در سال ۸۴، سه بوتیک که با قرار دادن دوربین فیلمبرداری در اتاق پرو اقدام به کارهای غیر‌اخلاقی ‌کرده بودند، پلمب شدند. مدیرکل نظارت بر اماکن عمومی ناجا خاطرنشان کرد: در سال ۸۵ تاکنون، هیچ موردی در این زمینه گزارش نشده است.