واکنش رییس‌جمهور به استعفای نقدی

دنیای اقتصاد- احمدی‌نژاد در پاسخ به نامه ستاد کل نیروهای مسلح که از رییس‌جمهور خواسته بود به دلیل ضرورت تمرکز، تلاش و فعالیت نقدی در انجام وظایف نظامی به ماموریت وی در ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز خاتمه داده شود، با تقدیر از خدمات وی نوشته است که به ماموریت ایشان پایان داده می‌شود. دنیای اقتصاد- روز گذشته با موافقت رییس‌جمهوری، سردار محمدرضا نقدی صندلی ریاست ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز را ترک کرد و به ستاد مرکزی نیروهای مسلح بازگشت. یکشنبه خبرگزاری فارس اعلام کرد محمدرضا نقدی از مدیران و کارکنان این ستاد خداحافظی کرد. وی در سخنانی در جمع کارکنان ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز با تشکر از همه نهادهایی که در مدت مسوولیت وی با این ستاد همکاری کرده‌اند از آنان خواست که این همکاری را با جانشین او ادامه داده و جهاد مخلصانه با فساد را تا رسیدن به هدف مطلوب که همان رضایت ولی‌امر مسلمین و خشنودی دل و اطمینان مردم است، مردانه و شجاعانه دنبال کنند.

روز قبل از آن نیز همین خبرگزاری به نقل از «یک مقام آگاه» از رفتن نقدی خبر داد و همین خبر کوتاه، به گمانه‌زنی‌های مختلف در رسانه‌ها درباره دلایل کناره‌گیری نقدی منجر شد. با این وجود پاسخ کوتاه محمود احمدی‌نژاد، رییس‌جمهوری موید برخی از این حدس و گمان‌ها بود.

پاسخ احمدی‌نژاد به درخواست ستاد کل نیروهای مسلح برای خاتمه دادن به ماموریت نقدی در ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز برای فراهم کردن امکان تمرکز فعالیت وی در انجام وظایف نظامی، بسیار کوتاه و مختصر بود. رییس‌جمهوری در پاسخ ‌این نامه نوشت: «با تقدیر از خدمات ارزشمند برادر متعهد، آقای نقدی و تلاش‌های تاثیرگذارشان در مبارزه با قاچاق کالا و ارز به ماموریت ایشان پایان داده می‌شود. ایشان هر کجا باشند مفید و موثر و پایبند ارزش‌ها و اصول خواهند بود».

اما پیش از اعلام نظر رییس‌جمهوری دوگونه تحلیل از سوی رسانه‌ها درباره دلایل استعفای نقدی مطرح بود. رسانه‌های حامی دولت، اختلاف نظر وی با قوه قضائیه و نارضایتی او از برخورد ضعیف این قوه با پرونده‌های قاچاق و حتی اعمال نفوذ برخی از مفسدان اقتصادی به ویژه بزرگ‌ترین بدهکار سیستم بانکی (حمید باقری درمنی) را دلیل عمده استعفای وی عنوان کردند.

از سوی دیگر برخی تحلیل‌ها بر پرونده «بهزیست بنیاد» انگشت گذاشته و اختلاف نقدی با دولت و رییس ‌آن را محرک وی در استعفا یا حتی دلیل برکناری محترمانه عنوان می‌کردند.

نارضایتی از قوه قضائیه

رسانه‌های حامی دولت، استعفای رییس ستاد مبارزه با قاچاق ارز و کالا را اختلاف وی با قوه قضائیه اعلام کردند. از جمله خبرگزاری فارس نوشت: یکی از اصلی‌ترین دلایل استعفای نقدی، نحوه برخورد ضعیف قوه قضائیه با پرونده‌های قاچاق خصوصا پرونده بزرگ‌ترین بدهکار سیستم بانکی بوده است.

رجانیوز، یکی از پایگاه‌‌های اینترنتی حامی دولت نیز نوشت: «استعفای محمدرضا نقدی از ریاست ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز، مرتبط با پرونده برخی مفسدان اقتصادی بانفوذ به ویژه «حمید باقری درمنی» بوده است».

و رجانیوز این موضوع را این‌گونه شرح می‌دهد: «در یکی از آخرین موارد اعلام شده از سوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز، نام «حمید باقری درمنی» به عنوان یک ابرقاچاقچی و دارنده بدهی معوقه ۲۰۰۰‌میلیارد تومانی به بانک‌ها، به میان آمد».

آزادی این قاچاقچی تنها یک روز پس از بازداشت که مهر تاییدی بر ادعای ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز در مورد دخالت عوامل با نفوذ در روند رسیدگی به این پرونده بود، با واکنش ستاد نیز روبه‌رو شد.

رجانیوز افزود: «گفته می‌شود باقری درمنی از پیشتیبانی یک مقام بانفوذ برخوردار بوده و ضمن همکاری تجاری شخصی با وی، واردات قاچاق بخش عمده‌ای از ملزومات نهاد تحت امر او را نیز برعهده دارد».

رجانیوز دیگر تحلیل‌ها از دلایل این استعفا را رد می‌کند ولی می‌نویسد: «برخی عوامل مرتبط با این پرونده قاچاق برای کاستن از تبعات کناره‌گیری نقدی علیه خود، کوشیده‌اند این استعفا را به وجود برخی اختلافات میان وی و رییس‌جمهور مرتبط سازند».

این پایگاه‌های دولت برای اثبات روابط خوب نقدی و دولت می‌نویسد: «نقدی شانزدهم خرداد ماه سال‌جاری در گفت‌وگویی، دولت نهم را پایبندترین دولت بعد از انقلاب به امام(ره) دانسته بود».

اما گویا این تحلیل برخی خوانندگان این پایگاه را قانع نکرده است، چنانکه یکی از آنان ذیل این گزارش تحلیلی می‌نویسد: آقای نقدی عزیز کدام یک از سرداران جنگ زیر آن همه فشارهای بنی صدر خائن و عوامل صاحب نفوذ برای زمین زدن جنگ کوتاه آمدند نامه شمخانی یادتان هست!!! شما که رییس‌جمهوری پشتیبانی شما را می‌کنند، چرا صحنه را خالی میکنید برای این انقلاب از همه چیز خود بگذرید و با این مافیای ۷ سر مبارزه کنید ان کنتم صادقین.

ماجرای ابر بدهکار

چهارشنبه ۹خرداد روزنامه‌ها نوشتند ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز با ارائه گزارشی پرده از پرونده یکی از دانه‌درشت‌ها برداشته است که بالغ بر ۲هزار میلیارد تومان به سیستم بانکی کشور بدهکار است. ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز اعلام کرد «حمید باقری درمنی» که روزنامه دولت به آن لقب «ابر بدهکار بانکی ۲هزار میلیارد تومانی» داده بود، «طبق مستندات موجود رقمی بالغ بر ۲۰هزار میلیارد ریال اعم از ریالی و ارزی به نظام بانکی کشور بدهکار است. عمده دریافتی‌های نامبرده بازگشایی بی‌ضابطه LC از سوی بانک‌های عامل وبراساس زد و بند با برخی از کارکنان بوده است... تمامی بررسی‌ها نشان می‌دهد که نام برده به هیچ یک از تعهدات خود در قبال بانک‌ها عمل نکرده است».

در پی انتشار گزارش ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز و خبر مخابره شده بر روی خروجی خبرگزاری فارس مبنی بر آزاد شدن «ابربدهکار» یک روز پس از بازداشت، روابط عمومی دادسرای تهران در پاسخ به خبرگزاری فارس اعلام کرد: زیرسوال بردن سیستم بانکی کشور و معرفی کردن فردی به نام حمید باقری درمنی که ۲هزار میلیارد تومان بدهکاری بانکی دارد و یک پنجم کل مطالبات معوق بانکی کشور متعلق به وی است صرفنظر از اینکه مبلغ یاد شده بنا به شکایت و مستندات شاکی، هزار برابر دروغ درج شده است، هیچ ارتباطی با دادسرا ندارد و اساسا هیچ بانکی در پرداخت وام به افراد از دادسرا و قوه‌قضاییه اجازه نمی‌گیرد.

از این رو، بیان چنین مطالبی ایراد اتهام به سیستم بانکی بوده و در نهایت با توجه به اینکه مبلغ یاد شده کذب فاحش است، انتشار این‌گونه مطالب بی‌مبنا تلاش در جهت ایجاد بی‌اعتمادی به سیستم بانکی و تحریک افرادی است که تصور می‌کنند دولت و سیستم بانکی مرتکب چنین بی‌عدالتی فاحشی شده است و در نهایت ارتباط دادن وظایف و احیانا قصور بانک به قوه‌قضاییه نیز سوء‌نیت نگارنده را ثابت می‌کند.