از زمان مصدق نفت ملی نشد، بلکه آن را از خارجی‌ها گرفتیم و دولتی کردیم، در صورتی که نفت ملی متعلق به نسل‌های فعلی و آینده است، نه دولت.

به گزارش ایسنا، محمد ستاری‌فر، رییس اسبق سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی، در همایش ماهانه انجمن شرکت‌های ساختمانی با بیان این مطلب افزود: نفت خارجی بهتر از نفت دولتی است، زیرا با نفت دولتی تمام ساختارهای کشور به عقب‌ماندگی کشیده شده است. وی با بیان این که نفت در ایران، مردم و بخش خصوصی را محتاج دولت کرده است، تصریح کرد: در سال‌های اخیر نزاع ماهوی و ساختاری در زمینه خصوصی‌سازی بیشتر شده است و برخلاف اینکه گفته می‌شود بخش خصوصی مردم هستند و ما بخش خصوصی نداریم، این دو با هم متفاوت بوده و تنها قشری از مردم بخش خصوصی را تشکیل می‌دهند.

ستاری‌فر در تبیین رابطه خصوصی‌سازی و توسعه گفت: از سال‌های۱۹۵۰ تا ۱۹۸۰ در کشورهایی همچون کره، ترکیه، مالزی و ایران نهاد دولت بر بازار مسلط بود، اما این کشورها به‌ مرور وارد مدار توسعه یافتگی و هم‌سطحی بازار و دولت شدند؛ اما در ایران، به دلیل پدیده شوم نفت، دولت همچنان بر بازار مسلط است. وی افزود: طبق برنامه چهارم توسعه، ارتباط دولت و نفت باید قطع شود و هر دولتی از چپ و راست که سر کار آید، تا این رابطه قطع نشود، تسلط خود را بر بازار حفظ خواهد کرد. به گفته وی، پایه برنامه چهارم توسعه، اصلاح دولت است، اما گویا دولت فعلی این برنامه را چندان قبول ندارد.

ستاری‌فر گفت: در برنامه چهارم توسعه، ایجاد دولت متناسب و دور از خطا در انجام وظایف حاکمیتی پیش‌بینی شده است، طبق برنامه چهارم و چشم‌انداز، اولین کار برای توسعه کشور، اصلاح سیستم حاکمیتی است و منظور از توسعه سیاسی نیز اصلاح ناکارآمدی هاست.