دنیای اقتصاد- سخنگوی وزارت امور خارجه در نشست مطبوعاتی این هفته خود، دولت انگلستان را به شدت مورد انتقاد قرار داد.

محمد علی حسینی در واکنش به اقدام ملکه انگلیس در دادن لقب شوالیه به «سلمان رشدی» گفت: این اقدام نشان می‌دهد که جریان هتک حرمت مقدسات اسلامی یک جریان اتفاقی نیست، بلکه سازماندهی شده و باهدایت و حمایت برخی از کشورهای غربی صورت می‌گیرد. وی تصریح کرد: اعطای نشان به شخصی که جزو منفور ترین شخصیت‌ها در جوامع اسلامی است، در واقع مصداق بارز اسلام ستیزی مسوولان عالی‌رتبه انگلیس است.سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: اقدام برای تجلیل از شخصیتی مرتد و منفور، قطعا دولتمردان انگلیسی را در مقابل جوامع اسلامی قرار می‌دهد، چرا که بار دیگر احساسات آنها جریحه‌دار شده است.حسینی در پاسخ به سووالی در خصوص تجمع یک گروه دانشجویی در مقابل سفارت انگلیس و برگزاری سالگرد تولد ملکه الیزابت در این سفارتخانه گفت: برگزاری مراسم به آن صورتی‌که سفارت انگلیس اعلام کرد به‌خاطر روز ملی این کشور بود که برگزار هم شد و نیروهای انتظامی‌نیزتلاش خوبی برای تامین امنیت کردند.

سخنگوی وزارت امور خارجه در عین حال تظاهرات مقابل سفارت انگلیس را دارای مجوز دانست و خاطرنشان کرد که این تظاهرات به آرامی برگزار شد.

سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین اعلام کرد که علی لاریجانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی و مسوول مذاکرات هسته‌ای ایران و خاویر سولانا، مسوول سیاست خارجی‌ اتحادیه ‌اروپا ظرف چند روزآینده با یکدیگر دیدار می‌کنند.

حسینی افزود: تماس‌های طرفین برای تعیین زمان و مکان این دیدار ادامه دارد.

سخنگوی وزارت‌ امور خارجه از تضعیف گرایشی در آمریکا و اروپا خبر داد که خواستار برخورد تند با ایران است.

حسینی‌تصریح کرد: آن گرایشی که برخوردهای تندروانه را ترویج می‌کرد، هم در آمریکا و هم در اروپا درحال ضعیف‌شدن است.

سخنگوی وزارت امورخارجه تاکید کرد: اکنون بیشتر تلاش می‌شود که روند گفت‌وگوهای منطقی پیگیری شود.

سخنگوی وزارت‌ امور خارجه در خصوص دور بعدی گفت‌و‌گوهای ایران و آمریکا و در پاسخ به این سووال که آیا مسوولان عراقی دعوت مجددی برای برگزاری این گفت‌وگوها کرده‌اند، گفت: از سوی دولتمردان عراق برای برگزاری دور آتی گفت‌وگوها اعلام آمادگی شده است.

وی افزود: البته مورد نظرما است که ابتدا دور اول این گفت و گوها را جمع‌بندی و ارزیابی کنیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه‌اظهارنظر در مورد ادامه گفت‌و‌گوهای ایران و آمریکا و عراق را به جمع‌بندی دور اول این گفت‌وگوها موکول کرد.

سخنگوی وزارت امورخارجه در پاسخ به این سوال که آیا ایران ادامه گفت‌وگوها با آمریکا را مشروط به آزادی پنج دیپلمات ایرانی در عراق کرده است، گفت: این موضوع (گفت‌وگو) الان در دستور کار ما نیست.

سخنگوی وزارت امورخارجه خاطرنشان کرد که اصل، جمع بندی دور اول این گفت‌وگوها است.