معمولا در یک ملاقات صبحانه اتفاق می‌افتد. گارسن بسیار خوش برخورد، تخم‌مرغ‌ها متوسط، رستوران پر از مشتری. هر کدام یک فنجان چای یا قهوه داریم، مشتری من، یک جرعه از فنجان را مزه‌مزه می‌کند، تا بتواند بقیه آن را بنوشد. دست‌های لرزانش نشانه خستگی و افسردگی او است. به خاطر همین، قرار ملاقات گذاشته‌ایم. او می‌خواهد بداند آیا من می‌توانم به او کمکی بکنم یا نه.

من یک عدد چنگال برداشتم و به او گفتم: تا زمانی که از این چنگال به منظور غذا خوردن استفاده کنم تا ابد سالم خواهد ماند. او در صورتی که از آن برای میخ درآوردن و یا چاله کندن استفاده کنم، به زودی می‌شکند. راه حل این است که از آن فقط برای آن کاری که برنامه‌ریزی شده و طراحی شده استفاده شود.

چشم‌هایش به من می‌گفت که منظور مرا متوجه شده است. اما باز ادامه دادم: انسان‌ها هم مثل این چنگال هستند. وقتی به کارهایی می‌پردازند که با طبیعتشان سازگار نیست، آنها هم می‌شکنند.

با اطمینان کامل و مطالعه مشاوره شغلی وی، متوجه شدم که طبیعت وی برای کار بر روی پروژه‌های هدفمند طراحی شده است. او از رسیدن به هدف نهایی در کارهایش، از نظر روحی کاملا ارضا می‌شود. همچنین مایل است به تنهایی برای خودش کار کند و کارش نیمه‌وقت باشد. او محقق بود و عاشق آزمایشگاه، حساب و کتاب‌های تحقیقی و تجزیه و تحلیل نتایج. اما آنچه در شغل روزانه‌اش انجام می‌داد، داستان دیگری بود. اول اینکه کار ۱۲نفر را بازدید و نوع فعالیت‌ها را مشخص کند. نه هدفی، نه شغلی، نه زمان تنهایی و خلوتی. خلاصه اینکه این شغل روحیه او را به مرور از بین می‌برد.

بخشی از بهبود روحیه او بستگی به رییس وی داشت که شغل او را تغییر دهد و از او یک نیروی مفید بسازد.

از چه طریقی بدانیم که فرد مراجعه‌کننده از خستگی شغلی رنج می‌برد؟ این علائم هشدارهای اولیه است:

۱ - خستگی مزمن - فرسودگی - احساس از پا افتادگی جسمی در کار

۲ - عصبانیت از بابت دستورات افراد بالادست

۳ - انتقاد از خود در اجرای دستورات

۴ - بدبینی، منفی‌گرایی و زودرنجی

۵ - احساس به ستوه آمدن

۶ - بی‌مورد و بی‌منطق عصبانی شدن و به سرعت از کوره در رفتن

۷ - سردردهای مکرر و اختلالات معده و روده

۸ - اضافه وزن بیش از حد یا لاغری مفرط

۹ - بی‌خوابی و افسردگی

۱۰ - تنفس‌های ناقص و کوتاه

۱۱ - بدگمانی و سوءظن

۱۲ - احساس بی‌پناهی

۱۳ - افزایش میزان خطرپذیری

با خستگی مبارزه کنید. آنچه با طبیعت شما سازگار است انجام دهید. اگر تصمیم دارید شغل مناسب خود را پیدا کنید حتما تست پتانسیل نهفته استعدادهای شغلی را انجام دهید.

حتما نگاه دقیقی به نتیجه تست خود داشته باشید و به آنچه که به شما انگیزه می‌دهد تا شغل دلخواهتان را انجام دهید فکر کنید. گاهی اوقات یک تغییر ساده در کار، به شما کمک می‌کند از بسیاری (نه از همه آنها) از علائم خستگی که در بالا ذکر شد مصون بمانید.