روابط مجلس اعلای اسلامی عراق با ایران فراراهبردی است

سیدمحسن حکیم، مشاور سیاسی رییس مجلس اعلای اسلامی عراق گفت‌که روابط این مجلس با جمهوری اسلامی ایران یک رابطه فرا راهبردی، حیاتی و غیرقابل انفکاک است. وی در گفت‌و‌گو با ایرنا افزود: این روابط هر روز گسترده‌تر و عمیق‌تر می‌شود و مجلس اعلا مفتخر است که بهترین روابط را با جمهوری اسلامی ایران دارد.

حکیم تاکید کرد: مطالب برخی رسانه‌ها علیه روابط مجلس اعلای اسلامی عراق با جمهوری اسلامی ایران با هدف ایجاد جنگ روانی بین دو طرف و تلاش مذبوحانه برای مخدوش کردن این روابط دوجانبه است. وی با بیان اینکه با توجه به اراده‌های موجود بین دو طرف این تلاش‌ها با شکست مواجه خواهد شد، تصریح کرد: برداشتن کلمه «انقلاب» از نام مجلس اعلا به معنی دوری این مجلس از ایران نیست و این موضوع به شدت تکذیب می‌شود.

پس از آنکه تهران بنا به درخواست آمریکا پذیرفت برای حل معضل عراق با واشنگتن مذاکره کند، مقامات عراقی از این تصمیم ایران ابراز خرسندی کردند.

در واکنش به موافقت جمهوری اسلامی ایران برای گفت‌وگو با آمریکا درباره اوضاع عراق، سخنگوی دولت عراق نیز از تصمیم تهران ابراز رضایت کرد.

به گزارش ایرنا، علی الدباغ گفت: بغداد برای متقاعد کردن تهران و واشنگتن به گفت‌و‌گو درباره عراق تلاش فراوانی کرد و این تلاش‌ها سرانجام نتیجه داده است.

وی ادامه داد: بین جمهوری اسلامی ایران و آمریکا منافع و مشترکات زیادی وجود دارد.

وی ابراز امیدواری کرد که زمینه برای گفت‌و‌گوهای مشابهی بین آمریکا و سوریه درباره عراق فراهم شود.

الدباغ تاکید کرد که این گونه مباحثات به ایجاد ثبات و امنیت نه تنها در عراق بلکه کل منطقه خاورمیانه کمک می‌کند.

از سوی دیگر، نمایندگان پارلمان عراق از تمایل جمهوری اسلامی ایران و آمریکا برای انجام مذاکرات درباره کشورشان استقبال کردند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روزنامه البیان، «همام حمودی» از نمایندگان مجلس عراق و از مسوولان مجلس اعلای اسلامی عراق اعلام کرد: دولت عراق تمایل دارد نقطه تفاهمی بین دولت آمریکا و ایران به وجود آید نه نقطه نزاع.

میسون الدملوجی از دیگر نمایندگان پارلمان عراق بر اهمیت مشارکت دیگر طرف‌های بین‌المللی و منطقه‌ای در پرداختن به مساله عراق تاکید کرد. وی در عین حال طرف‌های بین‌المللی را به ایجاد راه‌حلی برای حل مساله مذاکرات درباره عراق دعوت کرد.

عبدالکریم السامرایی از نمایندگان وابسته به جبهه التوافق نیز از انجام مذاکره میان تهران و واشنگتن استقبال کرد. از سوی دیگر، بر هم صالح معاون نخست وزیر عراق نیز تاکید کرد: تنها مذاکرات مستقیم ایران و آمریکا سرنوشت عراق را تغییر نمی دهد، بلکه سرنوشت این کشور به شکلی اساسی به دست مردم آن رقم می خورد.

معاون نخست‌وزیر عراق خاطرنشان کرد: دولت عراق بر این باور است که ایران و آمریکا روابط متشنج خود را که بیش از دو دهه ادامه دارد، با هدف برقراری صلح در منطقه پشت‌سر بگذارند.