شکستن انحصارها دستاورد اجرای سیاست‌های کلی اصل 44

حضرت آیت‌‌ا... خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی که به مشهد مقدس سفر کرده‌اند صبح دیروز در دانشگاه فردوسی حضور یافتند و با استادان این دانشگاه دیدار و گفت‌وگو کردند. به‌گزارش ایرنا، مقام معظم رهبری، نخست در جمع روسای دانشگاه‌ها، اعضای هیات‌علمی و استادان دانشگاه‌های استان خراسان رضوی، نقش و رسالت دانشگاه‌ها را در مسیر پیشرفت علمی کشور تعیین‌کننده دانستند و تصریح کردند: امروز یکی از مهم‌ترین مسائل برای حفظ هویت، استقلال، عزت و آینده ملت ایران جدی گرفتن تحقیق علمی و حرکت مصمم و برنامه‌ریزی شده در جهت ارتقای علمی کشور بدون اتلاف وقت است.

ایشان با اشاره به نقش عمده، حساس ‌و حیاتی دانشگاه‌ها در حرکت صحیح علمی کشور افزودند: در دنیای امروز مبنای مناسبات و تحرکات بین‌المللی‌، قدرت است و قدرت هر کشور نیز ناشی از علم و توانمندی علمی آن کشور است.

رهبر معظم انقلاب اسلامی با تاکید براینکه علم درون‌زا، اقتدار‌بخش خواهد بود، خاطرنشان کردند: علت اینکه در سال‌های اخیر بر مساله تولید علم و لزوم شکستن مرزهای علمی تاکید شده، زمینه‌سازی برای علم درون‌زا و تولید بومی علم است، بنابراین باید نگاه به دانشگاه، استاد و دانشجو بر مبنای چنین دیدگاهی باشد و تولید علم در سطح دانشجویان و دانشگاه‌ها جدی گرفته شود.

حضرت آیت‌‌ا... خامنه‌ای، استفاده از استادان باتجربه در کنار زمینه‌سازی جدی برای ارتقای علمی دانشجویان جوان و مستعد دوره‌های تحصیلات تکمیلی را به منظور تربیت استادان آینده ضروری برشمردند و افزودند: دانشگاه‌ها باید از لحاظ تدریس به میدان پرتحرک علمی و مباحثه دائم و تحقیق و پژوهش تبدیل شوند.

ایشان تقویت روحیه پرسشگری ‌و تحقیق دائم را در میان دانشجویان، از وظایف مهم مسوولان دانشگاه‌ها و استادان دانستند و تاکید کردند: پیشرفت علمی کشور نیازمند نقشه جامع حرکت علمی کشور و تعیین اولویت‌های علمی و ارتباط آنها با نیازهای جامعه است و این مهم باید به مطالبه‌ای عمومی در میان استادان و محققان دانشگاه‌ها تبدیل شود.

رهبر انقلاب اسلامی توجه بیش از پیش مدیریت دانشگاه‌ها و استادان را به زمینه‌های رشد‌علمی دانشجویان ‌همچون کارگاه‌های آموزشی، اردوهای علمی و تشویق نوآوری‌های علمی یادآور شدند و افزودند: ارتباط صنعت و دانشگاه‌ها نیز یکی از زمینه‌های مهم برای رشد علمی محققان جوان است که‌این نیاز جدی خوشبختانه در دولت نهم برآورده شد و تاسیس معاونت علمی از برکات این دولت است که می‌تواند کارهای مهم و مفیدی انجام دهد.

حضرت آیت‌‌ا... خامنه‌ای با تاکید برلزوم توجه بیش‌از پیش مسوولا‌ن به بودجه بخش تحقیقات خاطرنشان کردند: مسوولان به ویژه وزیر محترم علوم، تحقیقات و فناوری باید پیگیر این مساله در دولت باشند زیرا امروز تحقیقات، موضوعی تجملاتی نیست بلکه امری حیاتی است.

ایشان اقدامات انجام‌شده پس‌از پیروزی انقلاب اسلامی را برای اسلامی کردن چهره دانشگاه‌ها خوب ارزیابی کردند و افزودند: با وجود کارهای انجام شده، هنوز فاصله با دانشگاه اسلامی مطلوب زیاد است.

ایشان همچنین ایجاد زمینه برای رقابتی شدن تحقیقات علمی و مقابله با انحصارات دولتی را یکی دیگر از زمینه‌های رشد علمی کشور برشمردند و تصریح کردند: یکی از دستاوردهای مهم اجرای صحیح سیاست‌های کلی اصل ۴۴قانون اساسی، برداشتن موانع و شکستن انحصارها خواهد بود.