پایان سفر رییس‌جمهوری به کشورهای جنوب خلیج‌فارس

محمود احمدی‌نژاد، رییس جمهوری اسلامی ایران پس از سفری سه‌روزه به امارات و عمان، عصر دیروز وارد تهران شد. رییس‌جمهوری در حالی به دوکشور حاشیه خلیج‌فارس سفر کرد تا پایه‌ریز مناسبات سیاسی و اقتصادی جدیدی با این کشورها باشد که آمریکایی‌ها در سفرهای اخیر هدف‌دار خود به این کشورها، مدت‌ها است تلاش می‌کنند موضع ضدایرانی را در همسایگان عرب حاشیه خلیج‌فارس تقویت کنند. آمریکایی‌ها تلاش دارند با خطرناک جلوه دادن فعالیت‌های هسته‌ای کشورمان، علاوه بر ملتهب‌ نگه داشتن فضای سیاسی منطقه، همسایگان عربی خلیج‌فارس را نسبت به فعالیت‌های ایران بدبین کنند و مناسبات اقتصادی و سیاسی ایران با این کشورها را در هم بریزند تا همچنان توجیهی منطقی برای حضور در خلیج‌فارس داشته باشند. سفر رییس‌جمهوری ایران به امارات که برای اولین بار در این سطح صورت گرفت نویدبخش تعاملات جدید در عرصه روابط سیاسی اقتصادی بین ایران و کشورهای منطقه است تا ضمن ایجاد اعتماد متقابل، مناقشات بومی و مرزی با این کشورها نیز مرتفع شود و زمینه‌های مساعد سرمایه‌‌گذاری در فعالیت‌های اقتصادی طرفین پدیدار شود.

رییس‌جمهوری بعد از امارات به عمان رفت تا ضمن دیدار با مقامات سیاسی این کشور، تلاش کند روابط ایران با عمان و دیگر همسایگان عرب منطقه را تقویت کند.

رییس جمهوری اسلامی‌ایران پیش از مصاحبه مطبوعاتی دیروز، با مفتی اعظم عمان، رییس مجلس عمان، وزیر خارجه، وزیر تجارت و صنعت و معاون سطان قابوس در امور کابینه دیدار و گفت‌وگو کرد.

محمود احمدی نژاد رییس جمهوری اسلامی ‌ایران، با شیخ احمد بن حمد الخلیلی مفتی اعظم عمان، شیخ علی بن عبدا... ال قطیبی رییس مجلس عمان، یوسف بن علوی وزیر خارجه، فهد بن محمود آل سعید معاون سطان قابوس در امور کابینه و مقبول بن علی بن سلطان وزیر تجارت و صنعت به طور جداگانه دیدار کرد.

رییس‌جمهوری اسلامی ایران دوشنبه شب نیز در جمع ایرانیان ساکن عمان در محل سفارت ایران حاضر شد و گفت: همه ما به نام، عزت، فرهنگ، تمدن و توانمندی‌های ایران و همت‌های بالای جوانان ایران زمین و دل‌های پاک ایرانیان افتخار می‌کنیم.وی خطاب به ایرانیان حاضر در جلسه خاطر نشان کرد: همیشه باید بین خودتان همبستگی داشته باشید و درعین حال خیر خواه مردم عمان نیز باشید.احمدی نژاد با اشاره به روابط خوب دو کشور ایران و عمان خطاب به حاضران گفت: امروز روابط ایران و عمان بسیار خوب، برادرانه و رو به گسترش است و هر دو کشور علاقه‌مند به توسعه روابط هستند، مسوولیت دیگر شما توسعه این روابط است.

محمود احمدی نژاد همچنین در جمع بازرگانان ایرانی و عمانی حاضر شد و با تاکید بر روابط رو به گسترش دو کشور ایران وعمان گفت: در این منطقه فرصت‌های فراوانی وجود دارد و مردم دو کشور ایران و عمان علاقه‌مند به گسترش روابط هستند.

وی افزود: در عمان فرصت های فراوانی برای فعالیت‌های اقتصادی وجود دارد و در بخش تجارت اگرچه در سال‌های اخیر حجم فراوانی وجود داشته اما از همه ظرفیت‌ها استفاده نشده است.

احمدی‌نژاد در ادامه سخنان خود با اشاره به بحث انرژی گفت: ما در بخش انرژی هم به سرمایه گذاری‌های مشترک و هم به تجارت انرژی بین دو کشور نیاز داریم.

وی افزود: در بخش حمل و نقل کارهای مشترک خوبی از جمله ایجاد خط کشتیرانی مستقیم بین دو کشور می‌تواند انجام شود.