سینما در انتظار هوای تازه

محمد خرمی

سینمای ایران سال ۸۶ را با فروش خوب آغاز کرد. «اخراجی‌ها» در فروش رکورد زد و توانست در مدت اکران خود بیش‌از

یک‌میلیارد و سیصد میلیون تومان در تهران فروش کند و با احتساب شهرستان‌ها فروش این فیلم در حدود دو میلیارد تومان تخمین زده می‌شود. فیلمی که از نظر منتقدان ضعیف به شمار می‌آمد ولی این موضوع دلیلی نشد که این فیلم نفروشد. البته در سینما پرفروش شدن دلیلی بر خوب بودن نمی‌شود. همان طور که فیلم «اسپایدرمن۳» در سینماهای جهان با استقبال گسترده‌ای روبه‌رو شده است و رکوردهایی نیز به ثبت رسانده ولی با انتقادهای زیادی از سوی منتقدان مواجه شده است.

«مهمان» و «خون بازی» نیز فروش‌های نسبتا خوبی داشتند و توانستند سینمای ایران را در اکران زنده نگهدارند.

دوره دوم اکران در سال جدید با «قلقلک» آغاز شد و فیلم‌های «نقاب»، «صحنه جرم ورود ممنوع» و «سنگ، کاغذ، قیچی» نیز در ادامه راه اضافه شدند. فیلم‌هایی که تاکنون با استقبال متوسط روبه‌رو شده‌اند و نتوانستند ادامه دهنده روند فروش فیلم‌های دوره اول باشند و علاقه‌مندان سینما را در انتظار فیلم‌های بعدی اکران قرار داد. فیلم‌هایی که تاکنون برای گروه بعدی اکران از آنها نامبرده می‌شود می‌توانند هوای تازه‌تری را به این سینما بدهند.

کیمیایی با رییس می‌آید

بنابرگفته مرتضی شایسته، تهیه کننده «رییس» قرارداد اکران «رییس» بسته شده است و این فیلم پس از فیلم «سنگ، کاغذ، قیچی» اکران می‌شود.

آخرین ساخته مسعود کیمیایی حضور بی‌جانی در جشنواره بیست و پنجم فیلم فجر داشت و به خاطر مشکلات صدا در سانس‌های محدودی به نمایش گذاشته شد و به دلیل مشکل صدا به درخواست کارگردان از بخش رقابتی جشنواره فجر کنار رفت. این فیلم در نمایش‌ها محدودی که داشت با توجه به مشکلات فنی صدا، آرای نسبتا خوبی را به دست آورد و به همین دلیل انتظار می‌رود در اکران نیز با استقبال مواجه شد.

حضور بازیگرانی چون فرامرز قریبیان، امین تارخ، مهناز افشار، پولاد کیمیایی، خسرو شکیبایی، داریوش ارجمند و کارگردانی به نام مسعود کیمیایی می‌تواند تضمین خوبی برای فروش فیلم باشد. این فیلم می‌توانست با نگاهی واقع‌بینانه نیاز مخاطب ایرانی را برآورده کند ولی حضور عناصری نامربوط و خیال‌پردازی، این پرسش را برای بیننده رقم می‌زند که چرا آدم‌های داستان در زندگی واقعی حضور ندارد.

در خلاصه داستان این فیلم آمده است: «سیامک جوانی است که تا زباله شدن رفته است لیست بیست و پنج جوان در جیب او است که باید به آنها مواد مخدر از نوع پیشرفته‌ترین تا قدیمی‌ترین برساند. رضا، پدر سیامک، بعد از چندین سال دوری از وطن برای پدری کردن آمده است، در حالی که او هنوز خودش یک فراری است و...» فیلمنامه نشانی از نام کیمیایی دارد. آدم‌های رییس شناسنامه‌ دارند ولی گویا کیمیایی شناسنامه آنها را دست تماشاگران داده تا خودشان آن را باز کنند و چیزی دستگیرشان شود. تماشای آخرین ساخته کیمیایی با توجه به حل مشکلات فنی برای هر کسی می‌تواند جذاب باشد.

«روز سوم» بهترین فیلم جشنواره بیست و پنجم

«روز سوم» به کارگردانی محمدحسین لطیفی بعد از فیلم «نقاب» در گروه سینمای آفریقا اکران می‌شود. این فیلم با بازی باران کوثری، پوریا پورسرخ، برزو ارجمند، مالک سراج و حامد بهداد توانست ۴سیمرغ بلورین از بیست و پنجمین جشنواره بین‌‌المللی فیلم فجر دریافت کند. این فیلم عنوان بهترین فیلم این جشنواره را به طرز تعجب‌برانگیزی از آن خود کرد. این فیلم داستان برادری است که در شرایط بسیار سخت و پیچیده‌ای مجبور می‌شود، خواهر علیلش را در زیر خاک پنهان کند تا شبانه آن را از میان عراقی‌ها که خانه را محاصره کرده‌اند فراری دهد. این ماجرا سه شب ادامه پیدا می‌کند و اتفاقات زیادی در حاشیه دارد. محمدحسین لطیفی پیش از این «خوابگاه دختران» را در سینماها به اکران درآورده است و دو مجموعه تلویزیونی «وفا» و «صاحبدلان» را نیز کارگردانی کرده است. لطیفی جنگ را روایت می‌کند که در آن آدم‌ها از خانه‌شان، خاکشان و نامشان دفاع می‌کنند. مردمی که در خانه‌شان سنگر گرفته‌اند و جنگ را دوست ندارند و جنگ یک اجبار است برای دفاع از چیزهایی که دارند. داستان فیلم واقعی نیست ولی تمام شخصیت‌‌های داستان در واقعیت وجود دارند و این امر به راحتی ارتباط تماشاگر را با فیلم برقرار می‌کند. داستان فلاش‌بک‌هایی دارد که در روان بودن فیلم تاثیر بسزایی دارد. «روز سوم» به عنوان بهترین فیلم جشنواره فجر می‌تواند تماشاگران زیادی را به سینما بکشاند ولی بعید به نظر می‌رسد فروش چشمگیری داشته باشد.

«پارک وی» امید به فروش بالا

فیلم «پارک وی» به کارگردانی فریدون جیرانی نیز در نوبت اکران قرار گرفته و به گفته سرتیپی مدیر پخش فیلمیران پس از «قلقلک» به نمایش عمومی در گروه سینمایی استقلال در می‌آید. «پارک وی» در جشنواره نتوانست انتظار منتقدان را برآورده کند ولی از نظر بسیاری در کنار «اخراجی‌ها» این فیلم نیز فروش بسیار خوبی خواهد داشت. فیلم «پارک وی» منظری روانشناسی در برابر افراد طبقه مرفه می‌گشاید و فیلمنامه‌نویس خودش را از قید و بند واقع‌گرایی اجتماعی خلاص کرده و عناصر موردنظر و متعلق به چند ژانر مختلف را در کنار مناسبات و مراودات ناشناخته این قشر، چیدمان کرده است. این فیلم ماجرای پسری به نام کوهیار است که در پل پارک وی با دختری به نام رها آشنا می‌شود و پس از مدتی با وی ازدواج می‌کند و رها پس از ازدواج پی به بیماری روانی خطرناک کوهیار می‌برد. رعنا آزادی‌‌ور، نیما شاهرخ شاهی، محمدرضا شریفی‌نیا و آناهیتا نعمتی در این فیلم به ایفای نقش می‌پردازند. جیرانی مهم‌ترین هدف فیلمش را سرگرم کردن مخاطبان می‌نامد و نه واداشتن آنها به تعمق. به دلیل ساخته شدن فیلم در ژانر وحشت احتمال دارد این فیلم با محدودیت سنی اکران شود.

آرامش در میان مردگان در سینماهای محدود

فیلم سینمایی «آرامش در میان مردگان» به کارگردانی مهرداد فرید به زودی روی پرده سینماها می‌رود. این فیلم سینمایی با ژانر اجتماعی داستان شخصی را به تصویر می‌کشد که در بهشت زهرا مسکن گزیده و در جریان آشنایی با فردی، به شهر می‌آید و در حادثه‌ای دوباره به جایگاه قبلی خود در بین مردگان باز می‌گردد و در آنجا به آرامش می‌رسد. گلاب آدینه، نیلوفر خوش‌خلق، محسن حسینی، نورا هاشمی و جواد فراهانی از جمله هنرمندان فیلم سینمایی آرامش در میان مردگان هستند. فیلم سینمایی «آرامش در میان مردگان» از هفته آینده در سینماهای فرهنگ، ایران، فلسطین و سپیده اکران خواهد شد.

فیلم‌های در انتظار

آخرین ساخته داریوش مهرجویی در بلاتکلیفی به سر می‌برد و بنابر اخبار قرار است در این روزها تکلیف این فیلم مشخص شود. «سنتوری» مشکلی اصلی‌اش صدای محسن چاووشی است. در حالی که عوامل فیلم اصرار دارند این فیلم را با صدای این خواننده اکران کنند ولی نسخه‌ای از فیلم با صدای بهرام رادان برای اداره نظارت و ارزشیابی ارسال شده است. به هر حال هر دو نسخه فیلم تحویل داده شده است و اگر مشکل اصلی فیلم چاووشی باشد، فیلم به زودی پروانه نمایش خود را باید بگیرد. فیلم «یک شب» نیکی کریمی پس از نامه اعتراض‌آمیز کارگردانش توانست مشکلش را حل کند و به گفته سیروس تسلیمی مدیرپخش فیلم، «یک شب» خردادماه شاید اکران شود. «آدم» به کارگردانی عبدالرضا کاهانی نیز مجوز نمایش گرفته است ولی هنوز زمان اکرانش مشخص نشده است.«عصر جمعه» که گفته می‌شد برای اکران عمومی در اردیبهشت‌ماه با گروه سینمایی آفریقا پس از نمایش «اخراجی‌ها» قرارداد بسته ولی فیلم «نقاب» در این گروه نمایش گذاشته شد. پخش هر دو فیلم نیز بر عهده شرکت فرهنگی سینمایی باران است. مونا زندی نیز برای اکران فیلمش در انتظار به سر می‌برد. روز گذشته فیلم «راننده تاکسی» به کارگردانی مهدی صباغ‌زاده از شورای صدور پروانه، مجوز نمایش گرفت تا برای اکران در کنار دیگر فیلم‌ها در انتظار قرار گیرد.