رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام با تاکید بر اینکه نباید محوریت سند چشم‌انداز فراموش شود، کوتاهی در عمل به سند چشم‌انداز بیست ساله را ظلم به نظام اسلامی‌دانست. به گزارش خبرگزاری مهر، آیت‌ا... هاشمی‌رفسنجانی در خطبه اول نماز جمعه تهران با اشاره به اهداف کمی‌سند چشم‌انداز بیست ساله کشور گفت: بر اساس این سند چشم‌انداز ما باید طی ۲۰ سال آینده به قدرت اول منطقه و جهان تبدیل شویم، در کشوری به وسعت ایران و منابع طبیعی و از آن مهم‌تر دارای تمدن ۲۵۰۰ ساله، کوتاهی کردن در عمل به سند چشم‌انداز ظلم به نظام اسلامی‌است.

آیت‌ا... هاشمی‌رفسنجانی با بیان اینکه متاسفانه در ۲ سال گذشته که سند چشم‌انداز ابلاغ شده، سالانه باید ۸‌درصد رشد داشته باشیم که عقب‌تر هستیم و به ۵/۶‌درصد رسیده‌ایم.

وی ادامه داد: سیاست چشم‌انداز، این بود که اقتصاد کشور را سالی ۱۰‌درصد از وابستگی به نفت نجات دهیم. اما ما هم اکنون بیش از ۴۰‌میلیارد دلار ازبودجه را برمبنای نفت می‌نویسیم و حتی از ذخایر ارزی برمی‌داریم و در جهت عکس در حال حرکت هستیم.

آیت‌ا... هاشمی‌رفسنجانی گفت: اگر رشد بهره‌وری نداشته باشیم به پیشرفت های مد نظر نخواهیم رسید، رشد صادرات غیرنفتی ۱۵‌درصد در حال حاضر مطلوب است.

وی با بیان اینکه جذب سرمایه گذاری خارجی موجب باعث بالا رفتن بهره‌وری و فناوری در کشور می‌شود، اظهار داشت: ما باید در سال ۲۳‌درصد رشد در کشور را شاهد باشیم که متاسفانه جذب سرمایه در کشور در حال حاضر با مشکل روبه‌رو است.

رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه رشد نقدینگی و زیاد بودن پول در دست مردم مشکل ساز است، تاکید کرد: ما باید به سمت تولید برویم و نباید واردات را زیاد کنیم، زیرا در این صورت تورم هم زیاد خواهد شد.

ما باید براساس سند چشم‌انداز هر ساله ۱۶درصد رشد نقدینگی در کشور داشته باشیم نه ۳۰ الی ۴۰درصد. خطیب جمعه تهران همچنین با اشاره به گزارش اخیر مدیرکل آژانس بین‌‌المللی انرژی اتمی در خصوص مساله هسته‌ای ایران گفت: آژانس انرژی اتمی و غرب باید بدانند ارائه گزارش‌ها و قطعنامه‌های نادرست جز ایجاد مشکل، سود دیگری برای آنان در برنخواهد داشت.

آیت‌ا... ‌هاشمی رفسنجانی در خطبه‌های دوم نماز جمعه با بیان این مطلب افزود: غرب باید دست از زورگویی‌های خود بردارد، آنها باید بدانند که با تهدید و زور هیچ کاری از پیش نخواهد رفت، بنده به آنها از همین تریبون اعلام می کنم که این راه آنها هیچ نتیجه‌ای را برای آنها در بر نخواهد داشت.

رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام در بخش دیگری از سخنان خود به انتظارات رهبر معظم انقلاب در خصوص اصل ۴۴ قانون اساسی اشاره کرد و گفت: رهبر معظم انقلاب بعد از ابلاغ این اصل، انتظار یک انقلاب اقتصادی را درکشور داشتند که متاسفانه تاکنون گام‌های مثبتی در این زمینه برداشته نشده است.

وی گفت: بر اساس این اصل ما باید تلاش کنیم تا هرچه سریع‌تر در زمینه اقتصاد کشور به ارتقا لازم دست پیدا کنیم که این امر جز با وارد کردن بخش خصوصی به میدان امکان‌ناپذیر است.

رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام تاکید کرد: ما باید به صدر اصل ۴۴ توجه داشته باشیم، ما باید از این به بعد بخش‌خصوصی را به طور کامل وارد بخش دولتی کنیم و اگر قرار است فرودگاهی ساخته شود باید آن را به بخش‌خصوصی واگذار کنیم.

وی گفت: ماباید تلاش کنیم تا به تدریج بخش‌های دولتی را به بخش‌خصوصی واگذار کنیم و دولت از این به بعد در ساخت و احداث بخش‌های صنعتی وارد نشود.