سخنگوی سازمان ملل اعلام کرد که کوفی عنان، نماینده پیشین سازمان ملل و اتحادیه عرب در امور سوریه در نشست مشورتی تهران درباره سوریه شرکت نخواهد کرد.

به گزارش ایسنا، به نقل از روزنامه الیوم السابع چاپ مصر، فرحان حق در گفت‌وگو با خبرنگاران بیان کرد: کوفی عنان یا نماینده‌ای از طرف او در نشست مشورتی که قرار است پنج‌شنبه در تهران درباره اوضاع سوریه برگزار شود، شرکت نخواهند کرد. سخنان فرحان حق در حالی است که روز سه‌شنبه برخی رسانه‌ها از حضور عنان در نشست مشورتی تهران خبر داده بودند. پیش از آن، حسین امیرعبدالهیان، معاون عربی و آفریقای وزارت خارجه ایران روز دوشنبه، در دیدار با جمعی از سفرا و روسای نمایندگی‌های خارجی مقیم تهران با اشاره به اینکه «از منظر جمهوری اسلامی ایران رفع کامل خشونت‌ها و برگزاری گفت‌وگوهای فراگیر ملی راه حل کنترل بحران سوریه است»، افزود: در این راستا، ایران در نظر دارد نشستی مشورتی با حضور تعدادی از کشورهایی که دارای مواضع اصولی و واقع‌بینانه در قبال تحولات سوریه هستند، در روز پنج‌شنبه هفته جاری در تهران برگزار کند. وی ادامه داد: دعوتنامه شرکت در این نشست از طریق سفرا یا فرستادگان ویژه برای مدعوین ارسال شده و تاکنون بیش از ده کشور در سطوح مختلف برای حضور در این نشست اعلام آمادگی کرده‌اند.

وی هدف از برگزاری نشست تهران را مشورت برای کمک به مردم سوریه، برون رفت از بحران کنونی و بازگشت ثبات و آرامش به این کشور و حمایت از کلیه تلاش‌های سازنده منطقه‌ای و بین‌المللی دانست.

برگزاری نشست وزیران خارجه شورای امنیت

در رویدادی دیگر، دیروز منابع دیپلماتیک غربی از برگزاری نشست شورای امنیت در سطح وزیران خارجه در نهم شهریور ماه آینده خبر دادند. به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از پایگاه الیوم السابع ، منابع دیپلماتیک از نشست شورای امنیت در ۳۰ آگوست(نهم شهریورماه) در سطح وزیران خارجه برای بررسی بحران سوریه خبر دادند. این منابع که نام خود را فاش نکردند، برگزاری این نشست را به دعوت فرانسه که ریاست دوره شورای امنیت را در آگوست برعهده گرفته است، دانستند. منابع فوق احتمال مشارکت روسیه و چین در این نشست در سطح وزیران خارجه را قطعی ندانستند.