تقبیح اظهارات سعد حریری از سوی ایران

به گزارش خبرگزاری مهر، مهمانپرست روز جمعه در پاسخ به سوالی در خصوص اظهارات اخیر سعد حریری علیه جمهوری اسلامی ایران گفت: اتخاذ موضع فریبکارانه و در چارچوب منافع محور آمریکایی-صهیونیستی نه تنها به مصلحت لبنان نیست، بلکه ثبات و استقلال منطقه را به چالش می‌کشد. وی به نامبرده توصیه کرد: با درک صحیح آموزه‌های قیام توده‌های مردمی در خاورمیانه عربی، معیار حاکمیت بر مردم را احترام به عزت، سربلندی و استقلال آنان و اجتناب از وابستگی به غرب و به‌ویژه آمریکا و صهیونیزم بداند.

مهمانپرست گفت: جمهوری اسلامی ایران ضمن تاکید بر سیاست ثابت خود در تعامل همه جانبه با کلیه طوائف لبنانی و لبنان واحد که به تجربه در ادوار گذشته و حال بر همگان اثبات شود، در احترام به حقوق مسلم مردم نیز تاکید می‌ورزد، لذا آنچه که در بقای حاکمیت‌ها شرط است توجه به خواست ملت‌ها و نه تبعیت از نظام سلطه است.

وی تصریح کرد: بی‌تردید لبنان مقاوم نیز از این قاعده مستثنی نبوده و نیست.

محکومیت اظهارات حریری علیه ایران از سوی حزب‌ا... لبنان

سعد حریری، نخست وزیری موقت لبنان در اظهاراتی بی‌اساس ایران را به دخالت در لبنان و کشورهای عربی متهم کرد، اما حزب‌الله لبنان ادعاهای حریری را ترجمه اتهامات آمریکا خواند و آن را محکوم کرد.

به گزارش ایسنا به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، سعد حریری پنجشنبه ایران را به دخالت در لبنان، بحرین و کویت متهم کرد و گفت که کشورش تحت‌الحمایه ایران نخواهد بود.

حریری که در افتتاحیه یک همایش اقتصادی در بیروت صحبت می‌کرد، به ایراد شدیدترین انتقادات علیه ایران پرداخت.

ادعای حریری علیه ایران با محکومیت از جانب حزب‌الله روبه‌رو شد که اعلام کرد سخنان تحریک‌آمیز حریری «ترجمه حقیقی» سخنان اخیر رابرت گیتس، وزیر دفاع آمریکا علیه تهران است.

گیتس نیز روز چهارشنبه در سفر به ریاض ادعا کرده بود که تهران از بی‌ثباتی در بحرین بهره‌برداری می‌کند.

رییس پنتاگون همچنین ادعا کرد: شواهدی داریم دال بر این‌که آنها (ایرانی‌ها) درباره آنچه که می‌توانند برای ایجاد مشکلات در جاهای دیگر انجام دهند، گفت‌وگو می‌کنند.

خبرگزاری یونایتدپرس نیز به نقل از یک مقام وزارت دفاع آمریکا گزارش داد که ایران محور اصلی گفت‌وگوهای گیتس با مقامات عربستان سعودی بود.

گیتس برای مذاکره درباره امور نظامی دوجانبه وارد عربستان شد.

پنتاگون اعلام کرده است که ریاض از مصرف‌کنندگان بزرگ سخت‌افزارهای نظامی آمریکایی است. با این حال جف مورل، سخنگوی وزارت دفاع آمریکا گفت که ایران در دستور کار سفر گیتس قرار داشت.

وی گفت: بدیهی است هر وقت که (وزیر دفاع) از عربستان یا کشور دیگری در منطقه دیدن می‌کند، ایران محور اصلی گفت‌وگوها خواهد بود.

بنابر گزارش خبرگزاری فرانسه، گیتس عصر چهارشنبه نیز وارد بغداد شد و با فرمانده نیروهای نظامی آمریکا در عراق و همچنین نوری المالکی نخست‌وزیر و جلال طالبانی، رییس‌جمهور این کشور دیدار و مذاکره کرد.

وی روز پنج‌شنبه ادعا کرد که «این نگرانی وجود دارد که سرویس‌های امنیتی داخلی بسیاری از کشورهای عربی در مشکلات داخلی‌شان بیشتر از مساله مبارزه با تروریسم متمرکز شده‌اند».

گیتس افزود: این دوره‌ای است که احتمالا افراطیون می‌کوشند از آن بهره‌برداری کنند.