دفاع روسیه از برنامه هسته‌ای ‌ایران

مدودف: هیچ سندی برای اثبات این مدعا که ایران تسلیحات هسته‌ای تولید می‌کند‌، وجود ندارد

دیمیتری مدودف، رییس جمهور روسیه اتهامات یک‌جانبه آمریکا و متحدانش علیه برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای ایران را بی‌اساس خوانده است. به گزارش ایسنا، مدودف در چهل و یکمین مجمع جهانی اقتصاد در داووس سوئیس تصریح کرد که جامعه جهانی هیچ سندی برای اثبات این مدعا که جمهوری اسلامی ایران تسلیحات هسته‌ای تولید می‌کند در اختیار ندارد.

به گزارش شبکه خبری پرس تی‌وی، مدودف خطاب به سران کشورهای جهان، مدیران ارشد و کارشناسان اقتصادی حاضر در این نشست اظهار کرد‌: روسیه روابط نزدیک و طولانی مدتی با جمهوری اسلامی ایران داشته است. وی اظهار امیدواری کرد که مسکو بتواند نقش سازنده‌ای را در مذاکرات آتی ایران و غرب ایفا کند.

رییس جمهور روسیه همچنین خاطرنشان کرد که در گفت‌وگوی تلفنی اخیرش با محمود احمدی‌نژاد، رئیس جمهور‌ایران از وی خواسته است تا ایران با هدف اعتمادسازی بیشتر، آشکارا نشان دهد که برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای را دنبال می‌کند.

در رویدادی دیگر‌، پروفسور آلکساندر پالیشوک، رییس انجمن دوستی ایران و روسیه نیز ضمن اعلام مخالفت مسکو با تحریم‌های یک‌جانبه علیه ایران، این تحریم‌ها را غیرقابل پذیرش خوانده است. رییس انجمن دوستی ایران و روسیه همچنین با تاکید بر حق مسلم ایران برای دستیابی به فناوری صلح‌آمیز هسته‌ای، خواستار لغو هرچه سریع‌تر این تحریم‌ها شده است.

۱+۵ منتظر پاسخ ایران به پیشنهاد مبادله سوخت

در رخدادی دیگر مقام‌های روس اعلام کردند که گروه ۱+۵ هنوز منتظر پاسخ ایران در مورد پیشنهاد جدیدی است که برای مبادله سوخت هسته‌ای و در جریان مذاکرات استانبول به ایران ارائه شده است.

به گزارش ایلنا به نقل از رویترز، الکساندر لوکاشویچ، سخنگوی وزارت خارجه روسیه اعلام کرد که در جریان مذاکرات استانبول، پیشنهاد قبلی مبادله سوخت اتمی که به ایران داده شده بود، بازرسی، بازبینی و دوباره ارائه و مطرح شد که اگر ایران آن را بپذیرد، «فضای لازم و مطمئن بهتری برای رسیدن به گفت‌وگوهای سازنده، حاصل خواهد شد».

مذاکرات ایران با نمایندگان آمریکا، انگلیس، فرانسه، چین و روسیه به همراه آلمان در استانبول، ادامه گفت‌وگوهای ماه گذشته آنها در ژنو بود که پس از توقف ۱۴ ماهه از سرگرفته شد.

سخنگوی وزارت خارجه روسیه گفت: «با توجه به پیشنهادی که ما در آن تغییراتی داده و به ایران ارائه کردیم، منتظر پاسخ تهران هستیم.» از جزئیات طرح مبادله سوخت اتمی که سخنگوی وزارت خارجه روسیه به آن اشاره کرده، چیزی منتشر نشده است.