هشدار ایران به غرب درباره اعمال تحریم‌های جدید

سعید جلیلی‌، دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران درباره پیامد تکرار اشتباه‌های گذشته غرب درخصوص برخورد با ایران به آنها هشدار داد و به قدرت‌های غربی توصیه کرد که در محاسبات خود دچار اشتباه نشوند و مسیر اشتباه گذشته را تکرار نکنند. به گزارش ایسنا، جلیلی درباره احتمال روی آوردن قدرت‌های غربی به اعمال تحریم علیه ایران در شورای امنیت با بیان اینکه اعمال هر نوع تحریم جدیدی علیه ایران برای غرب پرهزینه‌تر خواهد بود، گفت: این مساله جدیدی نیست. آنها بارها چنین اقدامی انجام داده‌اند. ما به آنها گفته‌ایم که مبانی مسیر اشتباهی که شما طی می‌کنید، اشتباهاتی است که مرتکب می‌شوید.

وی افزود: ایران امروز در بهترین شرایط اقتصادی، اجتماعی و سیاسی به سر می‌برد و گواه آن نیز همین طرح بزرگ اقتصادی است که در ایران شروع شد. ما بزرگ‌ترین جراحی اقتصادی تاریخ کشورمان را در این شرایط شروع کردیم، طرحی که ناشی از اعتماد به نفس بالای سیاسی، اجتماعی و اقتصادی است.

ما امروز در شرایط بسیار خوبی به سر می‌بریم؛ لذا ما به آنها توصیه می‌کنیم که دچار اشتباه محاسباتی نشوند و مسیرهای غلط گذشته را طی نکنند؛ زیرا آن مسیرها بیش از همه برای آنها پرهزینه و بی‌فایده است. جلیلی در ادامه گفت‌وگو با شبکه العالم درباره دیدگاه قدرت‌های غربی و دیدگاه ایران به تعاملات بین‌المللی گفت: ما فکر می‌کنیم که در این خصوص دو رویکرد وجود دارد؛ رویکردی که ما به آن قائل هستیم و رویکردی که آنها در پیش می‌گیرند.

رویکرد ما این است که باید گفت‌وگوها و مناسبات جهانی بر مبنای عدالت و احترام به حقوق ملت‌ها و اجتناب از مقابله با حقوق ملت‌ها باشد، اما نگاه آنها این است که مناسبات جهانی را بر مبنای قدرت نظامی هسته‌‌ای تعریف می‌کند. آنها فکر می‌کنند اگر کشوری این مولفه‌های قدرت را داشته باشد، حق دارد درباره سایر ملت‌ها نیز تصمیم‌گیری کند.

طبیعی است که این دو نگاه با یکدیگر تفاوت اساسی دارد و برای اینکه این نگاه‌ها به هم نزدیک شود، زمان می‌برد.

نماینده مقام معظم رهبری در شورای عالی امنیت ملی درباره مرحله آینده روابط با کشورهای ۱+۵ گفت: ما آماده هستیم و ظرفیت‌های خوبی داریم، نگاه ما درباره امور بین‌المللی مشخص و منطق ما منطقی روشن و قابل دفاع است. حتی امروز شنیدم که خانم اشتون در مصاحبه تلویزیونی‌اش گفته است جمهوری اسلامی ایران بر اساس یک منطق صحبت و بر این منطق تاکید می‌کرد. ما همیشه آماده گفت‌وگو هستیم و معتقدیم که با منطقی که داریم می‌شود بسیاری از بحث‌ها را دنبال کرد.

وی تاکید کرد: چرا درباره سلاح‌های اتمی رژیم صهیونیستی کوچک‌ترین تحقیقی انجام نمی‌شود و برخی از کشورهای غربی و آمریکا هنوز هم دنبال آزمایش و تکثیر سلاح‌های اتمی هستند.

جلیلی درباره زمینه‌های همکاری هسته‌ای ایران با کشورهای عربی گفت: سومین محور همکاری در این خصوص، همکاری‌های صلح‌آمیز هسته‌ای بین ایران و کشورهای عربی و اسلامی است. ما فکر می‌کنیم که در چارچوب مقررات آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و ان.پی.تی، امکان همکاری‌های صلح‌آمیز هسته‌‌ای وجود دارد.