هشدار ایران به هند

نبی‌زاده سفیر ایران در دهلی: موانع روابط بین ایران و هند باید رفع شود تا کاهش مبادلات رخ ندهد

مسوولان هند تحت فشار اروپا و آمریکا و بعد از سفر اوباما در برابر ایران تغییر رفتار داده‌اند سید مهدی نبی‌زاده، سفیر ایران در هند با اشاره به مشکل پیش آمده درباره سیستم پرداخت مبادلات میان ایران و هند توصیه کرد که دو کشور مراودات جدی‌شان را برای حل این موضوع ادامه دهند و برای آن راه حل پیدا کنند، وگرنه این مساله در روابط دو کشور تاثیر منفی خواهد گذاشت.

نبی‌زاده در گفت‌وگو با ایسنا، در مورد انتشار اخباری مبنی بر خودداری ایران از فروش نفت به هند در پی بروز برخی مشکلات در پرداخت‌های مالی، گفت: اگر در آینده نتوانیم تبادلات مالی داشته باشیم، طبیعتا کاهش مبادلات پیش خواهد آمد.

وی با بیان اینکه این توصیه به مسوولان وزارت‌خانه‌های نفت و بانک مرکزی ایران و هند اعلام شده است، اظهار کرد: برای بانک مرکزی هند در انتقال پول نقد مشکلی ایجاد شده است که نمی‌تواند پول خود را از طریق روال قبلی که از طریق بانک‌های اروپایی انجام می‌داده است، تبادل کند.

وی افزود: از آنجا که هند خریدار نفت ایران است، وظیفه دارد شیوه‌ انتقال پول را سریع‌تر اعلام کند.

نبی‌زاده اضافه کرد: در گذشته انتقال پول از طریق یکی از بانک‌های آلمان انجام می‌شده است که این بانک خواسته است این تبادل با یک سری ضمانت‌هایی انجام شود.

این دیپلمات ایرانی گفت: در مورد مشکل پیش آمده برای سیستم پرداخت، در روزهای گذشته مذاکراتی میان نمایندگان بانک مرکزی ایران و مسوولان بانک مرکزی هند انجام شده است. قرار شد مذاکرات ادامه یابد.

راهکارهایی در این زمینه پیشنهاد شد و ابراز امیدواری شده است که از طریق این راهکارها به نتایجی دست یابیم. این مذاکرات در دو هفته‌ آینده ادامه خواهد یافت و پس از آن ظرف یک ماه هیاتی از مقامات هندی برای تنظیم گزینه‌های تبادل ارزی به تهران سفر خواهند کرد.

نبی‌زاده ادامه داد: در مورد موضوع پیدا کردن راهکار و مکانیزم سیستم پرداخت، میان بانک مرکزی ایران و هند، مباحثی در حال پیگیری است که امیدواریم در آینده‌ نزدیک به نتیجه برسد. سفیر کشورمان در دهلی‌نو در پاسخ به اینکه آیا این تصمیم مقامات هند در واکنش به فشارهای آمریکا و اروپا در مورد پیگیری موضوع تحریم‌ها بوده است، گفت: مسوولان هند تحت فشار اروپا دست به چنین اقدامی زده‌اند.

این موضوع انتقاد افکار عمومی هند را نیز به دنبال داشته است و گفته شده که این اقدام پس از سفر اوباما، رییس‌جمهور آمریکا به هند و با فشار آمریکا انجام شده است.

البته سخنگوی وزارت خارجه‌ هند این موضوع را تکذیب کرده است.

وی تاکید کرد: روابط ایران و هند روابط دیرینه‌ای بوده است که در آینده نیز باید ادامه یابد؛ اما یک سری موانع وجود دارد که باید آنها را رفع کرد تا میان دو کشور کاهش مبادلات رخ ندهد.