«نوار فقر» جایگزین «خط فقر» می‌شود

وزیر رفاه و تامین اجتماعی درباره جمعیت «زیر خط فقر» کشور در آستانه اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها، گفت: حتی غربی‌ها مبانی و تعاریف مختلفی برای خط فقر دارند که از آن جمله می‌توان به فقر مطلق، شدید، نسبی و یک دلاری اشاره کرد که هر یک معنای ویژه‌ای دارند. به گزارش ایسنا، صادق محصولی دیروز در نشستی مطبوعاتی افزود: برای کشوری به وسعت ایران که جمعیت شهری و روستایی توامان در آن زندگی می‌کنند و طبیعتا الگوهای مصرف متفاوتی به دلیل ویژگی‌های فصلی و فرهنگی وجود دارد، نمی‌توانیم به یکی از این تعاریف بسنده کنیم. وزیر رفاه خاطرنشان کرد: به عنوان مثال، براساس خط فقر یک دلاری در صورتی که یک خانواده‌ چهار نفری ۱۲۰ هزار تومان در ماه درآمد داشته باشد، بالای خط فقر محسوب می‌شوند که به عقیده من این تعریف به هیچ وجه متناسب با وضعیت کشور ما نیست. وی با اشاره به ارقام متنوعی که رسانه‌ها به عنوان جمعیت زیر خط فقر اعلام می‌کنند، یادآور شد: برخی از این ارقام گاهی ۳۰۰ درصد بیشتر از رقم دیگری است که در این زمینه اعلام می‌شود و این نشان دهنده تفاوت در مبانی خط فقر و خطای مشهودی است که نمی‌توان آن را ناشی از روش‌های علمی ارزیابی کرد. وی افزود: بر همین اساس، بیشتر از اینکه بخواهیم به دنبال تعریف یک خط فقر باشیم، به‌دنبال تعریفی هستیم که در آن «نوار فقر» مطرح ‌شود، به این معنا که یک نوار سطح را نیز در بر می‌گیرد.

واریز یارانه نقدی بدون احتساب اطلاعات غلط خانوارها

وزیر رفاه و تامین اجتماعی همچنین در پاسخ به خبرگزاری مهر درباره نحوه بازپس‌گیری یارانه نقدی از خانوارهایی که اطلاعات اقتصادی خود را به اشتباه ارائه کرده‌اند، گفت: با توجه به اینکه یارانه نقدی به همه مردم و بدون خوشه‌بندی اختصاص یافته است، محاسبه اطلاعات خطا در این مرحله انجام نمی‌شود. بعد از اینکه اطلاعات حساب‌ها محرز و تایید شد، براساس آن افراد نیازمند تحت پوشش بیشتر نهادهای حمایتی قرار می‌گیرند.

وی درباره احتمال افزایش میزان یارانه نقدی در سال ۹۰ گفت: با توجه به نتایج به دست آمده از اجرای این قانون، امسال میزان یارانه نقدی همین مقدار است و برای سال بعد براساس ارقام و گزارش‌های تنظیم و اعلام شده تصمیم‌گیری‌ مجدد انجام می‌شود.

وی در عین حال با اشاره به این که اعطای یارانه‌ براساس خوشه‌بندی در سال‌های آینده تنها زمانی محقق می‌شود که از صحت اطلاعات اقتصادی خانوارها اطمینان حاصل کنیم، گفت: این موضوع نیازمند بررسی‌های دقیق‌تر است.