تذکر دادستان تهران به احزاب سیاسی

احزاب باید در چارچوب قوانین فعالیت کنند و اگر هر حکمی که دادگستری صادر می‌کند، سیاسی و مناقشه‌ای جلوه دهند، سنگ روی سنگ بند نخواهد شد

شکوری‌راد به اتهام مسائل امنیتی بازداشت شد

افراد ممنوع‌الخروج حق اعتراض دارند

پرونده ۵ جاسوس به دادگاه ارسال می‌شود عباس جعفری دولت‌آبادی با اشاره به موضوع ممنوع الخروجی افراد یادآور شد: امروزه قانون آیین‌دادرسی کیفری، برای افراد ممنوع الخروج حق اعتراض قائل شده است.بعضا مشاهده می‌کنیم که افراد ممنوع الخروج گله می‌کنند که ما را ممنوع الخروج کرده‌اند، لازم به ذکر است که افراد ممنوع‌الخروج، حق اعتراض دارند.

به گزارش ایسنا دادستان تهران در مراسم تودیع و معارفه سرپرست دادسرای ناحیه ۲۵ (سرپرستی) گفت: اما استنباطی وجود دارد، مبنی بر اینکه آیا بحث ممنوع‌الخروجی در حوزه اتهامی است یا اینکه دادستان می‌تواند در حوزه‌های اقدامات تامینی خروج افراد از کشور را ممنوع کند.

وی در ادامه به قانون گذرنامه اشاره کرد و افزود: در ماده ۱۶ این قانون مطرح شده است که می‌توان به افرادی به دلیل مسائل کشور گذرنامه نداد، از سوی دیگر امروز به دلیل صراحت قانون افرادی که در این حوزه مشکل دارند، می‌توانند به محاکم مربوطه اعتراض کنند.

دادستان تهران سپس با اشاره به هنرمندان احضار شده به دادسرا در پی برگزاری تئاتر اخیر اظهار کرد: این تئاتر بر اساس یک نوشته‌ خارجی در حال اجرا بوده و در سایت‌های خبری نیز انعکاس یافته است و موضوع آن مسائل اجتماعی بوده که رفتار بازیگران در تئاتر کاملا اشکال داشته است.

وی ادامه داد: البته ما این افراد را بازداشت نکرده و همه را آزاد کردیم و خود آنها نیز پذیرفتند که باید دقت بیشتری در اجرای تئاتر می‌کردند و ما اینجا به همه هنرمندان تاکید می‌کنیم که در اجرای تئاترها حتما موازین اخلاقی و اسلامی را در رفتار بازیگران رعایت کنند؛ زیرا امروز همه‌ مردم ایران ناظر این انقلاب بزرگ هستند و همه به نحوی در حوزه‌ امر به معروف و نهی از منکر موارد را مشاهده و به ما یادآوری می‌کنند.

وی با اعلام اینکه «این پرونده در یکی از شعب دادسرای مرکز مفتوح شده است» اظهار کرد: افراد در دو سه روز گذشته در دادسرا حاضر شدند و از آنها تحقیقات به عمل آمد. آنها قبول کردند که نباید به این نحو تئاتر اجرا می‌شد و امیدواریم این امر مقدمه‌ای باشد که همه هنرمندان به رسالت نهایی خود که هنر فاخر و متعهد برای دفاع از انقلاب و اسلام است، عمل کنند و برای این پرونده پس از تکمیل تحقیقات، تصمیم‌گیری نهایی خواهد شد. جعفری دولت‌آبادی تعداد این افراد را حدود ۱۰ نفر عنوان کرد و گفت: با آزادسازی آنها ـ که اکثرا جوان بودند ـ نشان دادیم برخورد تخریبی و صرف قضایی نیست و قصد داشتیم یادآوری کنیم که باید مراقب باشند تا از مسیرهای فعلی خارج نشوند.

احزاب در چارچوب قوانین فعالیت کنند

جعفری دولت‌آبادی در ادامه به مناقشاتی که در حوزه مسائل سیاسی مطرح می‌شود اشاره کرد و گفت: پیش از این نیز گفته بودم و این بار نیز تکرار می‌کنم که بهتر است این جریانات وضع خود را با نظام روشن کنند. آنها باید از سرشان این موضوع را که این نظام آسیب‌پذیر است، بیرون کنند. آنها باید به قوانین کشور احترام بگذارند و به احکام کشور پایبند باشند، این طور نیست که وقتی حکمی اعلام می‌شود علیه آن مناقشه سیاسی کنند.

دادستان تهران خاطرنشان کرد: حکمی که اخیرا درباره دو حزب مشارکت و سازمان مجاهدین اعلام شد حتما به مراکز رسمی آنها نیز اعلام خواهد شد. اگر اعتراضی دارند در حوزه خود اعلام کنند نه اینکه همه چیز را زیر سوال ببرند. احزاب و سازمان‌های سیاسی باید در چارچوب قوانین کشور فعالیت کنند. وی گفت: اگر قرار است هر حکمی که دادگستری صادر می‌کند، همه را سیاسی و مناقشه‌ای جلوه دهند، سنگ روی سنگ بند نخواهد شد. جریانات سیاسی اگر می‌خواهند پایدار باشند، اول باید به قوانین کشور احترام بگذارند و حتما حکم اجرا خواهد شد و بهتر است کسانی که به دنبال مناقشه هستند بار دیگر به خودشان بیایند و بدانند بهترین شیوه، آشتی کردن با انقلاب و مردم است و به دامان ملت برگردند که هیچ وقت دیر نخواهد بود.

پنج پرونده جاسوسی در راه دادگاه

دادستان تهران همچنین از تلاش دشمنان برای نفوذ در ارکان اجرایی و بهره‌برداری از افراد برای خروج اطلاعات از کشور خبر داد و گفت: اگر اسم آن را جاسوسی بگذاریم یا هر مورد دیگری، امروز آمریکایی‌ها تلاش زیادی را در این زمینه شروع کرده‌اند و باید به مسوولان کشور هشدار دهیم که مراقب افرادی باشید که ممکن است امانت را رعایت نکنند. دادستان تهران با بیان اینکه «نمی‌توانم اسمی را در این باره بیاورم» گفت: به طور خلاصه به پنج پرونده در این زمینه اشاره می‌کنم که همه آنها به زودی به دادگاه ارسال خواهد شد.

جعفری دولت‌آبادی با بیان اینکه مسوولان بدانند دشمنان ما آرام و بیکار ننشسته‌اند، اظهار کرد: در یک پرونده فردی متولد ۱۳۶۱ که سابقه همکاری در حوزه‌های هوایی - فضایی دارد اطلاعاتی را تهیه و جمع‌آوری کرده و در اختیار دولت‌های خارجی قرار داده است. در پرونده دیگری فرد فوق‌لیسانسی که بر روی مسائل تهران کار کرده اطلاعات‌ ریزی را جمع‌آوری کرده و در اختیار دشمنان ما قرار داده است. وی افزود: در یک پرونده دیگر فردی متولد ۱۳۵۶ و دارای مدرک فوق‌لیسانس است که در دستگاه اجرایی بوده و با سرویس‌های خارجی ارتباط برقرار کرده و چندین بار ملاقات داشته و وجوه بسیاری را از آنها دریافت کرده و سعی کرده اطلاعات مهمی را از قوه‌قضائیه و مسائل رایانه‌ای را در اختیار دیگران قرار دهد. دادستان تهران ادامه داد: در پرونده دیگری فرد متولد ۱۳۴۷ که متاسفانه بسیار جوان است، اطلاعات بسیار زیادی را به دشمن داده است. همچنین در پرونده دیگری فردی که در یکی از موسسات مالی فعالیت می‌کرده اطلاعات ریزی را در زمینه دفاعی در اختیار دشمنان قرار داده است.

جعفری دولت‌آبادی با تاکید بر اینکه نمی‌توانم اسم و مشخصاتی از این موارد را اعلام نمایم، تاکید کرد: امروز دشمنان فقط در حوزه‌های نظامی و قضایی به دنبال جاسوسی نیستند، بلکه به دنبال مسائل بسیار ریزی از کشور هستند. بنابراین نظارت ما باید بر روی افراد زیاد باشد. ما مکلف هستیم که وقتی فردی را بر سر کاری می‌گماریم بر او نظارت داشته باشیم.

همکاری برای اجرای قانون یارانه‌ها

در همین حال دادستان تهران درباره برخورد قوه‌قضائیه با عده‌ای از افراد که درصدد اخلال در اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها هستند، گفت: اخلال تعبیر عامی است و آن‌چه سخنگوی دستگاه قضایی گفته‌اند این است که ما همکاری می‌کنیم. در هر کشوری که بخواهد این کار صورت گیرد، به طور طبیعی تنش‌هایی قابل پیش‌بینی است. وقتی افزایش قیمت رخ دهد ممکن است افرادی را تحریک به تجمع و اعتراضاتی کنند که البته مردم ما هوشیار هستند و اگر اعتراضی دارند از مجاری قانونی انجام خواهند داد. وی در عین حال یادآور شد: اگر کسی در مسیری حرکت کند که بخواهد افرادی را به منظور مقابله با نظام تحریک کند، به طور طبیعی قابل اقدام خواهد بود. دادستان تهران درباره‌ اظهارات روز سه‌شنبه فرمانده نیروی انتظامی مبنی بر برخورد با فتنه‌گران اقتصادی هم گفت: دخالت‌های ما سیاسی نیست، بلکه در حوزه‌ قضایی صورت می‌گیرد.

شکوری‌راد به اتهام مسائل امنیتی بازداشت شد

همچنین یکی از خبرنگاران پرسید: اخیرا یکی از اقوام مهدی هاشمی بیان کرده که وی با افتخار به کشور بازمی‌گردد. آیا این‌چنین است یا دستگیر می‌شود؟ دادستان تهران گفت: به محض ورود دستگیر خواهد شد. وی در گفت‌وگو با خبرنگاران نیز اعلام کرد: شکوری‌راد به اتهام مسائل امنیتی بازداشت شده است.