الزام به تغییر همه کنتورهای آب، برق و گاز ظرف 5 سال

نمایندگان مجلس شورای اسلامی روز چهارشنبه به ادامه‌ بررسی طرح اصلاح الگوی مصرف انرژی پرداختند و بر اساس یکی از مواد این طرح، حکم به الزام تغییر همه کنتورهای آب، برق و گاز و نصب کنتورهای هوشمند برای همه مشترکین ظرف پنج سال دادند. به گزارش دنیای‌اقتصاد، طبق ماده ۵۱ طرح مصوب مجلس، به منظور مدیریت مصرف برق، گاز و آب در کشور، وزارتخانه‌های نیرو و نفت حسب مورد موظفند که دستورالعمل فنی همسان طراحی، ساخت، تامین، نصب و بهره‌برداری زیرساخت و تجهیزات اندازه‌گیری و کنترل شبکه هوشمند را تعیین، ابلاغ و اجرا نمایند. هم‌چنین وزارتخانه‌های نیرو و نفت موظفند برای همه متقاضیان جدید اشتراک، صرفا کشورهای هوشمند مجهز به سیستم قرائت و کنترل هوشمند بار و امکانات فناوری اطلاعاتی روزآمد را نصب نمایند. هم‌چنین این وزارتخانه‌ها موظفند حداکثر ظرف مدت ۵ سال کنتورهای همه مشترکین موجود با اولویت مشترکین پرمصرف و نیز شبکه‌های توزیع و انتقال را با کنتورها، زیرساخت و تجهیزات مجهز به سیستم قرائت و کنترل هوشمند بار و فناوری اطلاعاتی روزآمد جایگزین نمایند.

ماده ۴۸ این طرح نیز بدین ترتیب تصویب شد: وزارت نیرو از طریق شرکت‌های تابعه موظف است خرید برق از تولیدکنندگان آن را در محل مصرف و به اندازه ظرفیت‌های تولید برق تضمین کند و بدین منظور از طریق عقد قراردادهای پنج ساله یا بیشتر، مطابق شرایط زیر اقدام نماید.

الف- اتصال مولدهای موضوع این ماده به شبکه، بدون دریافت هزینه‌های عمومی برقراری انشعاب، صورت می‌گیرد.

ب- در مواقع خروج اضطراری یا خروج برای تعمیرات با تشخیص وزارت نیرو، از انشعاب برقرار شده برای تامین برق مشترک تا سطح ظرفیت مولد بدون پرداخت هزینه اشتراک استفاده می‌شود.

ج- مشترکینی که اقدام به احداث مولد در محل مصرف می‌نمایند از اولویت قطع برق در زمان‌های کمبود در شبکه سراسری خارج می‌شوند.

الزام دستگاه‌های دولتی و غیردولتی به تسهیل ارائه خدمات غیرحضوری

بر اساس ماده ۴۶ مصوب این طرح کلیه دستگاه‌های اجرایی دولتی و غیردولتی را موظف کردند به منظور تسهیل در ارائه خدمات غیرحضوری متقاضیان، اقدامات زیر را انجام دهند:

الف - فرآیندهای کاری خود را اصلاح و مراکز تماس با کانال‌های تلفنی، پیام کوتاه و پایگاه اینترنتی ایجاد نمایند.

ب - تمامی خدمات خود شامل فرم‌ها، فرآیندها، شرایط، آدرس‌ها، تعرفه‌های خدمات، نحوه دسترسی و مانند آن را در پایگاه اینترنتی به طور کامل توصیف، اطلاع‌رسانی، به روز رسانی و تا حداکثر ممکن، اجرایی و قابل ارائه نمایند.

طبق ماده ۴۷ این طرح که به تصویب نمایندگان رسید، وزارت‌های ارتباطات و بازرگانی مکلف هستند به منظور کاهش تعداد مراجعات حضوری متقاضیان، زیرساخت‌ها، مجوزها و تسهیلات لازم برای روش الکترونیکی و توزیع کالا و خدمات از طریق اصناف را فراهم نمایند. با تصویب نمایندگان مجلس در ماده ۴۹ طرح اصلاح الگوی مصرف انرژی، وزارت نفت و نیرو موظف شدند واحدهای صنعتی، ساختمانی، کشاورزی و عمومی را که به تولید همزمان برق، حرارت و برودت در محل مصرف اقدام می‌کنند، از امکانات و تسهیلاتی که به صورت عمومی اعلام می‌شود، بهره‌مند سازند.

طبق ماده ۵۰ این طرح، کلیه اشخاص حقیقی و حقوقی مجری طرح‌های نیروگاهی، پالایشگاهی، پتروشیمی و صنایع پایین دستی نفت و گاز و واحدهای صنعتی که راسا اقدام به تولید برق نمایند، موظفند در مطالعه احداث واحدهای جدید نسبت به بررسی فنی و اقتصادی به‌کارگیری سامانه‌های بازیافت انرژی از جمله تولید همزمان برق، حرارت و برودت و استفاده از توربین‌های انبساط گاز موازی با شیرهای فشارشکن پشتیبان به عنوان ایستگاه تقلیل فشار گاز ورودی به نیروگاه برای تولید برق بدون سوخت اقدام نمایند و در صورت مثبت بودن نتیجه مطالعه امکان سنجی فنی و اقتصادی موظفند واحدهای یاد شده را از ابتدا به صورت سامانه‌های بازیافت انرژی احداث کنند.

نمایندگان مجلس همچنین وزارت نیرو را موظف کردند که از تشکیل شرکت‌های غیردولتی توزیع و فروش حرارت و گسترش آن در کل کشور به منظور خرید حرارت بازیافتی از نیروگاه‌های تولید برق و فروش آن به واحدهای صنعتی و ساختمانی حمایت کند.

طبق ماده ۵۳ این طرح نیز که به تصویب نمایندگان مجلس رسید شرکت ملی گاز ایران موظف شد ایجاد، توسعه و اصلاح شبکه گازرسانی در هر منطقه را در هماهنگی کامل با توسعه شبکه توزیع حرارت برنامه‌ریزی کند.