انتقاد از بانک جهانی و صندوق بین‌المللی پول

حسینی: مدیریت بانک جهانی چه پاسخی برای پرسش‌های اساسی جامعه جهانی و مردم بزرگ ایران دارد؟ وزیر امور اقتصادی و دارایی ایران در اجلاس سالانه ۲۰۱۰ بانک جهانی و صندوق بین‌المللی پول در واشنگتن گفت: اقتصاد جهان همچنان گرفتار کندی در رشد اقتصادی و تردید به آینده است. به گزارش روابط‌عمومی سازمان سرمایه‌گذاری و کمک‌های اقتصادی و فنی ایران، شمس‌الدین حسینی افزود: بنیان‌های فکری اقتصاد جهانی و کارآمدی معماری پولی و مالی و نهاد‌های آن به چالش کشیده شده‌ است. وی تصریح کرد: در مقابل، بنیان‌های قوی اقتصاد و بانکداری اسلامی مبتنی بر ارزش کار و تولید، بیشتر از گذشته مورد توجه بانک‌‌ها و موسسات مالی بین‌المللی قرار گرفته است. وزیر امور اقتصادی و دارایی افزود: اگرچه این موضوع در دستور کار موسسات برتون وودز هم قرار گرفته، لیکن مهم آن است که در آینده نزدیک، محصولات مالی بانک جهانی و صندوق بین‌المللی پول با سازگاری بیشتری با اصول مالیه و بانکداری اسلامی در اختیار اعضا قرار گیرد. حسینی در ادامه تصریح کرد: موضوع مهم، نقش و کارکرد نهاد‌های جهانی چون بانک جهانی و صندوق بین‌المللی پول که به ظاهر ما سهامداران آن هستیم، است. وی سپس این پرسش را مطرح کرد: چه میزان این دو نهاد با جهت‌گیری توسعه‌ای و رفاه اعضا اداره می‌شوند و در مقابل به چه میزان تحت سلطه سیاست سهامداران عمده‌ هستند؟ حقوق سهامداران اقلیت چه میزان رعایت می‌شود؟ نقش اکثریت کشورها در اداره آنها چیست؟ آیا جز این است که توزیع سهام و سرمایه به‌گونه‌ای است که راه بر مدیریت منصفانه بسته شده است. حسینی در ادامه افزود: پرسش اساسی من این است که آیا این رفتار‌ها مبتنی بر حکمرانی خوب و حکمرانی شرکتی است یا ملاحظات سیاسی است؟ وزیر امور اقتصادی و دارایی تصریح کرد: بر اساس بخش ۱۰ از ماده چهار اساسنامه، بانک از هرگونه مداخله در امور سیاسی کشورهای عضو منع شده و از وجهه سیاسی کشورهای عضو نیز نباید متاثر شود. حسینی در عین حال این پرسش را مطرح کرد که آیا می‌توان برای این همه تناقض در قانون و اجرا دلیلی یافت؟ مدیریت بانک در پاسخ به پرسش‌های بالا چه پاسخی برای جامعه جهانی و مردم بزرگ ایران دارد؟ به گفته وی ،اینکه چند کشور معدود به دلیل انحصار طلبی در دانش و فناوری‌های نو که پایه پیشرفت اقتصادی امروز و آینده است، می‌خواهند با مضیقه مالی ملت ایران را از مسیر پیشرفت علمی و اقتصادی خویش بازدارند، روشن است، اما اینکه چرا مدیریت بانک جهانی حتی پا را از قطعنامه‌های ناعادلانه یاد شده فراتر گذاشته و حقوق آن را نادیده می‌گیرد امری ناپسند، غیرعادلانه و در واقع خدشه بر اساسنامه بانک است. وزیر امور اقتصادی و دارایی اضافه کرد: جمهوری اسلامی ایران مجدانه مسیر پیشرفت علم و فناوری و اقتصادی خویش را طی می‌کند. صلح‌دوستی و عدالت را در سرلوحه کارهای خویش دارد و عدالت و پاکی را در ابعاد مختلف از جمله نظام‌های پولی و مالی خویش دنبال می‌کند. حسینی در پایان یادآور شد: از سال‌ها پیش بر اساس شریعت مقدس اسلام، پولشویی در کشور ایران جرم بوده است و در سال‌های اخیر نیز با تصویب و اجرای قانون پولشویی و آیین‌نامه‌های اجرایی آن به مبارزه صریح‌تر با این پدیده پرداخته شده است.

دیدار با مقامات اقتصادی روسیه

همچنین در حاشیه اجلاس بانک جهانی در واشنگتن شمس‌الدین حسینی وزیر امور اقتصادی و دارایی ایران، «محمود بهمنی» رییس کل بانک مرکزی و «بهروز علیشیری» معاون وزیر اقتصاد با همتایان خود از روسیه دیدار و گفت و گو کردند. در دیدار حسینی با «آلکسی کوردین»، وزیر اقتصاد روسیه، بر افزایش روابط اقتصادی ایران و روسیه تاکید شد. حسینی افزود: با توجه به تجربه مهندسان ایرانی در استخراج نفت و گاز و مواد معدنی، دو کشور می توانند با حمایت از بخش خصوصی دو کشور شاهد ارتقای روابط اقتصادی باشند.

وزیر امور اقتصادی و دارایی کشورمان با اشاره به سیاست‌های کلی اصل ۴۴ و زمینه‌های همکاری‌هایی که در حوزه‌های مختلف از جمله پتروشیمی، نفت و گاز وجود دارد، تصریح کرد: طی چند سال اخیر محیط جدیدی برای سرمایه‌گذاری بخش خصوصی و شرکت‌های خارجی در صنایع مختلف ایران به وجود آمده است. در این دیدار آلکسی کوردین، وزیر اقتصاد روسیه ضمن استقبال از پیشنهادات مطروحه گفت: کشورش برای ارتقای سطح روابط اقتصادی با ایران اهمیت بالایی قایل است. وی با اشاره به اولویت‌های توسعه ای کشورش، تقویت ظرفیت‌های تکنولوژی، انرژی و گسترش صنایع زیربنایی و حمل و نقل هوایی را از اهم موضوعات آن کشور دانست. کوردین در پایان تصریح کرد: ایران دارای توانمندی‌ها و پتانسیل‌های زیادی است و شرکت‌های روسی تمایل زیادی برای سرمایه‌گذاری در ایران دارند. براساس این گزارش، اقتصاد روسیه صنعتی و وابسته به منابع بزرگ انرژی این کشور به ویژه گاز است. روسیه با تولید ناخالص داخلی ۱۲۸۹ تریلیون دلار هفتمین اقتصاد بزرگ جهان بوده و اقتصاد این کشور بر پایه سرمایه‌داری و خصوصی‌سازی است.