لغو انحصار چاپ آگهی‌های دولتی در روزنامه ایران

محمدرضا رحیمی معاون اول رییس‌جمهور از لغو انحصار چاپ آگهی‌های دولتی در روزنامه ایران خبر داد و هم زمان علی لاریجانی رییس مجلس طی نامه‌ای خطاب به رییس جمهور انحصاری کردن چاپ آگهی‌ها در روزنامه ایران راخلاف قانون دانست. به گزارش سایت خبری، جام جم آنلاین علی لاریجانی با ابلاغ نامه شماره ۳۹۲۴۴هـ/ب مورخه ۱۶/۶/۱۳۸۹ خطاب به رییس‌جمهور، لغو انحصار آگهی‌های دولتی از روزنامه ایران را ابلاغ کرد.

وی در این نامه، با استناد به ماده واحده و تبصره‌های ۴ و ۸ الحاقی به قانون نحوه اجرای اصول ۸۵ و ۱۳۸ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و اصلاحات بعدی آن در رابطه با مسوولیت‌های رییس مجلس شورای اسلامی و ماده ۱۰ آیین‌نامه اجرایی آن و متعاقب بررسی‌ها و اعلام نظر هیات بررسی و تطبیق مصوبات دولت با قوانین ضوابط اجرای بودجه سال ۸۹ کل کشور، تبصره ۲ بند ۱۸، ابلاغیه مذکور را به دلیل مغایرت با ماده ۵۲ قانون اصلاح موادی از قانون برنامه چهارم و همچنین سیاست‌های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی و به دلیل عدم اصلاح آن ظرف مدت مهلت قانونی (یک هفته از اعلام ایراد) بلااثر و ملغی دانسته است.

در ابلاغیه رییس مجلس شورای اسلامی با استناد به ماده ۵۲ قانون اصلاح موادی از قانون چهارم دولت تصریح شده است: دولت حق اعطای هرگونه کمک یا امتیاز به یک یا چند دستگاه را ندارد و ضوابط اجرای بودجه مبنی بر انحصار و درج و انتشار آگهی‌های دستگاه‌های دولتی از طریق روزنامه ایران مغایر قانون است.

توضیحات رحیمی

همچنین معاون اول رییس‌جمهور درباره ابلاغ لغو انحصاری ‌کردن آگهی‌های دولتی به روزنامه ایران گفت: برخی رسانه‌ها در نامه‌ای به رییس‌جمهور خواستار لغو این موضوع شدند که در همان زمان رییس‌جمهور به‌صورت شفاهی این مصوبه را لغو کرد. محمدرضا رحیمی در گفت‌وگو با «فارس» در مشهد اظهار داشت: بحث آگهی‌های دولتی لغو شده و امیدواریم به‌زودی مشکل نشریات و رسانه‌ها در این باره حل شود.

معاون اول رییس‌جمهوری درباره سوال خبرنگار فارس در زمینه اینکه تاکنون ابلاغ این قانون به ادارات و زیر‌مجموعه‌های ادارات دولتی ابلاغ نشده است، تصریح کرد: قول می‌دهم در جلسه هیات دولت این جریان را پیگیری و نتیجه آن را بعد از نشست هیات دولت اطلاع‌رسانی کنم.

وی خاطرنشان کرد: شخص رییس‌جمهور هم با این جریان مخالف بود و امیدواریم بتوانیم این مشکل را حل کنیم تا شاهد رونق و شکوفایی مطبوعات در کشور باشیم.

رحیمی تاکید کرد: در چند ماهه گذشته دولت اعلام کرد که تمام آگهی‌های دولتی و زیرمجموعه آن به صورت انحصاری در روزنامه ایران منتشر شود که این مهم سبب واکنش از سوی برخی از رسانه‌های خصوصی شد که تنها منبع و محل درآمدشان جذب آگهی‌های دولتی بود؛ از این رو در نامه‌ای به رییس‌جمهوری خواستار لغو این موضوع شدند که در همان زمان رییس‌جمهور به صورت شفاهی این مصوبه را لغو کرد.

معاون اول رییس‌جمهور خاطر نشان کرد: اما برخی مدیر مسوولان نشریات و روزنامه‌های کشوری معتقدند که تاکنون این مهم به صورت مصوبه در هیات دولت به ادارات و نهادها ابلاغ نشده و همچنان آگهی‌های دولتی به صورت انحصاری در روزنامه ایران منتشر می‌شود.