دنیای اقتصاد - تازه‌ترین گزارش مجمع جهانی اقتصاد درباره رتبه رقابت‌پذیری 139 کشور جهان نشان می‌دهد که ایران رتبه 69 جهانی و رتبه هشتم منطقه ای در خاورمیانه را به دست آورده است‌.

مجمع جهانی اقتصاد از سال ۱۹۷۹ تا کنون گزارش اقتصاد کشورها را بر مبنای شاخص رقابت‌پذیری منتشر می‌کند؛‌ اما این برای نخستین بار است که رتبه جهانی اقتصاد ایران بر اساس شاخص رقابت‌پذیری محاسبه می‌شود‌. سنجش اقتصاد ایران براساس شاخص رقابت پذیری با کمک مرکز تحقیقات و بررسی‌های اقتصادی اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران به عنوان همکار مجمع جهانی اقتصاد به انجام رسیده است‌. شاخص رقابت‌پذیری سال ۲۰۱۱-۲۰۱۰ نشان می‌دهد که اقتصاد ایران در منطقه پس از کشورهایی چون قطر با رتبه ۱۷‌، عربستان با رتبه ۲۱، امارات با رتبه ۲۵، عمان با رتبه ۳۴، کویت با رتبه ۳۵، بحرین با رتبه ۳۷ و اردن با رتبه ۶۵ قرار گرفته است‌. در این شاخص به ترتیب سوئیس، سوئد، سنگاپور و آمریکا مقام اول تا چهارم جهانی را به دست آورده‌اند.

گزارش مجمع جهانی اقتصاد درباره رقابت‌پذیری ۱۳۹ کشور جهان منتشر شد
ایران در رتبه 69 رقابت‌پذیری جهانی
مجمع جهانی اقتصاد در تازه‌ترین گزارش رقابت‌پذیری جهانی خود اعلام کرد، ایران رتبه ۶۹ را در میان ۱۳۹ کشور جهان از نظر قدرت رقابت اقتصادی کسب کرده و بالاتر از بلغارستان، کرواسی، مصر، یونان و اوکراین از این نظر قرار گرفته است. ایران در بین کشورهای منطقه هم رتبه هشتم را به خود اختصاص داده است.

به گزارش خبرگزاری فارس، مجمع جهانی اقتصاد تازه‌ترین گزارش خود را از رده‌بندی کشورهای جهان از نظر قدرت رقابت در اقتصاد جهانی (با عنوان دوره زمانی۲۰۱۱- ۲۰۱۰) روز پنج‌شنبه گذشته منتشر کرده است. این گزارش که ایران برای نخستین بار در آن سنجیده شده و مرکز تحقیقات و بررسی‌های اقتصادی اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران به عنوان همکار مجمع جهانی اقتصاد برای تدوین آن فعالیت کرده است، ایران را در میان ۱۳۹ کشور جهان از نظر قدرت رقابت اقتصادی در رتبه ۶۹ معرفی کرده است. نمره ایران در شاخص رقابت اقتصادی جهانی معادل ۱۴/۴ بوده است. شاخص رقابت اقتصادی جهانی رقمی از ۰ تا ۱۰ را در بر می‌گیرد که هر چه این عدد بیشتر باشد، دلالت بر قدرت رقابت اقتصادی بیشتر در سطح جهانی دارد. فاکتورهایی که در تهیه این شاخص مورد لحاظ قرار گرفته‌اند عبارتند از: بهره‌وری اقتصادی، ابتکارات و اختراعات، کیفیت بازارهای مالی، بهداشت، آموزش، نهادها، زیرساخت‌ها و غیره. سوئیس که در صدر این رده‌بندی قرار گرفته است، نمره ۶۳/۵ را در شاخص رقابت اقتصادی جهانی و کشور چاد که در انتهای این رده‌بندی قرار دارد، نمره ۷۳/۲ را از این نظر کسب کرده‌اند. بر اساس این گزارش، قدرت رقابت اقتصادی ایران از ۷۰کشور بیشتر است که از جمله این کشورها عبارتند از: لتونی رتبه ۷۰، بلغارستان رتبه ۷۱، قزاقستان رتبه ۷۲، پرو رتبه ۷۳، نامیبیا رتبه ۷۴،‌مراکش رتبه ۷۵، کرواسی رتبه ۷۷، مصر رتبه ۸۱، یونان رتبه ۸۳، الجزایر رتبه ۸۶،‌ اوکراین رتبه ۸۹، سوریه رتبه ۹۷ و لیبی رتبه ۱۰۰. کلمبیا نیز با کسب نمره ۴,۱۴۱ یک پله بالاتر از ایران قرار گرفته است.
سوئیس، سوئد، سنگاپور و آمریکا؛ اول تا چهارم
پس از سوئیس که رتبه نخست جهان را کسب کرده است، سوئد در جایگاه دوم و سنگاپور در جایگاه سوم قرار گرفته‌اند. کشورهای آمریکا، آلمان، ژاپن، فنلاند، هلند، دانمارک، کانادا، هنگ‌کنگ، انگلیس، تایوان، نروژ، فرانسه، استرالیا، قطر، اتریش، بلژیک و لوکزامبورگ نیز به ترتیب رتبه‌های چهارم تا بیستم را از نظر قدرت رقابت اقتصادی خود در سطح جهان به‌دست آورده‌اند. در این گزارش، آمریکا با سقوط دو پله‌ای در رده‌بندی جهانی نسبت به سال قبل مواجه شده است. این کشور در گزارش سال ۲۰۱۰- ۲۰۰۹ مجمع جهانی اقتصاد رتبه دوم جهان را از نظر قدرت رقابت اقتصادی کسب کرده بود. مجمع جهانی اقتصاد کسری شدید بودجه، ‌افزایش بدهی‌های دولتی و کاهش اعتماد عمومی به سیاستمداران و اخلاق شرکتی را از جمله مشکلات مهم اقتصاد آمریکا معرفی کرده است و در عین حال وجود شرکت‌های مبتکر و نوآور، دانشگاه‌های عالی و یک بازار کار انعطاف‌پذیر در این کشور را مورد ستایش قرار داده است.
وضعیت ایران در میان کشورهای منطقه
در میان کشورهای در حال توسعه چین بالاترین رتبه را به‌دست آورده است و با صعود دو پله‌ای نسبت به سال قبل در جایگاه بیست و هفتم جهان جای گرفته است. ژاپن نیز نسبت به سال قبل دو پله صعود داشته است و در جایگاه ششم قرار گرفته است. یونان که با بحران بدهی‌های دولتی مواجه است ۱۲ پله نزول داشته و در جایگاه ۸۳ قرار گرفته است. در منطقه خاورمیانه قطر با رتبه ۱۷ جهان در جایگاه نخست شناخته شده است و پس از آن عربستان با رتبه جهانی ۲۱، امارات با رتبه جهانی ۲۵، عمان با رتبه جهانی ۳۴، کویت با رتبه جهانی ۳۵، بحرین با رتبه جهانی ۳۷، اردن با رتبه جهانی ۶۵، ایران با رتبه جهانی ۶۹، لبنان با رتبه جهانی ۹۲ و سوریه با رتبه جهانی ۹۷ قرار گرفته‌اند. قطر با صعود ۵ پله‌ای در این رده بندی نسبت به سال قبل، عربستان با صعود ۷ پله‌ای و امارات با سقوط دو پله‌ای مواجه شده اند.
شاخص رقابت‌پذیری چیست؟
گزارش رقابت‌پذیری جهانی (Global Competitiveness Report) یک گزارش سالانه است که توسط مجمع جهانی اقتصاد ارائه می‌شود و اولین شماره آن در سال ۱۹۷۹ میلادی منتشر شده است. در این گزارش کشورها بر اساس «شاخص رقابت‌‌پذیری جهانی» رتبه‌بندی می‌گردند. با محاسبه این شاخص امکان مقایسه بین صنایع و بخش‌های مختلف اقتصادی کشور و همچنین مقایسه بین استان‌های مختلف در تعدادی از ارکان رقابت‌پذیری به وجود خواهد آمد. تعیین رتبه کشور در گزارش رقابت‌پذیری جهانی می‌تواند منشا تحقیقات متعدد و جامعی برای بهبود فضای کسب‌وکار و سیاست‌گذاری‌های اقتصادی کشور باشد. طبق تعریف مجمع جهانی اقتصاد، رقابت‌‌پذیری مجموعه‌ای از نهادها، سیاست‌ها و عواملی است که سطح بهره‌وری یک کشور را تعیین می‌‌کنند. سطح بهره‌وری نیز به نوبه خود سطح رفاه اقتصادی مردم را در اقتصاد کشور مشخص می‌کند. به عبارت دیگر می‌توان گفت اقتصادهایی که رقابت‌‌پذیرتر هستند، سطح بالاتری از رفاه را برای شهروندان خود ایجاد می‌کنند.