دنیای اقتصاد- علی لاریجانی، رییس‌ مجلس طی یک سخنرانی به تحلیل تهدیدات اخیر نظامی علیه ایران پرداخت و گفت: شواهد نشان می‌دهد آنها قصد حمله به ایران و حتی سوریه و لبنان را نداشتند و تنها برای سرگرم‌سازی در منطقه این موج را ایجاد کردند.لاریجانی این تحلیل را دیروز در همایش بین‌المللی «قدس، قبله اول» ارائه داد. لاریجانی در عین حال آمریکایی‌ها را در پیگیری و برقراری صلح در خاورمیانه صادق ندانست و دلیل آن را هم گفته‌های اوباما، رییس‌جمهور آمریکا ذکر کرد که رابطه آمریکا و اسرائیل را مافوق استراتژیک اعلام کرده است. تحلیل لاریجانی از موج تبلیغاتی حمله به ایران

شواهد نشان می‌داد آنها قصد حمله به ایران و حتی لبنان و سوریه را نداشتند و تنها برای سرگرم‌سازی در منطقه این موج را ایجاد کردند

رییس مجلس موج تبلیغاتی ایجاد شده از سوی آمریکا و رژیم صهیونیستی برای حمله نظامی به لبنان، سوریه و ایران را غیرواقعی دانست و تاکید کرد که «بسیاری از شواهد نشان می‌داد آنها قصد حمله به ایران و حتی لبنان و سوریه را نداشتند و تنها برای سرگرم‌سازی در منطقه این موج را ایجاد کردند تا هر کشوری به فکر خود باشد.»

به گزارش ایسنا، علی لاریجانی ظهر دیروز در کنفرانس بین‌المللی «قدس؛ قبله اول» با بیان اینکه کارهای پیچیده‌ای برای صلح و سازش انجام شده است، گفت: یکی از این کارها طرحی بود که از سوی گروه چهارجانبه روسیه، آمریکا، اتحادیه اروپا و سازمان ملل دنبال می‌شد که آنها چون دنبال سیاست انکار بودند و نمی‌خواستند شرایط بیداری در منطقه را بپذیرند با شکست مواجه شدند.

وی ادامه داد: با وجود همه این شکست‌ها امروز آقای اوباما تلاش می‌کند نظریه صلحی ارائه دهد و جریان سازشی را ایجاد کند. این در حالی است که رژیم صهیونیستی توجهی به سخنان اوباما ندارد. بطور نمونه در حالی که اوباما در قاهره تاکید کرده بود که جلوی اسرائیل را برای نساختن شهرک‌‌های یهودی‌نشین می‌گیرد، اسرائیل توجهی به صحبت‌های او نکرده و کار خودش را ادامه داد. وی تاکید کرد: این در حالی است که اوباما در سخنانش تاکید کرده بود که رابطه آمریکا با اسرائیل رابطه‌ای فوق ائتلاف و پیمان استراتژیک است. از این‌رو می‌توان نتیجه گرفت که آمریکا یک کار را دنبال می‌کند و رژیم صهیونیستی در همان راستا کار دیگر را و هر دو یک سناریو را دنبال می‌نمایند.

لاریجانی خاطرنشان کرد: در این شرایط روز قدس فرصتی برای بیداری افکار عمومی است. افکار عمومی در حال حاضر باید بدانند که چرا آنها طرح سازش را دنبال می‌کنند. آنها می‌خواهند فلسطینیان را قربانی کرده و از آنها با استفاده از حقوق فلسطینیان از این موضوع در داخل آمریکا بهره گیرند. چون همگان می‌دانند که اکنون در داخل آمریکا انتخاباتی پیش‌رو است که اوباما با آن همه سر و صدایی که رییس‌جمهور شد مجبور است طرحی ارائه دهد تا از این فضا عبور نماید. رییس مجلس شورای اسلامی افزود: در بیرون هم مقداری فضا برای اسرائیل جلو آمده و نگرانی‌های آنها در مورد موج مردمی افزایش یافته است. به گونه‌ای که ظرف یک ماه گذشته اسرائیل سر و صداهای بسیاری در منطقه به وجود آورده که نمونه آن تشکیل دادگاه مفتضحانه در لبنان برای قتل رفیق حریری بود که در این نمونه نیز آنها تلاش می‌کردند حزب‌الله را متهم کنند؛ اما نمی‌دانستند که حزب‌الله از رهبری داهیانه‌ای برخوردار است که دست آنها را رو می‌کند.

خودشان می گفتند حمله به ایران عاقلانه نیست

وی خاطرنشان کرد: از طرف دیگر موجی برای حمله به ایران ایجاد کردند، به گونه‌ای که حتی در مقالات‌شان می‌نوشتند که حمله به ایران عاقلانه نیست، اما لازم نیست که اسرائیل همیشه عاقلانه عمل کند و ایران می‌تواند اسرائیل را سر عقل آورد. در اینجا نیز این پرسش مطرح می‌شود که آنها آیا واقعا می‌خواستند حمله کنند؟ این‌طور نیست. چرا که بسیاری از شواهد نشان می‌داد آنها قصد حمله به ایران و حتی لبنان و سوریه را نداشتند و تنها برای سرگرم‌سازی در منطقه این موج را ایجاد کردند تا هر کشوری به فکر خود باشد.

لاریجانی خاطرنشان کرد: همچنین در منطقه موج جدیدی در رابطه با مساله هسته‌ای ایران ایجاد کردند و بعد از بیانیه تهران مسیر صدور قطعنامه را طی کردند تا طرح نیم‌بند سازش را مطرح کنند. سوال اینجاست که در این طرح چه چیز جدیدی را مطرح می‌کنند و اصرار آنها برای مذاکره چیست؟ نکته این طرح ایجاد فضای تنفسی برای اسرائیل و سرگرم‌سازی در منطقه است. اما آنها باز هم موفق نشدند این طرح را پیاده کنند.

رییس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: آنها می‌خواستند نسبت به ایران نیز فشار بیاورند که جواب معکوسی گرفتند و در حالی که می‌خواستند حزب‌الله را منفعل کنند خودشان مجبور به عقب‌نشینی شدند. آنها باید بدانند که دوره‌ای که بخواهند با چهار مفلوک در منطقه به مردم فلسطین ستم کنند تمام شده است و بایستی بیاموزند که به حقوق فلسطینی‌ها احترام گذارند.

رییس قوه مقننه در ادامه تاکید کرد: قدسی که امام تعریف کرد آن بود که شما بایستی برای حقوق مردم فلسطین احترام قائل شده و آن را نادیده نگیرید. بنابراین بدانید که هیچ‌گاه صلح در منطقه رخ نمی‌دهد مگر آنکه به حقوق آوارگان فلسطین احترام گذاشته شده و آنها به سرزمین خود برگردند.

دست‌های مذاکره با اسرائیل قطع خواهند شد

همچنین رییس مجلس شورای اسلامی‌با انتقاد از طرح مذاکره فلسطینی‌ها با اسرائیل و دخالت آمریکا در تحقق این مذاکره گفت: اگر آمریکایی‌ها دنبال آن هستند که در مذاکره دست‌های تصنعی برای حمایت از رژیم صهیونیستی ایجاد کنند، بدانند نیروهای مردمی‌در منطقه این دست‌ ها را قطع می‌کنند. به گزارش خبرگزاری مهر، علی لاریجانی صبح شنبه در ششمین گردهمایی مجمع اتحادیه دانشجویان جهان اسلام طی سخنانی موضوع فلسطین را بسیار حساس خواند و گفت: موضوع فلسطین شاید از جهتی نیز غم‌انگیزترین و دردناک‌ترین موضوع جهان باشد. وی گفت: اگر بیانیه جامعه ملل در زمان تشکیل آن را مورد توجه قرار دهیم نقطه کانونی آن این است که برای گریز از جنگ و فشارهایی که مخالف روح زندگی همزیستانه است بخواهیم یک مدل جدید برای بشریت خلق کنیم؛ اما از آن تاریخ به بعد شاهد فشارها و رفتارهای ناهنجار در لفافه جدید هستیم که صورت آن مدرن است؛ اما باطن آن بسیار زهرآلود است و مواجهه با این پدیده‌ها مشکل‌تر است.

رییس مجلس خاطرنشان کرد: اگر در گذشته مغول در حمله به سرزمین‌ها شعارش جنگ برای تصرف سرزمین‌ها بود، اما در دوره مدرن با شعار حقوق بشر و دموکراسی نسل‌ها را از بین می‌برند و با اراده‌های ملی برخورد می‌کنند و آنها را تضعیف می‌کنند. لاریجانی با اشاره به تدوین راهبردهایی از سوی موسسه مطالعات خاورمیانه در واشنگتن و توصیه به رهبران آمریکا برای به کارگیری این راهبردها گفت: یکی از این راهبردها آن است که در منطقه‌ای که ما در آن زندگی می‌کنیم، باید تلاش شود جبهه‌ای از کشورها به اسم جبهه محافظه‌کاران در مقابل کشورهایی که در آن جمهوریت و دموکراسی برقرار است، قرار گیرد و این جبهه باید از رشد دموکراسی در کشورها ممانعت کند.

وی گفت: دلیل آنها این است که اگر فضای تنفسی برای کشورهای منطقه به وجود آید از امیرنشینی فئودالی در می‌آیند؛ بنابراین با صراحت می‌گویند ما این جبهه محافظه کاری را در مقابل ایران و برخی کشورها مثل عراق باید به وجود آوریم.

لاریجانی یادآور شد: غربی‌ها در طرفداری از دموکراسی و حقوق بشر آنقدر با صدای بلند صحبت می‌کنند که گوش‌ها را کر می‌کنند؛ اما در واقع استراتژیی که در منطقه دنبال می‌کنند این است که جبهه‌ای در مقابل کشورهای دموکراتیک به وجود آورند. لذا با این پدیده مبارزه کردن مشکل است؛ اما خوشبختانه یک جریان بیداری در دنیا به وجود آمده است. رییس مجلس گفت: در گذشته با یک وضعیت ساده روبه‌رو بودیم که مبارزه با آن ساده بود؛ اما امروز با یک وضعیت سخت و پیچیده مواجه هستیم که مبارزه با آن نیز مشکل است؛ اما ورزیدگی ذهنی کشورهای مسلمان بیشتر شده است و ظرفیت‌های ذهنی قوی تری پیدا کرده‌اند. این موج بیداری امروز بسیاری از شگردهای دشمن را منتفی می‌کند و این امری نویدبخش است.