پاسخ ایران به اعلا م آمادگی آمریکا برای مذاکره احتمالی سران

مشاور اوباما در امور امنیت ملی از احتمال ملاقات سران آمریکا و ایران خبر داد - عکس‌ها: AFP مشاور اوباما از آماده شدن احتمالی وی برای گفت‌وگو با احمدی نژاد خبر داد

چراغ سبز برای گفت‌وگوی ایران و آمریکا

متکی: آمریکایی‌ها بگویند هدف از مذاکره چیست؟

شبکه تلویزیونی فاکس نیوز اعلام کرد: رییس‌جمهور آمریکا به احتمال زیاد خود را برای دیدار با آقای احمدی‌نژاد آماده می‌کند.

به گزارش سایت شبکه خبر صدا و سیما به نقل از‌این شبکه تلویزیونی آمریکایی، نشانه‌های جدیدی از کاخ سفید دریافت می‌شود که براساس آنها احتمال دارد باراک اوباما رییس‌جمهور آمریکا برای دیدار با محمود احمدی‌نژاد رییس جمهور‌ایران آماده باشد.

چند روز پیش و در پی اعلام محمود احمدی‌نژاد در جمع‌ایرانیان خارج از کشور مبنی بر آمادگی برای مناظره رو در رو با باراک اوباما رییس‌جمهوری آمریکا درباره مسائل مهم جهانی، کاخ سفید‌این پیشنهاد را رد و اعلام کرد: پیشنهاد‌ایران برای گفت‌وگو ناشی از فشارهای تحریم‌های جدید علیه‌ این کشور است. اما ژنرال جیمزجونز مشاور رییس جمهور آمریکا در امور امنیت ملی به تازگی در‌این باره گفته است: احتمال چنین دیداری وجود دارد چون هم اوباما و هم محمود احمدی‌نژاد ماه سپتامبر در مجمع عمومی‌سازمان ملل متحد در نیویورک شرکت خواهند کرد.

ژنرال جیمز جونز در عین حال افزود: تهران برای محقق شدن چنین دیداری باید امتیازاتی بدهد که ‌این امتیازات می‌تواند شامل اقدام‌ایران در ازسرگیری مذاکرات بر سر برنامه هسته‌ای و برداشتن گام‌هایی برای آزادی سه کوهنورد آمریکایی بازداشت شده در‌ایران باشد. به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روزنامه دیلی تلگراف، ژنرال جیمز جونز اعلام کرد: بازگشت سه کوهنورد بازداشت شده در ایران به آمریکا نیز «یک اقدام مهم» در این زمینه می‌تواند باشد.

مشاور امنیت ملی کاخ سفید که با شبکه خبری سی.ان.ان مصاحبه می‌کرد، گفت‌: فرصت مذاکره با ایران وجود دارد و اگر ایران با از سرگیری مذاکرات درباره موضوع هسته‌ای خود با آژانس، بین‌المللی انرژی اتمی موافقت کند درها برای این کار باز هستند.

جیمز جونز درباره احتمال دیدار «باراک اوباما» با دکتر «محمود احمدی‌نژاد» نیز گفت: اگر ما به همگرایی‌های مناسبی برسیم، همه چیز امکانپذیر است. یک مورد مهم دیگر آنکه اگر سه کوهنورد آمریکایی به کشورشان بازگردند، مطمئنا ما رابطه بهتری با ایران خواهیم داشت.پیش از‌این و در زمان ریاست‌جمهوری جورج بوش بر آمریکا نیز احمدی‌نژاد موضوع مناظره با وی را مقابل رسانه‌ها مطرح و حتی پیشنهاد کرد که اگر واهمه‌ای در‌ این باره وجود دارد، مشاوران بوش هم در کنار وی حضور داشته باشند، اما آن پیشنهاد نیز رد شد. احمدی‌نژاد قرار است ماه آینده برای شرکت در اجلاس سالانه مجمع عمومی ‌سازمان ملل متحد به نیویورک سفر کند.رییس‌جمهور ۱۱ مرداد در دومین همایش شورای عالی ایرانیان خارج از کشور اعلام کرد‌:‌ آماده‌ام در نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد به صورت رو در رو‌، کاملا آزاد و با حضور رسانه‌ها با رییس جمهور آمریکا گفت‌و‌گو کنم‌. احمدی‌نژاد با اشاره به اینکه اخیرا دولت‌ آمریکا اعلام کرده که آماده گفت‌وگو با ایران در سطوح بالا است‌، گفت‌: ملت ایران همواره اهل گفت‌و‌گو بوده است و بیش از حضور در نشست‌های سالانه سازمان ملل همواره بر گفت‌و‌گو با آقای بوش و در سال گذشته نیز برای گفت‌و‌گو با آقای اوباما اعلام آمادگی کردند. رییس‌جمهور گفت‌: ‌امسال هم آمادگی دارم در نشست مجمع عمومی سازمان ملل به صورت رو در رو و کاملا آزاد و با حضور رسانه‌ها مسائل جهانی را با آقای اوباما به گفت‌و‌گو بنشینیم و افکار عمومی قضاوت کنند که راه حل چه کسی برای مدیریت جهان کارساز و راهگشا است‌. اما به فاصله یک روز پس از این اظهارات، دولت اوباما پیشنهاد احمدی‌نژاد برای انجام نشست رودررو با باراک اوباما را رد کرد. رابرت گیبز، سخنگوی کاخ سفید با ادعای غیرقانونی بودن برنامه هسته‌‌ای ایران به خبرنگاران گفت: ما همواره گفته‌ایم که تمایل داریم بنشینیم و درباره برنامه هسته‌ای ایران در صورتی که ایران برای انجام آن جدی باشد، مذاکره کنیم. وی ادامه داد: تا به‌امروز این جدیت وجود نداشته است.

شنبه هفته گذشته ‌اما در مهم‌ترین واکنش آمریکایی‌ها به پیشنهاد احمدی‌نژاد برای گفت‌و‌گو، باراک اوباما، رییس‌جمهور ‌آمریکا در نشست با تعدادی از خبرنگاران در کاخ سفید از‌ آمادگی واشنگتن برای گفت‌وگوی هسته‌ای با تهران سخن به میان آورد.

متکی: آمریکایی‌ها بگویند هدف‌شان از مذاکره چیست؟

در این میان‌،‌ منوچهر متکی، وزیر خارجه درباره تمایلات مقامات آمریکایی به مذاکره با ایران گفت: رییس‌جمهور ما تاکنون بحث مناظره را مطرح کرده است و البته مناظره با مذاکره تفاوت دارد. بعد از روی کار آمدن دولت اوباما، مسوولان آمریکایی بحث مذاکره را مطرح کردند. حتی در دروه بوش هم متقاضی مذاکره در موضوع عراق بودند و وقتی مقامات عراقی از جمهوری اسلامی ایران خواستند که به خاطر منافع عراق وارد مذاکره شود، ایران سه دور با آمریکایی‌ها مذاکره کرد.

حرف ما این است که مذاکره ما با آمریکایی‌ها درباره چه چیزی باید باشد و آمریکایی‌ها بگویند که هدف‌شان از مذاکره چیست و در این مذاکرات چه چارچوب‌هایی را در نظر دارند. اگر هدف‌شان از مذاکره تحمیل نظرات‌شان به ما است، این دیگر اسمش مذاکره نیست. اخیرا موضوع افغانستان را برای مذاکره پیشنهاد دادند.

به گزارش ایسنا، وزیر خارجه در مسیر بازگشت از دمشق در هواپیما در گفت‌وگو با خبرنگاران تصریح کرد: در افغانستان پروژه آمریکا شکست خورده است و دستاوردی برای دولت اوباما ندارد؛ شرایط در افغانستان شکننده و چشم‌انداز غیرشفاف است. به ما گفته شده که آیا ایران آماده گفت‌وگو در مورد افغانستان هست که ما اعلام کردیم، این منوط به تغییر سیاست‌ها و رویکردهای آمریکا در افغانستان است و سایر بحران‌های منطقه‌ای. وی تصریح کرد: بنابراین ما برنامه‌ای برای مذاکره با آمریکا در دستور کار نداریم، اما مسائلی وجود دارد که به نوعی ایران و منطقه را متاثر می‌کند و می‌توان درباره آنها برنامه‌ریزی‌کرد.

جنتی: چراغ سبز آمریکا حقه بازی و تقلب است

امام جمعه موقت تهران چراغ سبز آمریکایی‌ها را حقه بازی و تقلب دانست و از تلاش برخی در داخل برای مذاکره با آمریکا انتقاد کرد.به گزارش خبرگزاری ایرنا، آیت‌الله «احمد جنتی» درخطبه دوم نمازجمعه دیروز تهران با اشاره به نزدیک شدن به سالروز کودتای ننگین بیست‌وهشتم مرداد ماه که به دست آمریکا و با کمک انگلیسی‌ها در کشور رخ داد، افزود: یک عده‌ای در داخل وقتی به آمریکا می‌رسند، شل می‌شوند. وی یکی از مشکلات فتنه‌گران در کشور را خواسته آنان برای بازشدن راه مذاکره با آمریکا و کنارگذاشتن دشمنی‌ها و کنارآمدن با آمریکایی‌ها عنوان کرد و افزود: «شما فراموش کرده‌اید که آنها (آمریکایی‌ها) چه کرده‌اند‌، فکر می‌کنید آدم شده‌اند، عوض شده‌اند، آنان همان هستند و هرچه بتوانند می‌کنند و دست بردار نیستند و اگر کاری کردند و چراغ سبزی نشان دادند، حقه بازی و تقلب است.» دبیرشورای نگهبان که سخنانش بارها با شعار «مرگ بر آمریکا»ی نمازگزاران تایید شد، عملکرد آمریکایی‌ها در دوران پیش از پیروزی انقلاب اسلامی ‌را کشتن و شکنجه مردم و ایجاد محرومیت عنوان کرد و افزود: آمریکایی‌ها با کودتای بیست و هشتم مردادماه خیانت بزرگی به مردم ایران کردند و با کودتای نظامی‌آن فرد نالایق و فاسد (محمدرضا پهلوی) را دوباره به کشور بازگرداندند. پای آمریکایی‌ها از همان زمان به ایران باز شد. پیش از آنها هم انگلیسی‌ها در کشور فعالیت می‌کردند و آن بلاها را سرمردم آوردند.» وی با بیان اینکه «آمریکایی‌ها در دوران پس از پیروزی انقلاب اسلامی ‌هم هرآنچه توانستند کردند و می‌کنند و اگر نکردند نتوانسته‌اند»، تصریح کرد: خیانت‌ها و جنایت‌های آمریکا علیه مردم ایران آنقدر بسیار است که می‌توان چند جلد کتاب ارزنده با عنوان «جنایات آمریکا در ایران از آغاز حرکت انقلابی تا امروز» منتشر کرد. مقاومت‌، با افشاگری‌های اخیرش آنان را رسوا کرد.

عکس: AFP