کلاف سر در گم کسری بودجه

منبع: اکونومیست

مترجم: سلما رضوان‌جو

چند روز پیش، به نظر می‌رسید که کمیته سنای ایالات متحده آمریکا بالاخره پس از نشستی بسیار طولانی به توافقی قطعی برای تصویب لایحه اصلاحات مالی این کشور رسیده است، اما در مجلس سنای آمریکا برای تایید هر چیزی نیاز به دست کم ۶۰ رای موافق وجود دارد و درگذشت سناتور رابرت برد، نماینده ویرجینیای غربی باعث شد فرآیند تصمیم گیری در این مورد و ارسال طرح آن به دفتر رییس‌جمهور آمریکا به تعویق بیفتد. در حال حاضر در سنای آمریکا به سه رای موافق جمهوریخواهان برای تصویب این لایحه نیاز است. البته ممکن است با گذشت زمان شرایط به نفع مخالفان طرح تغییر کند، چون به نظر می‌رسد برخی از نمایندگان سنا به تدریج به فکر پس گرفتن رای موافق خود بیفتند، اما دلایل مخالفت این سناتورها جالب توجه است. وال استریت ژورنال در گزارش مفصلی که در این زمینه منتشر کرده، آورده است:

سناتور اسنو یکی از سه جمهوریخواهی بود که در برابر این طرح اعلام مخالفت کرده و هزینه‌های آن را بسیار بالا قلمداد کرد. بر اساس اعلام دفتر بودجه کنگره آمریکا، این طرح حداقل ۹/۱۷ میلیارد دلار خرج دارد. قبل از برگزاری جلسه‌ای با سناتور «داد»، خانم اسنوا نگرانی خود را از شرایط این طرح ابراز کرده بود. وی معتقد بود که این طرح قبل از در نظر گرفته شدن در کمیته کنفرانس نه در سنا و نه در کنگره به دقت مورد بررسی قرار نگرفته است.

او معتقد است که حتی با یک دید کلی نسبت به قوانین به وضوح می‌توان مشاهده کرد که واقعا نیاز به اصلاحات قوانین مالی وجود دارد.

سناتور اسکات براون که در زمان تصویب این طرح در ماه مه ‌رای موافق داده بود، اکنون تردیدهای خود را درباره تصمیم نهایی در این مورد اعلام می‌کند و علت آن را افزوده شدن مخارج این لایحه می‌داند. وی می‌گوید: «من بارها تکرار کرده‌ام که هرگز نمی‌توانم حامی‌لایحه‌ای باشم که باعث افزایش مالیات‌ها می‌شود».

سناتور سوزان کالینز از ایالت مین نیز می‌گوید، در این مورد هنوز تصمیم قطعی نگرفته است و می‌افزاید که این لایحه به صورت کلی کاملا قابل قبول و مناسب است، اما درست مانند سناتور براون او نیز نگران مبالغ دریافتی‌ای است که در مراحل آخر به طرح اضافه شده است.

مبالغی دریافتی‌ای که در اینجا از آن صحبت می‌شود طوری طراحی شده‌اند تا هزینه‌های این لایحه را پوشش دهند؛ یعنی تضمین کنند که کسری بودجه ثابت بماند.

این مبالغ زیاد نیستند و با کمک نهادهایی تامین می‌شوند که در جریان بحران مالی از دخالت دولت برای حمایت از سیستم مالی سود برده‌اند. با این حال حتی میانه‌روترین جمهوری‌خواهان در سنا نیز از این هزینه‌ها وحشت دارند.

علت مخالفت آنها اختلاف عقیده بر سر توجیه اقتصادی این مبلغ نیست، بلکه این گروه اصولا به هیچ لایحه‌ای که ممکن است بار مالیات‌ها را حتی اندکی افزایش دهد یا به هر نحوی شبیه مالیات‌ستانی باشد، رای موافق نمی‌دهند.

به همین دلیل نیز یافتن راه‌حلی معقول برای حل بحران دیرینه بودجه آمریکا کاری بسیار دشوار به نظر می‌رسد. از نظر سیاسی غیرممکن است که بتوان تنها با کاهش هزینه‌ها کسری بودجه را حذف کرد.

بعید به نظر می‌رسد دموکرات‌ها بتوانند به راحتی به اکثریت ۶۰ رای در سنا دست پیدا کنند، زیرا حتی میانه‌روترین جمهوریخواهان هم برای افزایش مالیات‌ها رای موافق نخواهند داد؛ حتی اگر این افزایش بسیار کم باشد و بانک‌های بزرگ نیز تنها یک بار مجبور به پرداخت آن باشند.

به نظر می‌رسد فضای زیادی برای مانور در مورد کسری بودجه وجود نداشته باشد. وال استریت ژورنال با جزئیات نظر نمایندگان مختلف را انعکاس داده و به این نتیجه رسیده که سرنوشت طرح اصلاح مالی در ابهام است.

اما باید به این نکته توجه کرد که این امر بیشتر از آنکه دموکرات‌ها را نگران کند باید کسانی را نگران کند که اهمیت و خطر کسری بودجه را متوجه می‌شوند.